In de aanloop naar de uitreiking van de Gouden Giraffe Awards op 15 april a.s. in Taets Art & Event Park Amsterdam zullen alle 18 genomineerden van zich laten horen op Events.nl.
Categorie Congres - NextNovelty
NextNovelty is genomineerd in de categorie Congres van de Gouden Giraffe, Live Communication Award 2013. De case 'IMAGINE 2012, connecting the dots' in opdracht van Ricoh, is door de jury als één van de drie kanshebbers in deze categorie benoemd. Roel Dekker, Managing Director van NextNovelty, legt uit waarom hun ingezonden case kans maakt op het felbegeerde beeld.
01. Waarom denkt u dat NextNovelty genomineerd is voor de Gouden Giraffe?
"Omdat we de oorspronkelijke vraag van onze opdrachtgever Ricoh Nederland, in een nauwe samenwerking met hen en fantastische partners, hebben vertaald naar een gewaagd, groots en niet alledaags event concept dat goed aansloot bij de centrale merkboodschap en doelstellingen. IMAGINE2012, Connecting the Dots, was de Nederlandse aftrap van de wereldwijde implementatie van Ricoh’s nieuwe merkboodschap ‘imagine. change’. Ons concept bestond uit een unieke geïntegreerde combinatie van kunst, business en technologie. Deze combinatie werd in alle elementen van het congres doorgevoerd, van sprekers selectie, programmering en locatiekeuze tot inrichting en audiovisuele ondersteuning. Daarbij hebben we onder andere een voormalige fabriekshal/museum volledig op maat omgebouwd tot een pop-up kunstgallerij en top-evenementenlocatie. Minstens zo belangrijk is de practice-what-you-preach aanpak geweest rond de centrale merkboodschap: door met alle betrokkenen samen zelf te beginnen bij verbeeldingskracht (imagine) en het lef om nieuwe wegen te bewandelen (change) hebben Ricoh, NextNovelty, en alle partnerorganisaties vernieuwend gedacht en gedaan."
02. Hoe hebben jullie de nominatie ‘gevierd’?
"De Gouden Giraffe nominatie is een fantastisch moment voor ons geweest, en uiteraard heeft in kleine kring de eerste champagne al gevloeid om dit te vieren. Eerst hebben we Ricoh en alle partners rond IMAGINE2012 persoonlijk geïnformeerd en vol trots dit mooie nieuws via allerlei kanalen wereldkundig gemaakt. De nominatie heeft veel van de IMAGINE-betrokkenen gestimuleerd zich ook in te schrijven voor de award uitreiking. Dus we zien 15 april sowieso al als feestelijke gelegenheid om de nominatie met elkaar te vieren. En hopelijk ook nog iets meer…"
03. Wat betekent de nominatie voor NextNovelty?
"Deze nominatie zien we ten eerste als een ode aan Ricoh. Lead by example: Ricoh heeft als opdrachtgever met de keuze voor IMAGINE2012 het lef getoond om een niet alledaags, groots en gewaagd concept te omarmen. Voor onszelf is de nominatie een belangrijke erkenning voor onze werkwijze door vakgenoten. We streven altijd naar een intensieve samenwerking met onze opdrachtgevers, waarbij we beleving en betekenis van live communicatie op nieuwe, verrassende manieren invulling geven. Uiteraard helpt de nominatie ook in publiciteit, waardoor we als bureau meer zichtbaar worden in de markt."
04. Wat vindt u van de andere genomineerde, Synpact, in deze categorie?
"De andere genomineerde is een professionele organisatie die we waarderen om datgene wat zij doen. zij zijn met twee cases genomineerd in deze categorie. Eén van hun nominaties is een jaarlijks terugkerend congres van formaat met een stevige uitstraling en groot bereik. Over het andere genomineerde congres weten we te weinig om er iets over te kunnen zeggen. De moeilijke taak aan de jury om een keuze te maken. Het is nog een spannende tijd tot aan 15 april."
05. Waarom denkt u dat NextNovelty met het felbegeerde beeld het podium zal verlaten?
"Omdat we met IMAGINE hebben laten zien, dat congressen absoluut anders opgezet kunnen worden dan de traditionele congres formats en werkwijzen. We hebben het lef gehad om verrassende combinaties te maken en met alle partijen tezamen (en ieder op zijn/haar terrein) out-of-the-box te denken en te doen. Wat enerzijds heeft geresulteerd in een veelzijdig en ‘rijk’ congres evenement die de lat voor congressen een stuk hoger heeft gelegd. Anderzijds is een nieuwe manier van (samen)werken, zoals we hebben gedaan, de sleutel om tot meer vernieuwing en innovatie in de eventbranche te komen."
06. Wat doet u op het moment dat u tot winnend bureau / bedrijf wordt uitgeroepen?
"Dit is de eerste keer dat we aan een award meedoen. Mochten we winnen, dan wordt er uiteraard eerst groots gefeest met de opdrachtgever, alle betrokken partners, relaties en vakgenoten die op de award uitreiking aanwezig zijn. Daarna volgt extra communicatie die we via allerlei kanalen zullen verspreiden."