GG 2012 | BKB: ‘De inwoners van Achlum waren de sleutel tot het succes’
Voor een eerste keer meedoen aan de Gouden Giraffe blijft altijd spannend. Om dan genomineerd te worden is al een feest op zich. Laat staan als je genomineerd wordt in twee categorieën… Het overkwam BKB dit jaar met hun case ‘Conventie van Achlum’. Het Nominatie Team verraste campagnebureau BKB met hun nominatie in de categorie Beste Congres. ‘Ik zei meteen: Verdorie, nu zijn we niet genomineerd voor de andere categorie!’ Maar al snel kwam daar het verlossende woord, want ook in de categorie Creatief is BKB genomineerd. Simon van Melick, campagnemanager vertelt vol trots over het bijzondere project de Conventie van Achlum, een initiatief van Achmea.
Voor een eerste keer meedoen aan de Gouden Giraffe en dan gelijk twee nominaties in de wacht slepen. Hoe voelt dat?
‘Het was een grote verrassing voor ons! Natuurlijk hadden we het wel gehoopt, maar het feest was compleet bij de bekendmaking van de tweede nominatie. Het voelt voor ons als waardering dat we goed werk hebben verricht. We hebben met Conventie van Achlum iets bijzonders gedaan en dat we hier de erkenning voor krijgen van de mensen uit het vak, is iets waar we vooral trots op zijn.’
Nominaties waar Achmea ook meer dan trots op mag zijn…
‘Achmea is bijzonder verheugd en net zo blij als wij. Uiteindelijk is het niet zo dat we dit even in ons eentje hebben gedaan, maar vooral in nauwe samenwerking met Achmea. Zij hebben ons de kans gegeven om met zo’n plan te komen, hebben vervolgens meegedacht en zijn zelf met ideeën gekomen. Het voelt echt als iets samen. Samen hebben we de Conventie van Achlum neergezet.’
Hoe is de Conventie van Achlum ontstaan?
‘Wij zijn door Achmea gevraagd om mee te denken over de voortgang van de campagne waarzijnwemeebezig.nl. Achmea vroeg ons om die campagne verder te laten landen, sterker nog te verdiepen. En daar zijn wij mee aan de slag gegaan. Achmea wil zich profileren in het publieke debat en in gesprek gaan met consumenten en Nederlanders over maatschappelijk onderwerpen. Achmea is in miljoenen huishoudens vertegenwoordigd en voelt hierdoor de verantwoordelijkheid om mee te denken in de toekomst van Nederland. Het doel van de Conventie was om dat gesprek op gang te brengen en te voeden. Om mensen een podium te geven, niet alleen voor Achmea zelf, maar ook voor mensen van allerlei politieke kleuren, verschillende bedrijven en instellingen en na te denken over de toekomst van Nederland. Het overkoepelende thema van de Conventie was solidariteit.’
Hoe kom je dan in Achlum terecht?
‘Door goede research te doen naar het bedrijf Achmea. In een speech van Gerard van Olphen, Chief Financial Officer bij Achmea, hoorde we het verhaal van Achlum waar 200 jaar geleden Achmea in feite is ontstaan. Veel mensen bij ons op kantoor zijn historici, dus daar ging ons hart sneller van kloppen. We zijn zo snel mogelijk in de auto gesprongen om dit dorpje in Friesland te gaan bekijken. En dat was te gek. Het paste gewoon precies bij het plan zoals wij dat in ons hoofd hadden.’
Hoe zag dat plan eruit en hoe is dat vertaald in de Conventie van Achlum?
‘De Conventie van Achlum is het fysieke evenement waar we in gesprek zijn gegaan met Nederland. Daar hebben we samen met Achmea een voortraject met onderzoek en publiciteit voor georganiseerd waarin we steeds meer draagvlak creëerden voor de Conventie. Zo werd maandelijks aan de hand van vijf centrale thema’s de Maatschappij Monitor, een consumentenonderzoek, gehouden. Een aantal weken voor de Conventie vond de lancering van een online maatschappij monitor plaats waar consumenten verder praatten over de onderzoeksresultaten. De werving werd ondersteund door activerende video’s met bekende Nederlanders. De resultaten uit dit voortraject vormden enerzijds de inhoudelijke basis voor de Conventie en anderzijds creëerden we interesse en aandacht voor Achmea en de Conventie van Achlum. Op het moment dat de Conventie plaatsvond was het gesprek met Nederland dus al gestart en vormde het een soort conclusie van de discussies.
De Conventie van Achlum werd een dag vol inspiratie met verrassende ontmoetingen en scherpe debatten. Achlum (600 inwoners) vormde het toneel van de Conventie waarbij geen locatie onbenut was gelaten. In de kerk van Achlum stonden lezingen geprogrammeerd, in het Dorpshuis vond het Jongeren Lagerhuis plaats, intieme gesprekken met gastsprekers werden gehouden in een twintigtal huiskamers van inwoners, debatten vonden plaats in de festivaltenten in en rondom Achlum en ook werden vier schoollokalen en de gymzaal ingezet. De dag eindigde met de Agenda van Achlum, een lijst van actiepunten die Achmea zichzelf ten doel heeft gesteld naar aanleiding van de discussies en debatten die tijdens de Conventie zijn gevoerd.’
Waren de inwoners van Achlum sceptisch over jullie plannen in het dorp?
‘Integendeel, we hebben veel contact gehad met de inwoners van Achlum om er juist voor te zorgen dat zij niet het gevoel hadden dat wij de tent even zouden overnemen, maar dat we samen met hun de Conventie wilden organiseren. De Conventie leefde heel erg onder de inwoners, want dit was ook voor hen unieks. De inwoners hebben zich zo flexibel opgesteld en zo hard mee geholpen dat ik wel kan stellen dat zij de sleutel tot het succes waren.’
Wat maakt de Conventie creatief en onderscheidend?
‘De Conventie van Achlum is niet zomaar een standaard conferentie geweest zoals je er velen hebt. Wij zijn op zoek gegaan naar een onverwachte locatie met onverwachte podia, sprekers en artiesten. We hebben een programma gemaakt waarin de meest uiteenlopende gastsprekers samenkwamen uit vele professionele werelden met allerlei verschillende soorten thema’s. Dit alles resulteerde in een hele bijzondere sfeer die je niet vaak meemaakt op een conferentie. Met als kers op de taart de komst van oud-president van de VS; Bill Clinton. Dat was fantastisch. Dat maakte het hele spektakel af.’
Waarom zouden jullie de Gouden Giraffe moeten winnen?
‘Daar vraag je zo wat… (stilte) Ik denk omdat wij echt een creatief, innovatief en inhoudelijk evenement hebben georganiseerd dat uniek is in zijn soort. En waar we in feite deuren hebben opengegooid. Met Achmea, de inwoners van Achlum, alle gastsprekers en de artiesten hebben we een evenement weten te organiseren dat een enorme impact heeft gehad in de Nederlandse media, in Achlum en omstreken en natuurlijk bij klanten, partners en werknemers van Achmea. Tot op de dag van vandaag. Achmea wordt iedere dag nog herinnerd aan de Conventie en bijvoorbeeld vaker uitgenodigd in Den Haag om deel te nemen aan gesprekken met politici en beleidsmakers over de toekomst van Nederland. En dat is wel een winnaar waardig.’