1 maart 2010

GG2010 l De mannen van Conspiracy Concepts: ‘Een evenement is niet altijd dé oplossing’

Rubrieken

Als adverteerder Norbert Pollemans een paar jaar geleden Charly Heusschen, die op dat moment bij een reclamebureau werkt, tegenkomt merken de mannen dat ze elkaar liggen.  Een avond drinken en filosofische discussies verder, is de basis voor een nieuw idee ontstaan. Norbert en Charly startten met een creatief bureau waar ze op een andere manier, jawel, met creativiteit omgaan. Drie jaar later zijn de heren met hun bureau Conspiracy Concepts al genomineerd voor de Gouden Giraffe in de categorie Creatief met ‘De ideale Wereld’ in opdracht van Nationale Nederlanden. Ik ben nieuwsgierig naar hun manier van vernieuwde creativiteit en tref de mannen in hun Amsterdamse kantoor.

Op een andere manier met creativiteit omgaan! Hoe doe je dat?
Charly: ‘Eigenlijk zegt onze naam alles: Conspiracy Concepts. In het Latijn betekent Conspirare ‘samen ademen’. Wij hebben een open systeem in creativiteit.’

Open systeem in creativiteit. Ooh vertel?
Norbert: ‘Een samenzwering van een kleine groep, vaste mensen die samen een denkkracht vormen. Als je het vergelijkt met de traditionele bureaus. Dat zijn geoliede machines met veel mensen. Wij geloven in een kern van vaste specialisten en denken vanuit het merk.'
Charly:  ‘Dat kan zich in alles vertalen. Dus het hoeft niet altijd zo te zijn dat er een evenement uit een opdracht komt.’

Geen evenement maar wat dan wel?
‘Dat kan van alles zijn. Wij zijn niet met een ding bezig. Een evenement is een vertaling maar er kan net zo goed een reclamecampagne door ons gemaakt worden, of een social media campagne of een website.’

De opdracht om de arbeidsongeschiktheidsrisico's voor zelfstandig ondernemers onder de aandacht brengen lijkt mij taaie kost.

Norbert: ‘Voordat we tot een idee zijn gekomen zijn we ook eerst heel boos geworden en dan roep je zeker een keer dat het een klote onderwerp is.’

Charly: ‘Toen gingen we het inzicht van de doelgroep bekijken en kwamen we ook bij ons zelf uit. Wij zijn ook zelfstandig ondernemers en wij denken ook dat er weinig mis kan gaan. De doelgroep is dus super positief ingesteld en leeft in een ideale wereld terwijl in het echte leven natuurlijk van alles mis kan gaan. Hier creërden we het kunstzinnige haakje waar we alles aan hebben opgehangen, en bedachten het item met Tom Hoffman.'

Norbert: ’Dit item werd tijdens het event in de Gallerie WhiteSpace getoond, samen met de expositie van de foto’s. Doel was om een non-sales driven campagne te ontwikkelen die inspeelt op het bewustzijn en gevoel van ondernemers en politiek. Een foto-expositie van een aantal ondernemers die arbeidsongeschikt is, maar vecht naar de weg terug. Zeer persoonlijk en op een positief emotionele wijze ‘in your face’ in beeld gebracht door Thom Hoffman.’
 
Misschien een domme vraag, maar is Thom Hoffman ook fotograaf of speelt hij dat?
‘Dat weten niet veel mensen maar hij is juist óók een zeer goede fotograaf.’

Er was een event maar toen kwam er meer!
Charly: ‘Dat klopt. Na het event werd www.eenidealewereld.nl  gelanceerd. Hier zijn de foto’s, resultaten van het onderzoek, de viral, een zelftest en de ondernemersblog te vinden, waarmee het eventconcept online is doorvertaald. Dit werd een enorm succes. Iets wat we van te voren wel kunnen zeggen maar we kunnen onze klant natuurlijk niet beloven hoeveel keer een blog gelezen wordt.’

Zijn jullie innovatief?
‘Wat wij doen, is een combinatie van disciplines. Een event, social media. We vertalen de echte wereld naar online.’

Innovatief en creatief. Klinkt als de ideale wereld!
Charly: ‘Wij zijn geen kunstbende. Ook wij zijn commercieel. Wij geloven in creatief commercieel en commercieel creatief.’

Maar zeg nou eens eerlijk… wat is jullie ideale wereld?
Norbert: ‘Dat meer klanten hun nek uit durven te steken en dit soort evenementen aandurven. Het is nog allemaal vrij onbekend en de online wereld gaat een eigen leven leiden. Je zou traditioneel kunnen adverteren en van te voren weten wat het bereik is, maar wij zien dat anders en hopen dat opdrachtgevers dat ook gaan inzien.’

Als ik Charly vraag of dit ook voor hem geldt, knikt hij hevig en smelt ik na zijn antwoord!
Charly: ‘Ik sluit mij daar bij aan. Mijn wereld bestaat de laatste 3 weken uit luiers. Aangezien ik net vader ben geworden.’

OOOOOOOOOOOOOOOOOOh ZIEN!

Door Marieke Prins de Vos