21 maart 2012

GG 2012 | Xsaga: ‘De impact van Nederland Helpt Japan was overweldigend’

Rubrieken

Nederland Helpt Japan. Een inzamelingsactie georganiseerd vanuit het Rode Kruis om steun te betuigen en geld op te halen voor het getroffen gebied in Japan. Als producent maakte Xsaga revolutionaire beslissingen voor de toch wel traditionele goede doelen branche en dat alles binnen veertien dagen tijd. Een prestatie die eerder al werd beloond met een Gouden Olifant tijdens de European Best Event Award en nu genomineerd is voor de Gouden Giraffe MVO. Patrick Roubroeks van Xsaga vertelt meer over deze uitdagende opdracht.

Eerst een Gouden Olifant gevangen en nu op jacht naar de Gouden Giraffe?
‘Eigenlijk wist ik tijdens dit project al dat ik het wilde insturen voor de Gouden Giraffe. Ik heb nog nooit een case voor de categorie MVO ingestuurd en wilde daarom met dit project laten zien dat wij ook op dit veld actief zijn. Wij hebben een naam van grootschalige, Koninklijke producties waarin we gek, groot en televisie doen. Deze case was ook wel zo, maar vanuit een totaal andere insteek met een bescheiden budget en een hysterische tijdsdruk. Ik ben van mening dat wij met deze case een andere vorm hebben neergelegd over hoe goede doelen om kunnen gaan met het ophalen van geld. Dat is de reden geweest waarom ik dit evenement voor de Gouden Giraffe heb ingezonden.

Waardoor is dit een andere vorm van geld ophalen?
‘Normaal bij rampen bellen de goede doelen al snel naar Studio 22. Dan zet men daar een belpanel neer, zijn er vier entertainmentblokjes…je kent het wel. De vorm is bepaald waardoor deze producties al snel bij dezelfde poule van producenten wordt neergelegd. Bij Nederland Helpt Japan hebben we een aantal revolutionaire keuzes gemaakt voor deze branche. Ten eerste werd een andere producent geriskeerd dan de ‘traditionele’ producenten uit Hilversum. Daarnaast is er gekozen voor een combinatie van sport en een goed doel, hebben we het evenement naar een stadion gehaald en werd het belpanel niet integraal onderdeel van het televisieprogramma maar juist op afstand gezet. Voor een goed doel als het Rode Kruis zijn dit revolutionaire keuzes. Heb maar eens het lef om te denken dat je de helft van de Amsterdam ArenA vol gaat krijgen als je nog niets hebt.’

Waarom heeft het Rode Kruis dan toch besloten om het anders aan te gaan pakken?
‘Een aantal initiatiefnemers zeiden dat ze een voetbalwedstrijd wilden organiseren waardoor het Rode Kruis deze wedstrijd in hun schoot geworpen kreeg. Maar met een voetbalwedstrijd tegen Shimizu S-Pulse en de reserves van Ajax krijg je natuurlijk niet dat stadion vol. Na gesprekken met Amsterdam ArenA en de gemeente ben ik gevraagd om mee te werken aan dit project. Hier heb ik ja op gezegd, maar tegelijkertijd ook afgedwongen dat het evenement voor de voetbalwedstrijd moest plaatsvinden. Tussen 19.00 en 20.00 uur heb je meer potentiële kijkers, meer potentiële gevers en meer potentiële bezoekers voor het evenement. Vervolgens heb ik keuzes gemaakt met betrekking tot de vormgeving en de inhoud van de programmering. Het moest niet een feest worden maar een evenement met inhoud, ook in het entertainment. Met alleen de komst van de Toppers was het stadion vast goed gevuld, maar is de vraag of de boodschap zo sterk overkomt als dat het nu gebeurde. Ik voelde dat de boodschap goed doorvlochten was met de inhoud van het programma en er daardoor een evenwichtig concept stond. Dat lijken allemaal hele simpele keuzes, maar dit zijn beslissingen die in 5 minuten genomen moesten worden. Je kunt als organisatie van zo’n evenement namelijk maar één keer naar buiten. Die beslissingen moesten halsoverkop achter elkaar door genomen worden wat het als producent heel fijn en fraai maakt om te mogen doen, maar ook heel spannend. Want je kunt in het begin een verkeerde keuze maken die later in je knieën schiet.’

Hoe werkt jouw creatieve proces onder zo’n enorme tijdsdruk?
‘Ik ben heel veel mensen gaan bellen met wie ik veel werk. Vertelt wat zich voor deed, wat zij daarvan vonden en of ze ideeën hadden. Dan is het zoeken naar een soort vorm. De vorm hoe je het gaat vastleggen, hoe ga je dat op televisie krijgen en hoe ga je ervoor zorgen dat het ook impact heeft op beeld. Deze vorm had ik al vrij snel te pakken. Als ik die vorm begrijp, dan begrijp ik ook wat daarop aansluit qua decor en setting. Ik denk dat het beeld, hoe simpel het ook was en hoe goedkoop het ook gemaakt was, heel veel impact had. Het woord HELP op een rode stip, op een wit vlak is voor mensen over de hele wereld duidelijk. Wij helpen Japan. Punt. Toen ik dat beeld had, ben ik het hele concept gaan uitwerken. Dan is het een kwestie van hoe meer mensen je daar tegenaan ‘duwt’, hoe meer daar uitkomt. En hoe sneller je helden naar binnentrekt, hoe sneller je ook andere mensen over de streep trekt.’

Welke doelstellingen heeft het Rode Kruis voor dit evenement gegeven?
‘Het primaire doel was aandacht vragen voor het getroffen Japan, het secundaire doel was geld ophalen. Daar heb ik ze ook in gestuurd. Wij wisten van te voren dat dit evenement niet ging concurreren met een opbrengst als voor Haïti. Japan is een vrij welvarend land en de beelden waren weliswaar schokkend, maar ons land kijkt daar toch anders naar dan wanneer je door een overstroming miljoenen huizen ziet verdwijnen. Daarom was de primaire gedachte van het evenement het genereren van aandacht voor het getroffen gebied in Japan. Dat gaat namelijk op termijn veel rendement opleveren voor Nederland en haar bevolking in de relatie met Japan. Voor Nederland is Japan een grote handelsnatie en wij hebben als één van de weinige landen in de wereld laten zien dat we betrokken waren bij wat daar gebeurde. Doordat er geld kwam, maar vooral doordat er een kleine 40.000 mensen op het evenement waren en 1,5 miljoen kijkers het zagen op televisie, gaven wij het signaal dat we aan ze denken. Het effect van dat signaal is vele malen groter dan het feit dat je 7,5 miljoen euro overmaakt. Eigenlijk zoals de jongens van Volendam zeiden: ‘Wij in Volendam weten als geen ander wat het betekent als anderen aan je denken’. Dat vond ik een fenomenale uitspraak en is precies wat wij met dit programma hebben laten zien.’

Hoe voelt dit overweldigende resultaat voor jou als persoon?
‘Op het moment dat je in zo’n project stapt, weet je dat dit de komende twee weken je leven gaat beheersen. Ik heb het grote voordeel dat ik geen tweede versnelling heb; ik ga of in de vierde of in de eerste. Dus op het moment dat je JA zegt, weet je dat je daar vol in moet gaan en je maar één ambitie hebt en dat is het best denkbare ding te maken wat maar binnen je vermogen ligt. Om dit binnen twee weken tijd te realiseren, op zo’n schaal, met die media-impact en de uitzendgarantie in binnen- en buitenland; daar ben ik onwaarschijnlijk trots op. Dat er twee weken later 38.000 mensen naar de Amsterdam ArenA komen en 1,5 miljoen kijkers het programma zien en gedurende die avond bezig zijn met Japan, vind ik heel stoer dat we dat voor elkaar hebben gekregen.’