Back Back Achter de schermen

Finley laat select groepje journalisten hunkeren naar miljonairsbestaan

02 juli 2008

Elk evenement een uniek evenement. Bij Finley krijgen ze ‘een beetje jeuk’ van evenementen die van de plank worden gehaald en zonder creativiteit op dezelfde wijze worden ingevuld als de week ervoor. De uitdaging om iedere keer met een klein en betrouwbaar team rond de tafel te gaan zitten en een professioneel hoogstandje te maken. Daar gaat het om bij Finley en zijn directe toeleveranciers (Puur Produkties en De Produktiewinkel).

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Aanwezig: EventView, Metro, Beaumonde, De Telegraaf, JFK, Quote en High Profile.

Om dat Nederland in één klap te laten zien nodigde Finley een select groepje journalisten uit: van Beaumonde tot JFK, van Quote tot De Telegraaf (Martijn Koolhoven heeft vandaag – woensdag 2 juli – op pagina 5 een prachtig verhaal gepubliceerd) en van Metro via EventView naar High Profile.

Naar de foto’s.

Wat doe je als Finley om je pay off ‘experience the difference’ waar te maken: dan doe je het anders, dan moet het écht goed zijn en een verschil maken. Journalisten (van bovenstaande media) laten ervaren hoe ‘experience the difference’ aanvoelt is een uitdaging op zich. Ikzelf denk toch wel het een en ander te hebben meegemaakt in mijn carrière: met een luchtballon de difference ervaren in Kenia, hangend boven een olifant met haar jong; de geisers in IJsland experiencen en in eigen land in het openluchttheater in Bloemendaal (prachtig) een privé-jazzconcert op het podium te beleven.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Amsterdam stad in vanaf het Centraal Staition (rechtsonder).

Toch is deze laatste dag van juni 2008 een onvergetelijke experience geworden. Met vier helikopters gaat het persgezelschap naar de verschillende eventlocaties die van Finley een exclusiviteitsstempel hebben gekregen, waar Finley zijn evenementen kan houden en de locatie zo kan inrichten zoals alleen Finley dat denkt te kunnen. Want dat is belangrijk voor de ondernemers achter dit merk. Remco Smits en Rory Bertram willen het liefst alles zelf onder controle houden. Controle over hun kwaliteitsproducten, over hun aankleding, catering en hun evenementen.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Gastheer Remco Smits (li.) in gesprek met Martijn Koolhoven van De Telegraaf.

Nederland vanuit een heli bekijken, fotograferen en filmen, aan de grond in een colonne van 4 luxe Mercedessen naar een evenementenlocatie worden gebracht waar het voorgerecht wordt genuttigd aan een met 20 spotjes aan een trussenconstructie uitgelichte witte tafel, omgeven door de duisternis van de immense Lichtfabriek in Haarlem.

De Lichtfabriek aan het Spaarne huist in de monumentale panden uit 1896 van het vroegere Energiebedrijf Haarlem. Met het Oliehuis van 330 vierkante meter dat nog het meest doet denken aan een grote kasteelzaal uit de middeleeuwen. Aan het 15 meter hoge, schuine dak hangen kroonluchters en er is een portaalkraan waar een donkerblauw theatergordijn aan is bevestigd, waardoor de zaal ook in tweeën kan worden verdeeld. De Turbinehal die daar aan grenst is een wat grotere ruimte (595 vierkante meter) waar zo’n 400 gasten kunnen dineren, 500 zitten en duizend staan. Maar natuurlijk, het persgezelschap gaat aan een spierwitte uitgelichte tafel zitten met daaromheen 14 stoelen. Verschil moet er zijn.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
14 stoelen, 1 tafel, 20 spots, 10 kaarsen, 2 kandelaars in een 600 m2 verduisterde ruimte in De Lichtfabriek in Haarlem.

Tijdens het voorgerecht wordt het filmpje met de vijf andere locaties vertoond. In totaal is Finley sinds de start in 2003 gegroeid naar nu 8 eventlocaties waar ze hun evenementen kunnen neerzetten. Het is allemaal aan de Loosdrechtse plassen begonnen, toen Remco Smits een verjaardagsfeestje organiseerde voor de toen 18- en nu 25-jarige Rory Bertram. Het pand dat John de Mol als ideale kantoorruimte zag, werd voor zijn neus door de jongemannen weggekaapt om er een evenementenlocatie met allure van te maken: Het Witte Huis was geboren.

Zonder in detail in te gaan op de ongetwijfeld prachtige andere drie eventlocaties waar Finley regelmatig zijn invulling zal geven, te weten De Laurenskerk in Rotterdam, The Talent Factory in Den Bosch en het Bethaniënklooster in Amsterdam, is er één eigen Finleylocatie waar nog even wat aandacht aan moet worden besteed: de Mobile Experience. Dé eventlocatie van de toekomst. Remco legt het zelf het liefst uit als ‘een trailer met de nieuwste technologische snufjes die volledig self supported is, met een grenzeloze mobiliteit van de trailer waarmee op de centimeter nauwkeurig is te bepalen waar in Nederland een evenement zal plaatsvinden’.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Het rode schip aan het einde van de NDSM-pier in Amsterdam: Het Lichtschip.

De heli cirkelt eerst nog even boven Het Lichtschip, een van de eigen Finley-locaties in Amsterdam aan de NDSM-pier om een kwartier later de strijd aan te gaan met de wieken van de windturbines waartussen de Mobile Experience staat opgesteld, midden op een landweg tussen de weilanden.

Dat het enige minpuntje van deze experiencedag is dat het programma flink uitloopt zegt genoeg: 15:10 uur landen op de eind- en beginlocatie Vliegveld Hilversum wordt 15:10 uur landen bij de tweede locatie in Amersfoort: De Rijtuigenloods waar we worden opgewacht door eigenaar Gerard Jan van den Herik van Herik Rail en zijn directeur Rene Schers. De Rijtuigenloods in Amersfoort is een indrukwekkend grote locatie voor evenementen: 3500 vierkante meters te vullen, of juist leeg te laten.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Telegraaf-fotoshoot: Remco Smits te midden van PR-dame Evelyn van Hasselt (li) en eventmanager Finley Ingrid van Ginkel.

Volgende week woensdag wordt een delegatie eventmanagers en goede relaties verwacht die met maarliefst zes helikopters deze zelfde experience ondergaan als dit groepje van in totaal acht journalisten. Zonder twijfel zal ook deze doorgaans verwende doelgroep impressed worden met deze reeks van indrukwerkkende ervaringen. En zo heeft Finley het ’t liefst: ervaar het verschil.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!