4 maart 2008

Gouden Giraffe interview: LiveLAB

Door Ellen van Ree

Voor de komende veertiende Gouden Giraffe Uitreiking, de derde alweer onder de hoede van High Profile, trekt ditmaal Ad de Haan, creatief directeur LiveLAB, met zijn team met gezwinde vaart de kar. Reden voor een flitsbezoek aan het bureau in Leiden om wat prangende vragen te stellen. En opeens zitten er twee creatieve heren aan tafel op de zolderverdieping van het pand. Tevens aangeschoven is namelijk tweede LiveLAB man, Michel Buchner, verantwoordelijk voor content design and creative technology. Na twee slokken koffie blijkt waarom.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Michiel Buchner, verantwoordelijk voor content design and creative technology

Ad, hoe ben jij aan deze opdracht gekomen?
Ad de Haan: ‘Ik heb bijna alle Gouden Giraffe uitreikingen meegemaakt en na afloop had ik, zoals vele mensen uit het vak,  veel commentaar over de lengte, de vorm, de presentatie en de  daadwerkelijke informatie die je graag wilt horen over de cases. Zelf miste ik een beetje de glamour en een echt ‘Oscar tintje’ met een spannende ontknoping en de ontladende dankwoordjes van de winnaars. Ik vind het dus wel een uitdaging om onze visie van deze award uitreiking te laten zien. Daarbij kwam het moment prima uit met de start van ons bedrijf LiveLAB, in januari 2008, een perfecte timing om ons te presenteren aan de branche."

Je steekt toch gigantisch je Giraffenek uit tegenover alle ongetwijfeld kritische vakbroeders ?
Ad de Haan: "We hebben een mooi concept en we zijn zeker benieuwd hoe het publiek zal reageren. Aan de andere kant hebben we het goed doordacht met het hele team, wat bestaat uit louter vakmensen. In eerste instantie dachten we aan een soort ‘De Wereld Draait Door’ setting, maar dat was voor High Profile iets te vooruitstrevend en misschien te tijdrovend. Ik wil niet te veel verklappen, maar de avond wordt gedragen door vrouwen en zit vol met prachtige video content waardoor wij ons visitekaartje absoluut gaan afgeven. Het hele team heeft zichzelf op alle fronten overtroffen."

En vervolgens klapt Ad enthousiast zijn Mac laptop open om de schets van het podium en het decor te laten zien. Dat smaakt naar meer!

Ad de Haan: "Kijk, daar komt…"

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ad de Haan: "Ik heb geadviseerd wat betreft de locatie en wist meteen: met wat wij voor ogen hebben is er maar één geschikte locatie: het World Forum Convention Center (www.worldforumcc.com) in Den Haag. Alles is er optimaal voor ons, qua videomogelijkheden, met het ruime podium waar van alles omhoog en omlaag kan en een ruimtelijke theaterzaal met balkon en totaal 2161 zitplaatsen."

Michel Buchner: "We gaan live performance en sprekers en spannende videobeelden met elkaar vermengen. Tegenshots gaan we gebruiken, want de mensen willen toch emoties en beleving bij de genomineerden zien. Dat misten velen altijd, toch essentieel voor een prijsuitreiking. Bij de Oscaruitreiking let je ook altijd op de gelaatsuitdrukkingen van de genomineerden. De samenwerking met alle partijen verloopt trouwens prima, zoals met Hulskamp en Bourgonje, alles wat we graag aan materiaal wilden inzetten hebben we gekregen."

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Michiel aan de montage

Ad de Haan: "Zeker, High Profile is super meewerkend. Ter verduidelijking, LiveLAB staat voor ‘blending live performance met visual technology’. Wij zorgen er voor dat de inhoud, de content, van evenementen op de juiste manier op het podium in beeld wordt gepresenteerd. Loop maar mee naar de montagekamer, dan tippen we een minuscuul tipje van de Gouden Giraffe sluier op."

Als Michiel Buchner zijn pennetje over het matje laat glijden en op het scherm de eerste videobeelden scherp piepen, krijgt deze dame spontaan kippenvel en het ook ineens een beetje warm. HALLO??!! Dat is gedurfd!! Hoe moet dat wel niet met het aanwezige mannelijke publiek?

Ad en Michiel schieten spontaan in de lach. Ad de Haan: "Ja, het wordt – reken maar – nogal spectaculair. Het aanwezige publiek gaat kennismaken met een oud dansfenomeen dat in Amerika weer hothothot is. We hebben de allerbeste mensen voor dit eervolle project aangetrokken. Pierre Rezus is director of photography en onze cameraman. We hebben een componist aangetrokken, Frank Bilsen van The MusicLAB. Aron Brouwer, een make-up artist, heeft in dit concept een grote rol gespeeld. Maar meer laten we niet uitlekken, laat de mensen zelf komen kijken en genieten op de uitreiking van de Gouden Giraffe op 11 maart in Den Haag."

Michel Buchner: "We hebben onwijs leuke opnamedagen gehad. Het is al een feest om dit project te doen."

Ad de Haan: "Ik onderken de impact van genomineerd zijn, en zeker de zakelijke gevolgen als je als bureau een dergelijk prestigieuze prijs daadwerkelijk wint. Prospects komen blind op gesprek. Ik hoop dat er deze editie veel collega’s en vakgenoten naar de uitreiking komen. De zaal is er groot genoeg voor. En wij zijn er met zijn allen helemaal klaar voor!"

[afbeelding niet meer beschikbaar]