Back Back Achter de schermen

Gouden Giraffe interview aRTi Producties voor Einstein geeft les!

27 februari 2008

Einstein geeft les! Zo heet het evenement dat aRTi Producties uit Rotterdam organiseerde voor het personeel van onderwijsinstelling Rijn IJssel in Arnhem. Een logistiek complex project, waarin op één dag in totaal 240 workshops werden gehouden en gecoördineerd. Workshops en lessen die gegeven werden door de leerlingen van de opleidingen aan de leraren en leraressen. Dat het omdraaien van rollen verhelderend kan werken, werd aan den lijve ondervonden door de docenten, die na en naar aanleiding van het evenement zelfs hun lesmethoden zijn gaan aanpassen aan de moderne manier van communiceren van hun leerlingen. Denk daarbij aan huiswerk via een groeps-sms doorgeven aan leerlingen.

High Profile had een gesprek-op-zitzakken bij aRTi Producties in Rotterdam met financieel directeur Rein Korthals Altes, creatief producer Michèle van de Craats en algemeen directeur Robbert Trimbos, alle drie van aRTi Producties.

Naar de foto’s van het interview en de rondleiding door het pand van aRTi Producties.

Bij het begin beginnen. En waar het vaak mee begint. Hebben jullie moeten pitchen voor deze opdracht?
[Rein] Dit was een aanvraag die voortkwam uit een ander evenement. Mensen van Rijn IJssel die aanwezig waren op dat evenement hebben ons op hun shortlist gezet voor hun personeelsdag en hebben ons op een gegeven moment gebeld om daar een voorstel voor te doen. Ze hadden drie bureaus benaderd met de vraag invulling te geven aan een personeelsevenement waarbij ze iets met de generatie Einstein wilden gaan doen.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Dat was hun eigen idee dus?
[Rein] Het was een eigen idee
om iets met de generatie Einstein te gaan doen. Wat wij gedaan hebben
was om het niet óver de generatie Einstein te laten gaan, want je had
natuurlijk een aantal mensen kunnen uitnodigen die over de jeugd zouden
kunnen vertellen, maar wij hebben juist de jeugd het podium zelf
gegeven en zo niet zozeer vertelden, maar echt konden laten zien wat
hen bezighield. Dat idee sprak ze zodanig aan dat ze direct na onze
presentatie met ons in zee zijn gegaan.

Maar dan moet het nog georganiseerd en geproduceerd worden. Wanneer is dat allemaal gestart?
[Rein]
Het was ongeveer in mei juni dat we die opdracht kregen, en dat was een
behoorlijke kluif omdat ook de zomervakantie daar nog tussen zat. Er
moesten talloze leerlingen geworven worden om vervolgens het evenement
ook vorm te geven. Zij hebben dat uiteindelijk fantastisch gedaan.

[Rein belicht in onderstaand YouTube filmpje het complexe voortraject]

Dus je geeft ook nog eens een korte training aan de scholieren die voor de klas komen te staan. Een evenement op zich om 200 personen snel een training van tevoren te geven, waarmee ze verder kunnen.
[Michèle] We hebben voorafgaand aan die spoedworkshops voor de leerlingen formats gemaakt voor mogelijk leuke workshops. Twee weken voor het evenement. We wilden hen niet in het diepe gooien, dus die lessen hebben wij op het Rijn IJssel gegeven aan groepjes scholieren die we ingeroosterd hadden op een middag en een avond. Het leuke was dat ze zelf veel meer invulling wilden geven aan hun onderwerp en daar natuurlijk ook veel meer van wisten dan wij. Er zitten heel veel talenten op die opleiding en dat is voor ons zelf ook heel interessant om te ervaren.

Was dit de eerste keer dat jullie op deze manier een evenement in elkaar zetten?
[Robbert] Uiteindelijk ging het er om dat die leraren les kregen van hun leerlingen, dat op zich was al heel bijzonder en voor hen ook heel apart. In het begin was het nog zo ‘zitten wij hier als leraren eigenlijk wel op te wachten?’, maar uiteindelijk bleek dat dat ontzettend goed ontvangen werd, zowel door de leerlingen maar vooral door de leraren. Ze gaven aan dat ze hier echt wat van op hadden gestoken en sterker nog: dat zijn ook toepassingen die ze nu in hun lessen gebruiken.

Kun je een voorbeeld noemen?
[Michèle] Meer qua lesmethodiek. Veel interactiever. Waar docenten kennelijk gewend zijn om veel meer informatie te géven gaven de studenten juist heel erg de kans om er een over en weer interactief gesprek van te maken waardoor de docenten aan den lijve ondervonden dat dat veel leuker is dan alleen maar luisteren. Je komt op die manier met elkaar op een veel hoger niveau, doordat je van elkaar leert en naar elkaar luistert.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

[Robbert] Maar ook het ontdekken van MSN en van Hyves. Er zijn nu leraren die hun studenten huiswerk geven via die kanalen. Kijk, dat is leuk en daarmee zie je dat het niet bij zo’n evenement blijft maar dat datgene wat is toegepast ook wordt voortgezet. Dáár heb je dus iets aan.

Je zorgt dus in feite voor meer aansluiting bij twee groepen.
Nou, en dat was precies de doelstelling: hoe gaan we dat bewerkstelligen?

Want wat was de aanleiding precies tot dit evenement?
[Rein] Jaarlijkse personeelsdag. Waarin het personeel van Rijn IJssel iets doet wat te maken heeft met onderwijs. Het bijzondere was dat ze meer aansluiting wilden met de generatie Einstein en dan zou je snel in één richting denken, maar juist in deze module zijn beiden groepen naar elkaar toegegaan.

[Rein] Wat ook heel erg leuk was: wij hadden wel een aantal voorbeelden of formats bedacht, bijvoorbeeld ‘wij willen dat jullie iets over Google en over Hyves gaan vertellen’, daar hadden wij wel een paar ideeën over, maar dan merk je al snel dat zij de Einsteins zijn, want zij gingen daar onmiddelijk veel verder mee en gaven veel meer invulling aan die lessen dan wij ooit hadden verwacht.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Dus je hebt er zelf ook wat van geleerd?
[Rein] Wij hebben er inderdaad zelf ook veel van geleerd, want zij hebben soms drie stappen verder genomen dan wij voor mogelijk hadden gehouden. Dat was een heel blije ontdekking op de dag zelf. Dat het van een heel hoog niveau was.

Kun je een voorbeeld geven van wat jij geleerd hebt?

[Rein] Bijvoorbeeld multitasking. Het verhaal dat jongeren alles tegelijkertijd doen, dus tijdens het internetten zitten ze ook de sms’en etcetera… Doe daar iets mee, maar we wisten zelf niet goed hoe je dat kon aanpakken. Ze hadden toen zelf bedacht om de docenten voor een computer te zetten waar ze een patience-spelletje moesten spelen, ondertussen moeten ze een som oplossen (met pen en papier), een sms’je versturen en naar een liedje luisteren. Aan het einde van dat multitasken moesten ze vertellen waar het liedje over ging. Dat was heel erg speels en to the point, waarbij het precies laat zien waar jullie als docenten nou te kort schieten, maar als je het heel vaak doet dat je het dan ook gaat kunnen.

Wat doet dit nou met je?
(Bekijk het antwoord van Robbert Trimbos op het filmpje hieronder)

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!