Back Back Interview

Hans Poortvliet: ‘WAARDEER en je krijgt MEER!’

01 maart 2012

Benieuwd naar de human interest-verhalen van branchegenoten? Zoals: waar halen zij inspiratie vandaan, wat was hun grootste blunder en welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Event Personality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Event Personality Hans Poortvliet, managing director van HSMAI Nederland, eigenaar van Waarderingsmanagement.nl en initiatiefnemer van de Nationale Complimentendag.

Wie is Hans Poortvliet?
Hans Poortvliet is managing director van HSMAI Nederland, Eigenaar van Waarderingsmanagement.nl en initiatiefnemer van de Nationale Complimentendag (2003) en World Compliment Day (2011). Hij is getrouwd met entertainer en waarderingscoach Jolanda en samen hebben zij een zoon Bob van 15 die mede door toedoen van Henk Jan Winkeldermaat (Punkmedia) een passie heeft ontwikkeld voor foto, video & muziek. Het huishouden omvat verder nog een ‘volslanke’ goudhamster.

Kort bedrijfsprofiel:
HSMAI is de beroepsvereniging voor sales, marketing & communicatieprofessionals in de Gastvrijheidbranche en omvat +/- 450 leden. Zij organiseert vrijwel maandelijks een bijeenkomst over de laatste trends en ontwikkelingen in de sector. Waarderingsmanagement.nl is het eerste full service bureau in Nederland dat zich expliciet bezighoudt met de praktische ontwikkeling en implementatie van waarderingsmanagement in de breedste zin van het woord.  

Mijn motto:
WAARDEER en je krijgt MEER! Als er één echte sleutel tot succes in het bedrijfsleven bestaat, dan is het wel de waarheid achter dit motto.

Het mooiste evenement dat ik georganiseerd heb: 
Voor wat betreft de HSMAI: moeilijk! We hebben in de loop der jaren zoveel mooie bijeenkomsten georganiseerd. Een van de highlights was wellicht het ‘Holland Hospitality Award Dinner’, maar een recente en ongelooflijk indrukwekkende kleinschalige bijeenkomst was die met Joseph Oubelkas (auteur van ‘400 brieven van mijn moeder’): wat een bijzondere en voor alle aanwezigen onvergetelijke middag was dat. Op het gebied van Waarderingsmanagement was ons laatste congres in (en mede dankzij) Slot Zeist ook iets waar ik met heel veel plezier op terugkijk. En dan zijn er natuurlijk nog de Nationale Complimentendag en World Compliment Day. De organisatie daarvan beperkt zich dan natuurlijk tot het promoten ervan, maar de omvang die ze inmiddels aannemen is natuurlijk wel heel bijzonder.

Hoe ik de toekomst van de evenementenbranche zie:
Uitdagend! Mede door de WKR regeling die binnenkort van kracht is. Dat beperkt bedrijven (opdrachtgevers van de evenementenbranche) toch wel heel snel daar waar ze geld zouden willen besteden aan ‘leuke dingen’. Zodra daar boven de gestelde ‘limiet’ inderdaad 80% belasting over geheven gaat worden, kun je er vanuit gaan dat de gestelde limiet ook wel de limiet zal zijn.  Dit betekent dus dat de evenementenbranche heel creatief (lees: low cost, high impact) zal moeten omgaan met de invulling van concepten. Dat zal niet altijd meevallen.

Ben ik geworden wat ik had willen zijn?
Ik denk het wel. Eigenlijk heb ik nooit bewust geweten wat ik wilde worden, behalve dat ik graag met mensen omga en het motiveren en zien groeien van hen mij altijd heeft gefascineerd. Als ik nu kijk naar de verschillende bezigheden die mijn dagen vullen, dan bepaalt die focus in alle gevallen wel de rode draad. Dus ja, ik heb het erg naar mijn zin. 

Waar ik mijn inspiratie vandaan haal?
Boeken, kranten, tijdschriften, audioprogramma’s, bijeenkomsten en de mensen om mij heen. Ik vind het heerlijk om via al deze ‘bronnen’ te vernemen wat er in de wereld gebeurt en vooral waar dat succesvolle ontwikkelingen- en/of oplossingen op zowel zakelijk- als menselijk vlak betreft. Daar wil ik dan altijd meer van weten.

Mijn droom:
In materieel opzicht? Als het t.z.t. lukt een appartement of huis in Spanje (Andalucia). Even naar de zon kunnen wanneer het jou uitkomt: heerlijk!

Ik bewonder uit de evenementenbranche:
Veel mensen om vele redenen. Mensen als Marc Liethof die nog steeds totaal gedreven met de beurs Event bezig is, vind ik super om te zien. Maar ook de collega’s bij andere beroeps- en brancheorganisaties die, soms na vele jaren, ook nog steeds met eenzelfde enthousiasme hun leden van mooie programma’s voorzien. En hetzelfde geldt voor veel mensen bij de verschillende vakbladen en toeleveranciers. Iedereen dus? Nee. Ik doel op die mensen die écht vanuit hun passie met het vakgebied omgaan en elke dag weer vol energie met nieuwe ideeën komen. Dat zijn de creatieve en inspirerende ‘geesten’ waar, zeker deze sector, meer dan ooit behoefte aan heeft.

Mijn gouden tip die ik altijd toepas in mijn vak/tijdens evenementen:
Niet denken, checken!

Deze (publieks)evenementen staan steevast in mijn agenda:
Niet veel. Of misschien moet ik wel zeggen: geen. Als ik terugkijk op de afgelopen jaren, dan kom ik tot de conclusie dat behalve een jaarlijks bezoek aan de beurs ‘Event’ (dus toch één), ik elk jaar weer een andere invulling aan mijn agenda heb gegeven. Waarbij volgens mij geen enkel ander evenement elk jaar ‘vast’ voorbij komt.

Mijn grootste hobby:
Lezen.

Favoriete boek, tijdschrift en tv-programma:
Boek: Leading an inspired life (Jim Rohn), Tijdschrift: Fortune, TV programma: Tegenlicht.

Favoriete vakantieland en –stad:
Spanje, Chicago (ooit 3 jaar mogen wonen).

Van deze muziek ga ik helemaal los:
De ‘Gouwe Ouwe’ disco, dance, funk & soul hits uit de jaren 80.

De grootste blunder:
Dat is al een hele tijd geleden (niet dat ik een blunder maakte, maar wel van dit formaat). We waren na afloop van de HAVO examens naar Frankrijk gegaan met een groep vrienden. Poortvliet had het reisschema gecoördineerd. Dat ging goed op de heenweg, maar voor de terugweg had ik op het reisschema een dag te vroeg genoteerd. Zelf werd ik die middag door mijn ouders opgehaald voor nog een paar weken verblijf in de Ardèche. Toen mijn achtergebleven reisgenoten een paar uur later de sleutels van de appartementen hadden ingeleverd, kwamen zijn er ‘s avonds pas achter dat de bus de volgende avond vertrok. Dat resulteerde uiteindelijk in een nacht slapen in het portiek van een appartementencomplex, terwijl Poortvliet comfortabel in zijn bed in de Ardèche lag. Heel blij dat ik ze pas een paar weken later weer trof…

Hoe ‘social media’ ben ik?
Mmmm dat gaat… ben wel actief op de verschillende kanalen en platformen, maar heb mijn bedenkingen bij de enorme impact die internet heeft op de huidige maatschappij en dus mensen. Iemand schreef onlangs: we zijn nooit meer niet online. En dat is voor veel mensen waar. Wat betekent dat onze hersenen ‘nooit’ meer rust krijgen. Dat vind ik een verontrustende gedachte. Een goed artikel hierover is: is Google making us stupid? What the internet is doing to our brain. Het heeft niet zoveel met Google zelf te maken, maar wel met de digitale ontwikkelingen en het effect ervan op ons functioneren (waaronder concentratieverlies). Geen zin om, voor zover ik het kan voorkomen, daar erg in mee te gaan. Ik hoef niet alles van iedereen te weten en zij hopelijk ook niet van mij.

Over 5 jaar… :
Dan hoop ik in goede gezondheid nog steeds met net zoveel plezier bezig te zijn met al het soort  dingen die mij nu bezighouden. Dat is, zoals uit het voorgaande mag blijken, nogal divers, dus ik denk (en hoop) niet dat ik er tegen die tijd op uitgekeken ben.

Wat niemand van mij weet/verwacht:
Dat ik, als ik de loterij zou winnen, minimaal een half jaar op een markt o.i.d. zou willen werken. Ik vind dat helemaal geweldig. Ik heb een hekel aan winkelen, maar een omgeving als de Zwarte Markt in Beverwijk, daar  geniet ik van. De manier waarop daar met klanten en verkoop omgegaan wordt: fascinerend! Het zal wel komen door mijn interesse in mensen, marketing en verkoop.

Wat ik nog graag kwijt wil aan de branche:
Op herhaling, maar uit volle overtuiging: WAARDEER en je krijgt MEER! Dat geldt zowel richting collega’s, opdrachtgevers, toeleveranciers, maar ook aan het thuisfront.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!