Back Back Nieuws

Foodservice verliest omzet, restaurants winnen terrein

10 januari 2011
In 2010 hebben Nederlanders circa 395 miljoen minder uitgegeven aan voedings‐ en genotmiddelen. De totaalomzet was 55,5 miljard Euro. Vooral de speciaalzaken en de foodservice outlets hebben omzet ingeleverd. In beide hoofdkanalen samen is 680 miljoen Euro aan consumentenwaarde verdwenen. Dit komt uit onderzoek van Foodservice Instituut Nederland

 

Binnen foodservice zijn het vooral de klassieke horecasegmenten die het moeilijk hebben. De omzet daalde met 30 miljoen Euro. In de cateringsegmenten was sprake van 98 miljoen Euro minder omzet, maar in het gemakskanaal was er zelfs sprake van een stijging van 38 miljoen Euro, vooral fast-service en restaurants bij retail doen het goed. In totaal daalde de omzet in deze drie buitenshuis kanalen met 360 miljoen Euro.

 

Buitenshuis consumptie

De daling in foodservice is lager dan in 2009. Toen was er sprake van 570 miljoen Euro omzetverlies. De buitenshuis consumptie lijkt weer wat op te krabbelen, maar het consumentenvertrouwen blijft laag. Er is al tientallen jaren een duidelijke relatie tussen groeicijfers in de buitenshuis consumptie en het consumentenvertrouwen.

 

Nieuwe FSIN Monitor

Supermarkten zagen hun foodomzet in 2010 nog met 350 miljoen Euro stijgen. Die stijging is lager dan in 2009. Toen steeg de supermarktomzet nog met 900 miljoen Euro. De hoofdlijn van de nieuwe FSIN Monitor, die dinsdag 11 januari op de Horecava wordt gepresenteerd, is dat de consument niet zozeer bezuinigt op ‘gemak’ voor zijn maaltijden of eetmomenten, maar dat hij vooral op andere plaatsen koopt en consumeert.

 

Die groei ging vooral ten koste van de klassieke horecakanalen en de speciaalzaken. Binnen de klassieke Horeca zijn het vooral de luxe restaurants, de cafés en de partycateraars die in 2 jaar tijd omzet hebben moeten inleveren.

 

Verschillen zijn groot

Maar binnen Foodservice zijn de verschillen soms groot. Concepten die hun prijzen niet hebben verhoogd, meer service zijn gaan verlenen en de consument op meer momenten van de dag weten te binden, doen het goed. Dat laat zien dat de consument wel op een gemakkelijke manier buiten de deur wil consumeren. Hij wordt kritischer op de prijs/waarde verhouding van het aanbod.

 

Conclusie voor komende jaren

Dat is dan ook een belangrijke conclusie voor de komende jaren: Foodservice (en zeker de klassieke Horeca) zal aantrekkelijker moeten worden op gebied van de prijs, anders blijven ze terrein verliezen ten opzichte van de supermarkten. In 2011 zal de prijsagressiviteit binnen alle foodsectoren toenemen door de ombouw van Super de Boer naar Jumbo en C‐1000 en het prijsimago gevecht van Albert Heijn. Foodservice heeft indirect altijd te lijden onder het prijsgeweld van met name de luxe supermarkten en het vergroten van premium assortimenten en het verruimen van openingstijden.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!