Nu vallen onder evenementen ook jubileumreizen, personeeltrips, hoe zit het daar eigenlijk mee? Hoogste tijd voor contact met een auroriteit op dit terrein: Marijke Vink directeur Group & Incentive Travel. Ook voor haar is het onderwerp een hot issue. Even bellen naar Rotterdam.
Marijke, maak jij je ernstig zorgen om deze ontwikkelingen?
'Jazeker. Ik ben er al een tijd mee bezig. Ik heb de ANVR hierover gesproken, het VNO/NCW en ik heb contact met een aantal journalisten gehad, want ik vind dat we met zijn allen de barricaden op moeten gaan. Desnoods massaal met spandoeken naar Het Binnenhof. En wel heel snel. Ben ontzettend blij dat jullie bij High Profile deze kwestie oppikken!'
Wat zou het nut, of beter de uitkomst, van een gezamenlijk optreden kunnen zijn?
'Nou, als je denkt aan al die misère rond de vliegtax die werd ingevoerd, door de krachten te bundelen en te ageren is de vliegtax inmiddels gelukkig wel afgeschaft. Er moet iets gaan gebeuren.
Hoe is het nu fiscaal gesteld met personeelsreizen. Stel als bedrijf, je wilt het 50 jarig jubileum eens goed gaan vieren, je personeel 4 dagen tracteren op een fantastisch tripje Malta. Hoe zit dat?
'Sinds 1-1-2007 is het in de wet zo geregeld dat een werkgever een personeelsreis onbelast kan vergoeden of verstrekken, maar dan moet die reis wel een gezamenlijk karakter hebben. En het driekwartscriterium moet gehanteerd worden. Dat wil zeggen dat deelname aan de reis voor minstens driekwart van de werknemers, en eventueel hun partner, van het betreffende bedrijf mogelijk is of anderzijds dat de reis openstaat voor minimaal driekwart van de medewerkers, mits behorend tot een organisatoische of functionele eenheid. Een werkgever kan zelf bepalen om voor zijn gehele bedrijf een personeelsreis fiscaal gefasciliteerd te verstrekken, of alleen voor een afdeling, mits die een organisatorische of functionele eenheid is. Je wilt als werkgever immers een resultaat behalen, bijvoorbeeld de teamgeest aanscherpen of realiseren of je medewerkers belonen voor hun geleverde prestaties.'
Is zo'n reis 100% aftrekbaar?
'Ja, volledig. De vluchten, het vervoer ter plaatse, de maaltijden, de excursies, de accommodaties, alles is volledig aftrekbaar.'
In het belastingplan van de Jager, dat inmiddels is aangepast, komt er een overgangsregime van drie jaar voor vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers. Hoe kijk jij daar tegenaan? Uitstel van executie?
'Ja, inderdaad uitstel van executie. Als we hier niet tegen ageren dan sluipt die regeling erin en mijn ervaring is dat men dan niet zo gemakkelijk weer terug zal gaan naar de 'oude' regeling.'
We gaan naar die 1,4% regeling. Ben je goed in hoofdrekenen? Geef eens een voorbeeld van wat er nog kan en NIET kan?
'Als je het modale loon zet op ca. € 32.000,-, dan is 1,4% daarvan € 448,- De meeste bedrijven doen iets met de kerst en geven eens per jaar een dineetje voor de afdeling. Maar men praat óók over bedrijfsfitness, kortingen op producten van het eigen bedrijf tot aan Internet bij de werknemers thuis. Dat moet allemaal van dit bedrag af! Wat blijft er dan nog over?? Als je dan nog een personeelsreisje wil organiseren dan is alleen het bedrag dat 'over' is volledig aftrekbaar en over de rest wordt maar liefst 80% belasting geheven.
Vereenvoudiging lijkt er aan te komen maar wel met allerlei voorwaarden.
'Vereenvoudiging is prima. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar ik heb nu meer het idee dat men het woord vereenvoudiging gebruikt om de staatskas te vullen! Toen ik in deze branche begon was er een héél ingewikkelde fiscale regeling voor personeelsuitjes. Eindelijk is per 1 januari 2007 deze regeling sterk vereenvoudigd. Daar was ik heel blij mee. Waarom moet men nu dan weer zo nodig gaan wijzigen? Laat het zoals het is, daar zijn wij prima tevreden mee.'
Wat is in jouw optiek en met jouw lange en brede ervaring een redelijk voorstel, waarmee alle partijen kunnen leven?
'Ja ik ben geen belastingspecialist, dat zou je aan mijn fiscalist moeten vragen. Maar ik ben wel van mening dat het de economie niet ten goede komt als deze regeling wordt aangenomen. Hoeveel mensen zijn er wel niet werkzaam in de MICE branche? Ik denk dat dit de doodslag is voor een heleboel bedrijven. Ook voor bedrijven die personeelsuitjes organiseren in Nederland.'
Dank Marijke voor je commentaar.
Natuurlijk Léon Kruidwagen van IDEA vandaag óók gebeld, als reactie mailde Kruidwagen High Profile het persbericht door dat door IDEA op 26 oktober j.l. werd uitgegeven. Een fragment:
Gerben Plasmeijer, voorzitter van IDEA: “Het is bijzonder triest dat door deze voorgenomen maatregel niet alleen de eventbureaus getroffen worden maar ook het gehele Nederlandse bedrijfsleven. Personeelsevents zijn de Haarlemmerolie voor bedrijven. Motivatie en waardering van het personeel door werkgevers is juist in deze tijden van essentieel belang.” Plasmeijer vraagt zich verder af wat de achterliggende gedachte van De Jager is. “We krijgen sterk de indruk dat onder het mom van vereenvoudiging van het systeem er een forse bezuiniging wordt doorgevoerd. En tachtig procent belasting heffen op een evenement voor het personeel is buiten elke proportie. IDEA is absoluut voor vereenvoudiging van de wetgeving. Dit plan sluit daar echter onvoldoende bij aan. Daarnaast lijkt de controleerbaarheid moeilijk: wanneer is een evenement puur informatief en wanneer is het een feest? “IDEA denkt en praat – samen met andere belangenvertegenwoordigers zoals VNO NCW – graag mee in goede oplossingen" besluit de voorzitter.
Maar nu stond er op 30 oktober een bericht over dit hete hangijzer in Het Financieele Dagblad, waarin de werkgeversorganisatie VNO-NCW en MKB-Nederland worden opgevoerd. De vier letters van IDEA kwamen wij niet tegen in het artikel.
Te druk met de organisatie van het komende gala?
Een ding is zeker: wordt vervolgd!