Gouden Giraffe interview Birgitta van Loon (In’tent) over PICNIC Green Challenge
High Profile had een gesprek met Birgitta van Loon, directeur van In’tent Belevingscommunicatie in Amsterdam.
In’tent werd gevraagd voor de organisatie van het project PICNIC Green Challenge binnen het grote geheel van PICNIC, The Crossmedia Week. Voor de PICNIC Green Challenge geldt daarom officieel de organisatie stichting van PICNIC, The Cross
Media Week als opdrachtgever. Hoe is het eerste contact met de
organisatie van PICNIC tot stand gekomen. Waar kennen jullie elkaar van?
Het eerste contact met Bas Verhardt -directeur Media Republic (op linkerfilmpje hieronder/HJW)- is tot
stand gekomen via Eckart Wintzen van Ex’tent (op rechterfilmpje) die als adviseur bij de
PICNIC organisatie betrokken is.
Links Bas Verhardt tijdens PICNIC, rechts Eckart Wintzen.
Wat was het doel van het evenement?
Doel was om zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren voor een ‘groene’ levensstijl en te motiveren om zelf met ideeën te komen. Tweede doel was om de media te stimuleren de PICNIC Green Challenge wereldkundig te maken door publicaties in de media. Derde doel was om de beslissers aandacht te laten genereren voor groene initiatieven. Vierde doel was om iedereen binnen de organisaties van PICNIC en de Nationale Postcode Loterij bekend te maken met de Green Challenge en haar doelstellingen.
Dan ga je met Bas Verhardt en Eckart Wintzen zitten en kom je tot een idee, een concept. ou je iets over het proces kunnen vertellen van de samenwerking tussen PICNIC en In’tent?
De samenwerking kwam tot stand door nauw overleg met de directie van
opdrachtgevers: namens PICNIC Bas Verhardt en namens de Nationale
Postcode Loterij Marieke van Schaik. Hun inzet, meedenken en het geven
van mentale support aan het project is heel belangrijk geweest.
Er is een internationale competitie opgezet om groene initatieven te genereren. De inzendingen worden beoordeeld door een hoogwaardige jury, die bestaat uit personen die betrokken zijn bij groene initiatieven en/of hun sporen hebben verdiend op zakelijk vlak. Ter afsluiting is er een tweedaags evenement om de groene initiatieven een gezicht te geven. Dit evenement heeft plaatsgevonden tijdens PICNIC ’07, om creatievelingen, innovatievelingen en ‘green thinkers’ bij elkaar te brengen.
Wat was de doelgroep?
Verschillende doelgroepen zijn creatievelingen uit diverse vakgebieden:
productontwikkelaars, goede doelen organisaties, university incubators,
designers, architecten, alle (nieuwe) media, die te maken hebben met
groen ondernemen, klimaat en bedrijfsleven; decision makers; de
organisaties van PICNIC en de Nationale Postcode Loterij. In principe zou je heel de wereld tot de doelgroep kunnen laten rekenen, maar de focus is gelegd op de landen Nederland, Engeland, Duitsland en Amerika.
Over In’tent, waarom sluit de werkwijze of filosofie van In’tent zo goed aan bij dit project? Met andere woorden: waarom worden jullie als In’tent van deze opdracht extra warm?
Het is fantastisch om aan een project te werken waar je als organisatie op een indirecte wijze een bijdrage kunt leveren aan de aandacht voor ons milieu, door het voor elkaar te krijgen om in een zeer korte tijd een internationale wedstrijd uit de grond te stampen, waar business-to-business elkaar kan ontmoeten met één gezamenlijk doel: je inzetten voor een beter milieu door op allerlei wijzen aandacht te krijgen voor dit project.
Daarnaast is In’tent een mensen-bedrijf. Door grote inspanningen, het gebruik van technologie en weinig financiële middelen hebben we samengewerkt om wereldwijd de aandacht voor groene projecten te krijgen; het was een enorme uitdaging die door het samenspel van mensen gelukt is.
Onze specialiteiten liggen vooral op het gebied van creativiteit, organisatie, logistiek en publiciteit en een gespecificeerd marketing/communicatie plan; we beschikken dan ook over een netwerk van een keur aan specialisten op dit gebied.
Kun je in het kort uitleggen wat PICNIC Green Challenge inhoudt?
De Nationale Postcode Loterij en PICNIC geloven dat de wereld aantrekkelijke producten en diensten nodig heeft die ons verleiden om met veel plezier een groenere levensstijl te omarmen. De Green Challenge werd een oproep aan iedereen om zijn of haar idee met de wereld te delen. De inzender met het beste idee, dat ook uitvoerbaar was in twee jaar, kreeg van de Postcode Loterij € 500.000,- om zo zijn initiatief werkelijkheid te maken. De formule heeft gezorgd voor veel creativiteit in een groen jasje.
Wat doe jij zelf met In’tent aan groene projecten?
In’tent als organisatie heeft geen eigen groene projecten, maar het is inmiddels onze specialisatie geworden om maatschappelijk verantwoorde projecten goed te begeleiden; daarin verwerken we onze know-how en bijdrage. Voorbeeld projecten zijn een research project voor Ben en Jerry’s voor een nieuwe groene strategie voor de fabriek in de toekomst . Voor een grote energieleverancier hebben we recent een intern communicatie beleving gemaakt.
Wat maakt PICNIC Green Challenge tot een Gouden Giraffe zakelijke events winnaar? Waar zit die kracht volgens jou?
De kracht zit hem in op korte termijn met een sterk gemotiveerd team een internationale wedstrijd te draaien met veel en juiste publiciteit en bovenal om te laten zien dat groen ondernemen leuk is, en wat er allemaal kan! Een wedstrijd waar business-to-business elkaar ontmoet en stimuleert, innoveert, en zo groen ondernemen meer op de kaart zet in de wereld. Een plek waar business-to-business laat zien hoe leuk groen ondernemen kan zijn en (beginnende) ondernemers kan motiveren om hun creativiteit in te zetten voor de vermindering van CO2 uitstoot.