GG 2012 | VNU: ‘Je maakt het verschil door op de juiste knoppen te drukken’
Waardevolle ontmoetingen tot stand brengen tussen bezoekers en exposanten, dat is waar je volgens VNU Exhibitions Europe aan bij moet dragen als beursorganisator. Een doelstelling die ook is gesteld voor VIV Asia 2011, genomineerd voor de Gouden Giraffe in de categorie Beste Beursconcept.
Hoe is VIV Asia ontstaan?
Ruwan Berculo, projectmanager van VIV Asia: ‘In de jaren 70 zijn wij in Nederland begonnen met VIV. De veehouderij in Nederland is heel sterk en daar wilden wij een platform voor creëren. Wij merkten dat exposanten over de hele wereld graag in nieuwe markten samenkomen om hun producten te verkopen en om de productie van vlees, vis, eieren en melk op poten te krijgen. Wij wilden dit graag faciliteren en zijn begonnen met uitbreiding naar nieuwe landen. VIV Asia was daar in 1993 de eerste van en vervolgens hebben we het concept verder ontwikkeld en wordt de beurs elke twee jaar in Bangkok georganiseerd. Uiteindelijk hebben we het concept VIV uitgebreid naar zeven plekken in de wereld; Nederland, Thailand, China, Mexico, Rusland, India en Turkije. Een heel portfolio en een netwerk van beurzen waar VIV Asia op dit moment de beste van is.’
En wat houdt het concept VIV Asia in?
‘Wij willen met VIV Asia een unieke marktplaats creëren voor de veehouderij en dat doen wij door de hele keten bij elkaar te brengen. Wij noemen het ‘Feed to Meat’ concept; van veevoeding tot het uiteindelijke stukje vlees. Alle spelers die actief zijn op het vlak van investeren en produceren bieden wij een platform waar ze in drie dagen tijd de hele industrie wereldwijd kunnen ontmoeten. Die gehele industrieketen presenteren wij op VIV Asia en dat doen andere beurzen, die wel stukjes daarvan raken, niet.’
Wat is jullie doel met VIV Asia?
‘Doel van de beurs is om de productie van veilig dierlijke proteïnen (vlees, vis, eieren en melk), als het gaat om de veiligheid en voldoende hoeveelheid, op poten te zetten in opkomende markten. In Thailand groeit de bevolking; daar hebben ze meer eten nodig, maar ook beter voedsel omdat ze hoge eisen stellen en minder ziektes willen. Onze doelstelling met VIV Asia is om specifiek binnen voeding van vlees, vis, eieren en melk ervoor te zorgen dat er voldoende is en van goede kwaliteit.’
Hoe hebben jullie de vertaalslag gemaakt naar het uiteindelijk concept?
‘Wij willen graag de hele keten compleet presenteren, alleen was deze tot en met VIV Asia 2009 niet compleet. Er waren twee schakels die nauwelijks naar voren kwamen. Voor VIV Asia 2011 hebben we juist op deze twee zwaktes een programma ontwikkeld om die markten ook naar onze beurs toe te trekken. Dit heeft heel goed uitgepakt. Als je kijkt naar de groei in bezoekers en exposanten is dit gigantisch gestegen. Als organisator heb je het gat dat er was opgevuld door trouw te zijn aan je concept en vervolgens te vertalen naar een flinke stijging van bezoek en aanbod. Verder hebben we ook ingespeeld op kennisoverdracht. Middels een uitgebreid congresprogramma kunnen de bezoekers niet alleen producten zien, maar ook veel kennis opdoen over bijvoorbeeld ontwikkelingen in de markt. Dit programma werd niet alleen ondersteund door de exposanten, maar ook banken, instanties, overheden en verenigingen hebben hun bijdrage geleverd aan dit congres.’
En jullie hebben een speciale actie georganiseerd…
‘Dat klopt. In 2010 gaf de aswolk in IJsland veel problemen voor het internationale luchtverkeer. Dat gold ook voor de bezoekers van VIV Europe die in 2010 in Nederland plaatsvond en dat werd uiteindelijk een probleem voor de beurs. Minder dan de helft van het aantal verwachte bezoekers is uiteindelijk naar VIV Europe gekomen. Dat kan natuurlijk een inbreuk maken op je positie in de markt als belangrijke beurs. Wij hebben geprobeerd om van deze bedreiging, de vulkaanuitbarsting in IJsland, een kans te maken tijdens VIV Asia 2011. We wilden dit optimaal faciliteren door een stuk van de gemiste business goed te maken een jaar later in Bangkok. Middels het ‘Key Buyer Appreciation’ programma hebben wij exposanten die aan VIV Europe 2010 deelnamen, 10.000 gratis overnachtingen aangeboden in hotels in Bangkok tijdens de beurs VIV Asia 2011. Doordat enerzijds de markt hiernaar vroeg en wij het anderzijds heel actief hebben ondersteund op het vlak van reis en verblijf, zie je dat er een veel grotere marktplaats in Bangkok is ontstaan tijdens VIV Asia 2011.’
Wat voor resultaten hebben jullie behaald met VIV Asia 2011?
Christian Mulder, Management Trainee bij VNU: ‘Als ik kijk naar onze eigen doelstellingen wilden we sterk groeien in het aantal bezoekers. We wilden in 2011 20.000 bezoekers behalen. Die doelstelling hebben we sterk overtroffen met een totaal van bijna 30.000 bezoekers. Een belangrijk onderdeel voor ons was het aantrekken van internationale bezoekers. De doelstelling van 11.000 internationale bezoekers hebben we ook ruimschoots behaald met uiteindelijk 17.000 internationale bezoekers. Wat verder heel belangrijk voor ons is, is de bezoekers- en exposantenwaardering. Doelstelling was dat de bezoekers de beurs waardeerden met een 8 en exposanten met een 7,5. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een 8,5 van de bezoekers en een exposantenwaardering van een 8. Daarnaast hebben we circa zeven maanden na de beurs een investeringsonderzoek gehouden. Daar is uitgekomen dat 48% van de bezoekers binnen zeven maanden na de beurs een order heeft geplaatst bij één van de 701 exposanten. Het gaat hier om grote investeringen en uit het onderzoek bleek dat 62% van de bezoekers nog in onderhandeling was met exposanten over een mogelijk te plaatsen order. 34% van die orders zijn geplaatst bij bedrijven die bezoekers voor de beurs nog niet kenden. Daar zie je de toegevoegde waarde van nieuwe ontmoetingen tussen bezoeker en exposant tijdens VIV Asia.
Waarom behoort dit concept volgens jullie tot de genomineerden in de categorie Beste Beursconcept?
Ruwan: ‘Wat we willen vertellen met de inzending van de Gouden Giraffe is dat je problemen hebt in de industrie. Dat biedt kansen. De markt doet een hoop zelf, maar je kunt net het verschil maken als je als beursorganisator op je juiste knoppen drukt. En dat hebben wij gedaan.’
Christian: ‘Wij hebben bewezen waardevolle ontmoetingen tot stand te kunnen brengen tussen bezoekers en exposanten. Wat ik heel mooi vind om te zien is dat je echt de plus ziet die wij hebben gemaakt voor VIV Asia 2011 ten opzichte van 2009 als we kijken naar de bezoekers- en exposantenaantallen, maar ook de waardering die met zo’n 30-40% is gestegen. Deze industrie wordt steeds internationaler en werkt steeds meer met globalisering, waardoor behoefte is aan één beurs die focust op de volledige industrie. Ik denk dat wij met dit concept bewezen hebben bij te dragen aan de doelstellingen van de bezoekers en exposanten en dit tot een succes hebben weten neer te zetten ten opzichte van de vorige editie.