Back Back Achter de schermen

Gouden Giraffe interview: Euro RSCG Bikker over Wii van Nintendo introductie

03 maart 2008

Het is alweer een tijdje terug dat de Wii van Nintendo op de markt kwam, tenminste zo lijkt het. Het spel heeft in de media veel aandacht gekregen, staat inmiddels in een groot aantal bedrijfskantine’s slash -restautants en zorgt voor sommige mensen nog voor de enige echte lichaamsbeweging op de dag. Na een jaar is Wii een groot succes, ook doordat het de gamers uit de doorligfauteuils krijgt en het gewoon een ontzettend leuke spelcomputer is.

De aanleiding is Ontwikkel een PR plan om het innovatieve karakter van de Wii, een
nieuwe spelcomputer, bij een breed publiek te introduceren en bekend te
maken en lever een bijdrage aan de verkoop van de Wii. Creëer hiermee
relevante content voor alle (algemene) media (niet voor specifieke
‘game’media) wat uitgroeit tot een ‘ware’ mediahype.
Dit alles voor een relatief laag budget.

Doelstelling was een mediagenieke introductie, waarin voldoende interessante
mogelijkheden zitten om de aanleiding goed te communiceren en in beeld
te brengen. Het programma moest kort en bondig zijn, maar wel alle
benodigde elementen bezitten die de journalisten weer willen
overbrengen aan het grote publiek.

De introductie van de Wii van Nintendo vond op 6 december 2006 plaats door Euro RSCG Bikker uit Rotterdam die vier maanden later voor een ander evenement dat jaar – de modeshow van de TPG-postbodes – de Gouden Giraffe 2007 wonnen. Of ze met deze Wii introductie hun 2006 jaar tot een jubeljaar maken door een tweede Gouden Giraffe naast die van 2007 te plaatsen bij de receptie blijft tot volgende week dinsdag 11 maart de vraag. Dan vindt de Gouden Giraffe uitreiking plaats in World Forum in Den Haag.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

High Profile sprak met eventmanager Marianne Bego (links) en communicatie-adviseur Inge Baars, beiden van Euro RSCG Bikker in het historische pand aan de Veerhaven 14-15 in Rotterdam. (De volgende keer zal dat in een ander pand zijn, want Euro RSCG Bikker groeit uit haar jas.)

[afbeelding niet meer beschikbaar]

6 december 2006, kan dit evenement eigenlijk wel meedoen voor 2008? Schijnbaar wel dus.
[Inge]
Je zit met deadlines en inzendingen en zo. Wij hadden voor de deadline
van 13 december van vorig jaar al onze resultaten nog helemaal niet
gemeten, dat is dan allemaal nog niet binnen. Dus dan kun je ook nog
niet zeggen hoe succesvol je bent geweest.

Je hebt drie game-merken die met elkaar concurreren: Sony’s
Playstation, Microsoft’s X-box en Nintendo, waarbij Nintendo een
autonoom merk is. Hoe is het contact met Nintendo tot stand gekomen?

[Inge]
Ons zusterbureau in Duitsland werkt voor Nintendo Duitsland. We hebben
een collega die helemaal game-fanaat is, voor wie dit ook een
droomklant was, en we hebben contact gelegd met onze collega’s in
Duitsland om op die manier een ingang te creëren. De introductie van de
Wii is bij Communicatie binnengekomen en daar hebben we gekeken hoe we
dit het beste konden gaan doen. Met een evenement dus.

Waar zit Nintendo eigenlijk?
[Inge]
Nintendo Benelux zit in Nieuwegein.

Hoe zag de dag er uit?
[Marian]We hadden verschillende doelgroepen. Naast de pers en de professionele sporters heb je ook mensen nodig die met die sporters kunnen gaan spelen. De Wii kun je het beste demonstreren met sportspellen, met spellen met beweging er in. Dat stond centraal. Bij de sportspellen, zoals honkbal en tennis, zijn we sportsclubs gaan aanschrijven of ze zin hadden om de Wii uit te proberen tijdens de officiële introductie.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Maar het programma, hoe zag dat er uit?
[Marian] We begonnen met een programma waarin de amateursporters alvast een beetje zelf de Wii konden proberen, daarna begon het persprogramma met eerst een algemene persbijeenkomst stoelen-tafel, presentatie en vragen stellen. De topsporters gingen daarna naar hun eigen plek waar ze hun spel gingen uitoefenen.

Dat was meer voor de beeldende pers.
[Marian] Ook voor de schrijvende pers, want die gingen overal doorheen om te vragen naar de beleving, of alles wel werkt zoals het moet.

Eigenlijk heb je die amateursporters dus nodig om voor de pers het plaatje te maken.
[Inge]
Wij wilden een ervaring geven voor de pers, maar ook voor andere doelgroepen. En we weten dat de pers verhalen nodig heeft te vertellen. Je kunt het wel zonder mensen er omheen laten zien, maar dan mis je de persoonlijke beleving.
Die sportspellen staan centraal en binnen elke sport heb je wel één echte topsporter. Dus we hadden Don Diego Poeder, de wereldkampioen boksen, dus wie kun je dan beter hebben om daar met een Wii te kunnen gaan boksen?

Waar was het ook alweer?
[Inge]
In het Olympisch Stadion in Amsterdam. Als je het over sport en spel hebt is dat natuurlijk de plek.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Wie komt er nou op het idee?
[Inge]
De vraag kwam van Nintendo: ‘we willen een bredere doelgroep bereiken dan alleen de gamers’. Ze wisten dat de Wii voor een bredere doelgroep bestemd is dan de hardcore-gamers. En dan gaan we hier met het team brainstormen over hoe we dat gaan vormgeven. Hoe gaan we dit aanpakken? Hoe bereik je journalisten die normaal gesproken niet over gaming schrijven. Al die elementen van zo’n dag, zo’n locatie en zo’n aankleding, alles staat in dienst van de commucatie: wat wil je communiceren. Het evenement is in dat opzicht ondergeschikt aan de communicatieboodschap.

Welke journalisten zijn dat dan?
[Inge]
De Hart van Nederlands, NOS Jeugdjournaal, algemene pers, maar ook de Playboy, de FHM, de Elle…

Niet de vakjournalisten dus.
[Inge]
Nee, niet de vakmedia. Er zijn heel veel media voor de gaming industrie en die zijn heel erg belangrijk voor Nintendo, maar met de Wii wilden we het breder trekken.

Maar beide journalisten waren uitgenodigd, algemene- en vakjournalisten.
[Inge]
De gaming-journalisten waren al in een eerder stadium geïnformeerd. De algemene media willen doorgaans wat dichter op de officiële introductie worden geïnformeerd.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat waren die uitingen die je daarna kreeg.
[Inge]
RTL-Z, BNR Nieuwsradio, Land van Maas en Geel van Talpa toen nog, Radio 1, Algemeen Dagblad, Telegraaf, NRC-Next, NOS Jeugdjournaal, Elle, Quote, Playboy, persdiensten als ANP en GPD. Enorm veel publiciteit.

Goed en nou dus weer genomineerd voor de Gouden Giraffe.
[Marian] We weten dat we een ontzettend goed evenement neer hebben gezet, en net als vorig jaar een waanzinnig rendement hebben gegenereerd. Met een beperkt budget hebben we een gigantisch resultaat geboekt. En de mediawaarde was zo groot, dat die bijna niet te meten was.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!