Harold Hugenholtz: ‘Overdrijven is ook een kunst’Harold Hugenholtz: ‘Overdrijven is ook een kunst’
Back Back Interview

Harold Hugenholtz: ‘Overdrijven is ook een kunst’

23 februari 2018

Op EventSummit heb ik afgesproken met Harold Hugenholtz van Karikatuur.nl. We zouden elkaar op zijn stand ontmoeten, maar Harold is nergens te bekennen. Wel een bezoeker die gebiologeerd naar een flat screen kijkt. Uit het niets verschijnen de trekken van deze gast op het scherm, duidelijk herkenbaar maar een ‘tikkie’ overdreven natuurlijk. Overdrijven is tenslotte ook een kunst. Naast de karikatuur verschijnt de tekst: Interview? Ha, ik ben gespot, en een markante verschijning komt tussen de roodfluwelen gordijnen op de stand tevoorschijn.

  • Harold Hugenholtz: ‘Overdrijven is ook een kunst’

Harold, waarom zit je verstopt?

‘Als je karikaturen maakt tijdens grote evenementen, gaan de gasten netjes in de rij staan. Deze rijen worden soms erg lang en wachten vindt niemand leuk. Daarom bedacht ik een ander concept. We noemen het Theatre Caricature, en EventSummit heeft de primeur. Ik zit dus achter de gordijnen en ben onzichtbaar voor de gasten. In plaats van dat ik van iedereen een karikatuur maak, kies ik nu zelf een iemand uit die van niets weet. Wat ik teken is op het scherm zichtbaar voor de gasten. Hierdoor worden zij nieuwsgierig, wie wordt er getekend? Ze kijken om zich heen en raken met elkaar in gesprek. De karikaturen zorgen ook voor de nodige hilariteit, waardoor er een leuke sfeer ontstaat. Het tekenen van karikaturen krijgt met dit nieuwe concept een hoger entertainmentgehalte.’

Harold houdt van pionieren, hij was de eerste die in 1998 digitaal ging. Waarom deed je dat?

‘Ik begon in 1991 als zelfstandig tekenaar, toen nog op papier. Maar het leuke van digitaal tekenen is dat mensen op het scherm mee kunnen kijken, daarom stapte ik al snel over. Al jaren teken ik live waarbij ik voor het scherm zit, op festivals bijvoorbeeld. De karikaturen zijn te downloaden via een link op de site van het evenement of bedrijf en ze kunnen gedeeld worden op social media. Er wordt altijd op gereageerd, het zijn echt leuke hebbedingen.Tijdens een evenement kunnen we ter plekke de karikaturen ook printen op producten als mokken en t-shirts. Via onze vernieuwde website kan men een foto uploaden, waar ik dan weer een karikatuur van teken. Deze tekening sturen we dan via de email en/of we printen hem voor de klant op canvas, hout of een ander relatiegeschenk. Heel erg leuk om weg te geven aan jubilarissen, collega’s, klanten of leveranciers.’

Op de kleurige flyer van Harold staat ook dat hij aan Stand-up cartooning doet. Wat is dat precies?

‘Tijdens live bijeenkomsten, zoals vergaderingen, congressen of brainstormsessie over nieuwe producten of diensten bijvoorbeeld, ben ik als tekenaar aanwezig. Terwijl de deelnemers aan het praten zijn, pak ik datgene wat gezegd wordt op in een tekening. Dit noem je ook wel visual thinking. De deelnemers zijn hierdoor heel erg betrokken bij wat ze zien. En doordat ze meteen beelden zien, blijft ook beter hangen wat er gezegd is. Na het evenement kunnen de tekeningen gebundeld en gemaild worden. Als herinnering of om bijvoorbeeld aan de directie te overhandigen.’

Het is duidelijk dat de tekeningen van Harold letterlijk en figuurlijk bijdragen aan het maken van onvergetelijke momenten. Zijn vernieuwde website, www.karikatuur.nl krijgt dan ook een plek in mijn favorieten. Zo hoef ik in ieder geval nooit meer te zoeken naar een origineel cadeau.

Door > Saskia van Muijlwijk

Foto > Sjoerd van Dijk

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!