Unieke propositie
Het proces van een nieuwe collectie Essential Looks begint bij de catwalkshows in New York, Milaan, Londen en Parijs. Schwarzkopf Professional brengt in kaart welke trends de fashion designers tonen op de internationale catwalks en vertalen dit naar kapsels die de kapsalons kunnen doorverkopen aan hun klanten; de eindconsument. ‘De haartrends hebben een duidelijke relatie met de fashion wereld. Dat maakt de propositie van Essential Looks uniek aangezien zij de enige zijn die op deze manier nieuwe haartrends definieert. Schwarzkopf Professional brengt ieder half jaar vier trends naar de markt die in deze show gecommuniceerd moeten worden naar de kappers’, vertelt Kees van Koppel, creative director van THE PROGRESS FACTOR uit Eindhoven en producent van de show.
Trends tot leven brengen
Essential Looks Global Tour richt zich met deze show op de topkappers en de ketens. ‘Een doelgroep met emotie, de drang om op de hoogte te zijn van de laatste trends, gevoel voor show en affiniteit met fashion en design. Van belang is dat wij heel goed begrijpen wat de nieuwe trends zijn en deze tijdens de show tot leven brengen. Daarbij maken wij dankbaar gebruik van onze ervaring op het gebied van storytelling, die wij dankzij onze audiovisuele roots hebben opgebouwd.’
Audiovisuele content als basis
Ruim 3.500 internationale gasten uit 45 landen en bijna 10.000 online kijkers via live streaming konden genieten van de show. Het publiek was verdeeld over drie tribunes, met tussen elke tribune een 22 meter lange catwalk. De drie catwalks kwamen in het midden samen op een rond podium met daarin een draaischijf en een loopband. De op maat ontwikkelde audiovisuele content is de basis van de show. Deze werd weergegeven op ronde projectieschijven aan het begin van elke catwalk, op grote schermen boven het middenpodium en op de ‘spaghettischermen’ die telkens over de volle lengte van de catwalks werden in- en uitgechangeerd. Maar liefst 21 HD projectoren van 20.000 Ansilumen zijn ingezet om per trend een compleet andere audiovisueel decor te projecteren. In deze audiovisuele settings voerden de 14 dansers van X-tension een aantal energieke choreografieën uit waardoor het publiek elke trend optimaal kon ervaren.
Hoofdrol voor kapsels
De hoofdrol van deze 90 minuten durende show was uiteraard weggelegd voor de kapsels. Tijdens elke trend werden verschillende modellen live op het podium onder handen genomen door local hero kappers en sterrenkapper Tyler Johnston, beter bekend als de vaste kapper van o.a. de Beckhams. Iedere trend werd afgesloten met een catwalk presentatie van 16 modellen. Zo werden tijdens de show 64 prachtig gekapte en gestylde modellen aan het publiek gepresenteerd. Het resultaat was een ware totaalbeleving, die op een zeer entertainende manier de boodschap van de verschillende haartrends bij de doelgroep overbracht. De reacties van het publiek na afloop waren dan ook zeer positief. Velen kwalificeerden de show als ‘The best hairshow ever’.
Zoektocht naar creatievere producent
De productie van de Global Tour werd tot twee jaar geleden uitgevoerd door een gerenommeerde agency uit Engeland, maar door de ambities van Essential Looks en de wens om de show tot een experience te maken, zocht Schwarzkopf Professional een creatievere producent. De keuze viel daarbij op THE PROGRESS FACTOR. ‘Op dat moment maakten wij al jarenlang allerlei audiovisuele en crossmediale presentaties voor Schwarzkopf Professional’, vertelt Kees.
Inspelen op de vraag van Schwarzkopf Professional
‘Hierdoor zijn wij direct betrokken bij de belangrijkste strategische ontwikkelingen, kennen we het merk door en door en hebben we een sterke vertrouwensband met de opdrachtgever. Daarnaast waren wij als audiovisuele content leverancier voor de betere evenementenbureaus al sinds jaar en dag betrokken bij de productie van grote shows en evenementen. Ons netwerk puilt daarom uit van de freelance specialisten op dit vakgebied. Door deze in te schakelen konden wij inspelen op de vraag om het showgedeelte van de Global Tour voor Schwarzkopf Professional te produceren.’
'Wij zijn geen evenementenbureau'
De Global Tour is een groot evenement met verschillende randactiviteiten die de nodige expertise vragen op het gebied van event organisatie. THE PROGRESS FACTOR werkt hiervoor per land samen met lokale evenementenbureaus. ‘Dat is een bewuste keuze, wij zijn namelijk geen evenementenbureau en willen dit ook beslist niet worden’, benadrukt Kees. ‘Op het gebied van hospitality, catering e.d. hebben wij geen enkele toegevoegde waarde ten opzichte van de betere evenementenbureaus. Wij maken daarom liever gebruik van hun expertise zodat wij ons kunnen concentreren op waar wij goed in zijn: storytelling en het creëren van onderscheidende totaalbelevingen.’
Doing business with friends
‘Het is onze ambitie om meer van dit soort grootse totaalbelevingen te maken, of eraan mee te werken. Zowel voor directe opdrachtgevers, als voor de betere evenementenbureaus. Als netwerkbedrijf zijn we daar helemaal op ingericht. Het trucje wat wij doen is namelijk niet zo moeilijk: gewoon samenwerken met de besten op elk terrein, de boel strak organiseren en als team elkaar beter maken. Met respect met elkaar omgaan, uitkomen voor je professionele mening, maar zeker ook plezier hebben in wat je doet, zijn daarbij belangrijke voorwaarden. Zowel met elkaar als met onze opdrachtgevers. Ons motto is dan ook: Doing business with friends’, aldus Kees van de Koppel.
Facts en figures
Concept en productie: THE PROGRESS FACTOR, Eindhoven
Technische productie: 4AV
Show regie: René Koenen
Choreografie: X-tension
Technische faciliteiten: Sono, Barcelona
Event productie: Karpa i.s.m. Schwarzkopf Professional Spain
Door: Maartje van Suijdam