
Kan één sprong van grote hoogte de rest van je leven bepalen? Wel voor Stefan Kerkhofs. Toen hij op zijn 21ste zijn eerste bungeejump maakte wist hij het meteen: hier wil ik verder mee. Inmiddels is zijn bedrijf The Fungroup in 58 landen actief met unieke en extreme attracties op evenementen.
Zo is het begonnen
Stefan groeide op in een Belgische ondernemersfamilie. Het lag in de lijn der verwachting dat hij ook in het familiebedrijf in de metaalconstructie aan de slag zou gaan. ‘Tot ik ging bungeejumpen. Een fantastische ervaring. Daar wilde ik meer mee doen. Wij hadden thuis de kranen al staan, ik kocht elastieken en organiseerde een evenement waar meteen 200 mensen op af kwamen. Dat smaakte naar meer.’
Wereldwijde bekendheid door tv-shows
Stefan bouwde het elastiekspringen verder uit en werd daarnaast tourmanager van een Belgische popgroep. Hij kwam in contact met organisatoren van evenementen en de media en het balletje ging steeds verder rollen. Hij bedacht nieuwe attracties, timmerde flink aan de weg en zo groeide The Fungroup uit tot specialist in extreme en unieke ontspanningsactiviteiten. Toen John de Mol Stefan vroeg om spellen te leveren voor onder andere de Staatsloterijshow, werd het bedrijf ook bij het grote publiek bekend. Gezamenlijk met de Mol werd het format voor het programma Fear Factor bedacht. ‘Het mooie was dat wij de spellen die de mensen op televisie zagen, in het echt konden leveren. Mensen konden het zelf uitproberen. Dat was het begin van het grote succes.’
Leverancier van unieke ervaringen
Inmiddels is The Fungroup uit het Belgische Zonhoven een internationale totaalleverancier voor evenementen; leverancier van (extreme) attracties, podia, tenten, springkastelen, spelkussens en vlaggenmasten. Ook het bekende Dinner in the Sky-concept is van hen. Dus ben je op zoek naar een attractie voor je evenement of festival dan zit je bij The Fungroup goed. ‘We regelen alles voor onze klanten, zorgen dat iedere attractie goed en veilig op-en afgebouwd wordt. Natuurlijk verzorgen we ook de begeleiding tijdens het evenement.’
Specialist in veiligheid
Veiligheid staat op nummer 1. ‘Onze attracties zijn spannend, maar gegarandeerd veilig. We werken met vierdubbele beveiliging. In het verleden hebben we samen met de Nederlandse overheid de reglementen opgesteld rondom het hijsen van mensen aan kranen. We werken in 58 landen die allemaal hun eigen veiligheidseisen hebben. Je kunt ons zeker een specialist in veiligheid noemen. Dat moet ook in deze branche.’
Alles zelf uitproberen
The Fungroup brengt steeds weer vernieuwende zaken op de markt. De laatste aanwinst is de ‘Adrenalator’: een schuine wand met loopband. ‘Ons creatieve team reist over de hele wereld. Attracties ontwikkelen we zelf of kopen we aan. In dat laatste geval doen we altijd zelf nog aanpassingen, aan de uitvoering of de veiligheid bijvoorbeeld.’
Stefan probeert iedere attractie ook zelf uit. ‘Als je het zelf niet hebt ervaren, kun je het ook niet verkopen”, zegt hij lachend. “Wat ik de leukste attractie vind? Dat blijft de bungeejump, bij ons heet dat de Benji-Fun. Het is mijn all-time favourite. Daar hoog boven alles op het platform staan en dan de sprong te moeten wagen. Adrenaline! Ik ben maar wat blij dat ik dat 27 jaar geleden durfde. Het betekent dat ik al die jaren geen normale job hoefde te zoeken, maar dagelijks anderen mag amuseren en gelukkig mag maken. En dat blijft geweldig om te doen.’