26 februari 2015

Hart van Holland na verbouwing ‘de kleine RAI van de Veluwe’

Rubrieken

Een druilerige maandagmorgen op de Veluwe. De weergoden komen langzaam op gang. Een waterig zonnetje breekt door. Het is een voorbode van het voorzichtige lenteweer dat zich ’s middags aandient. Tussen enkele afspraken door heb ik trek in een kop koffie. Ik bevind me op de A28 ter hoogte van Nijkerk, dus ik besluit even binnen te wippen bij Congres- en Eventcentrum Hart van Holland. In de loop der jaren ben ik er regelmatig van de partij als er spraakmakende evenementen zijn. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er voor het laatst was.

Ik herinner me de opening van de locatie zelfs nog, in 1997. Iedereen die er een beetje toe deed in de eventbranche was uitgenodigd voor een gala avond, met een overdonderende presentatie en een spetterende vuurwerk- en lasershow. Zelf had ik de dresscode niet goed gelezen, waardoor ik die avond voor schut liep in een gloednieuw groen kostuum met fluwelen stropdas, terwijl de andere gasten in black tie rondliepen…

Talk of the town
Hart van Holland was bij de start ‘The talk of the town’ in de eventbranche. Het was een van de zeer weinige locaties die from scratch was ontworpen voor events en congressen en die tegelijkertijd meer allure en uitstraling had dan de ‘zwarte dozen’ en studio’s uit die tijd.

Zodra ik de auto de ruime parkeerplaats op rijd, maken mijn mijmeringen plaats voor nieuwsgierigheid. Grote trailers aan de achterkant van de locatie hebben de laadklep geopend. Mannen in het zwart met bedrijfslogo laden flightcases, riggings, banieren, AV-apparatuur en andere beursmaterialen in. Het is ‘the day after’. De jaarlijkse meerdaagse beurs voor opticiens zit er weer op.

Stuc- en schilderwerk
Zodra ik naar binnen loop, zie ik nog veel meer bedrijvigheid. Een groep werklieden in overalls loopt me tegemoet. Het blijken stukadoors, op weg naar huis. Hun werk zit er op, vertelt een van hen me. Ze worden nu afgelost door schilders. Ik val met mijn neus in een verbouwing! Binnen zijn schilders bezig op steigers. Zeil op de vloer, de trapleuningen afgedekt met plastic, arbeidsvitaminen klinken gedempt uit de radio. Met een meditatieve regelmaat strijken de schilders met de kwasten over de muren. Strak en gelijkmatig. De klassieke tinten maken plaats voor een moderne look & feel. De bruine lambriseringen en de okergele wanden transformeren in wanden en zalen met een eigentijdse, neutrale kleur. ‘Daardoor kunnen we straks via LED-verlichting bijvoorbeeld de entree aanlichten in de kleuren die passen bij het doel van de bijeenkomst of de huisstijl van het organiserende bedrijf,’ vertelt Lisanne Brunekreef, Marketing medewerkster binnen de Van den Tweel Groep.

‘Bloed, Zweet & Tranen’
De verbouwing voltrekt zich in enkele fases. Na het stuc- en schilderwerk krijgt de entree een facelift en worden enkele zalen opgefrist. ‘Liefst 1800 m2 wand is inmiddels gestuct. Met alle wijzigingen die we doorvoeren, halen we de ruis uit de locatie en blijven we een state-of-the-art congres- en eventcentrum,’ vertelt Bart van de Beek, Sales manager van Hart van Holland.

De bouwactiviteiten worden geplooid rondom de events, beurzen en congressen. Sterker nog, die gaan gewoon door, zo valt me ineens op. In de theaterzaal hoor ik namelijk plotseling een stem in staccato allerlei aanwijzingen schallen. Het blijkt een regie assistente, die de try outs van het tv-programma ‘Bloed, Zweet & Tranen’ voorbereidt. De finale van dit programma is op de eerste vrijdag van maart op televisie te zien. Ook in de Passe-Partout wordt er druk gerepeteerd. Deze zaal is een grote black box, die z’n naam nu nog meer eer aandoet. Alle wanden en kozijnen zijn chique zwart geschilderd.

‘De kleine RAI van de Veluwe’
Benieuwd hoe het resultaat er uitziet zodra de verbouwing achter de rug is. ‘Dan zijn we meer dan ooit de kleine RAI van de Veluwe,’ zegt Bart van de Beek: ‘Eigentijds en volledig up-to-date. De toekomst zien we dan met nog meer vertrouwen tegemoet, vooral dankzij onze unieke propositie: in Hart van Holland zijn beurzen, congressen en events mogelijk van 20 tot 3.500 mensen. Met 1.000 gratis parkeerplaatsen voor de deur en met 110 hotelkamers in Golden Tulip Ampt van Nijkerk, eveneens onderdeel van de Van den Tweel Groep, zijn we bij uitstek toegerust voor meerdaagse beurzen en events.’

Foto’s en tekst: Jan Jacobs Tekstbureau