Fijnevent laat Armin van Buuren schitteren in de Ziggo DomeFijnevent laat Armin van Buuren schitteren in de Ziggo Dome
Back Back Achter de schermen

Fijnevent laat Armin van Buuren schitteren in de Ziggo Dome

06 februari 2018

‘It’s all about impressive impact!’ Dat staat met grote letters op de website van Fijnevent en dekt ook de lading als het gaat om wat Fijnevent kan bieden. Op 27 januari verzorgde dit Brabantse bureau het indrukwekkende spektakel rond het 135-jarig bestaan van EY. ‘Het mooie daarbij is dat wij als organisator zijn uitgekozen dankzij hun ervaringen met ons in het verleden’, zegt Jos van den Broek. ‘Dat voelt als een enorm compliment.’

Ik heb een afspraak met Jos van den Broek op hun locatie in het Brabantse Raamsdonksveer. De locatie, het knusse interieur en het kleine team van aanwezigen lijkt, zo besef ik me achteraf, precies de kracht van het bedrijf uit te stralen. De naam staat ook voor wat het bedrijf is. ‘Je spreekt het uit als ‘fijne vent’, niet als ‘fijn event’‘, zegt de goedlachse Van den Broek. Dat zegt ook iets. After all moet de opdrachtgever een warm gevoel van betrouwbaarheid overhouden aan een project.

Jos van den Broek staat, zij aan zij met Hans van Avendonk, afgebeeld op de website van Fijnevent. Samen met de kersverse mede-eigenaar Marco Dilven geven zij leiding aan deze in 2005 opgerichte organisator van evenementen en eindverantwoordelijke voor in het oog springende sets op North Sea Jazz, Dutch Design Week of het EK volleybal. Het wil daarbij een blijvende indruk maken op alle aanwezigen. Daar draait het om, de ‘impressive impact’ dus.

De kracht van het bedrijf zit ook in het gevoel voor sfeer, zo goed terug te vinden op de eigen locatie. ‘We hebben maar een klein team van tien mensen. Tijdens zo’n event werken we samen met zo’n 300 tot 400 mensen, maar aan het eind van de dag blijven we met ons vertrouwde team van tien over. Hans zijn inbreng is daarbij vooral het creatieve. Ik ben meer de man van de relaties en commercie. Marco Dilven is jonger en sluit zo goed aan bij veel jongere opdrachtgevers en de groei van Fijnevent. Ronald Borremans is sinds vorig jaar mede verantwoordelijk voor de sales. Zo zijn we helemaal klaar voor de toekomst.’

  • Fijnevent laat Armin van Buuren schitteren in de Ziggo Dome
  • Fijnevent laat Armin van Buuren schitteren in de Ziggo Dome
  • Fijnevent laat Armin van Buuren schitteren in de Ziggo Dome
    Chef’Special - Foto > Bart Heemskerk
  • Fijnevent laat Armin van Buuren schitteren in de Ziggo Dome
  • Fijnevent laat Armin van Buuren schitteren in de Ziggo Dome
  • Fijnevent laat Armin van Buuren schitteren in de Ziggo Dome
    Armin van Buuren - Foto > Bart Heemskerk

Groot succes op A-locatie

Met trots vertelt Jos van den Broek over de slotact die Fijnevent wist te boeken voor het grootse verjaarsfeest van EY, voorheen bekend als Ernst & Young. ‘Armin van Buuren, één van ’s werelds grootste dj’s, is doorgaans niet snel bereid om bij evenementen als deze op te treden, maar, na lang onderhandelen, lukte het ons. Daarmee werd ook duidelijk dat we een grote geschikte locatie moesten vinden voor dat optreden, maar ook voor 6.700 bezoekers. Dan heb je in Nederland niet veel keus. Het lukte ons om het Ziggo Dome beschikbaar te krijgen. Dat is dus een A-artiest als slotact op een A-locatie. Beter kan gewoon niet!’

Het draait echter niet alleen om de DJ. ‘Het moet echt een avond zijn voor alle aanwezigen. Armin van Buuren is anderhalf uur aan het eind, maar deze hele avond duurt vijf uur, vanaf negen uur ’s avonds. Alles moet dus kloppen voor alle aanwezigen.’ Daarbij raakt Van den Broek ook aan een kwaliteit van Fijnevent.

‘Onze kracht zit hem ook in hoe we de ideale setting in zo’n grote locatie als het Ziggo Dome kunnen creëren. Met 6700 bezoekers heb je het over veel aanwezigen, maar de capaciteit van die locatie betreft 17.000. Je moet er dus toch voor zorgen dat die kleine 7000 bezoekers het ervaren als een intieme locatie. Dat we na afloop te horen kregen dat we daar zo goed in waren geslaagd was misschien wel het grootste compliment. Hans en Marco zijn daar echt in geslaagd.’

Fantastische setlist maakt avond compleet

Ik krijg helemaal uitgelegd hoe de avond werd opgebouwd. ‘Je gaat werken aan de totale line-up van zo’n avond. Wat willen de mensen zien én beleven? Het hoofdpodium moet daarbij centraal staan. Je weet wat je hoofdact is en dan moet je verder gaan werken aan het totale programma met veel variatie. Daarbij hou je dus rekening met het gemêleerde gezelschap, maar ook met het feit dat de meeste bezoekers tussen de 25 en 35 jaar oud zijn. Het is ook de wens van de opdrachtgever dat we met die laatste groep rekening houden, want bij de jeugd ligt tenslotte ook de toekomst van het bedrijf.’

De sterren van de avond worden de trendy dj Joshua Walter, die in zijn show specials levert met een percussionist, een saxofonist, vocals, visuals en een geweldige lichtshow. Daarna gaat de knop om en de focus op het pure geluid van het ZO! Gospel Choir. Dit wordt aangevuld met de geweldige en internationaal bekende Amsterdamse soulzangeres Berget Lewis.

Hierna is het de beurt aan Chef’Special. Vorig jaar verscheen hun vijfde album, ‘Amigo’, waarmee ze reikten tot de tweede plaats in de Nederlandse Album Top 100. Zij geven een heel erg gewaardeerde show van vijftig minuten. Joshua Walter komt daarna terug het podium op met een geweldige show met dansers en special effects.

Om kwart over twaalf gaat de focus op 135 jaar EY in beeld. Dat gebeurt met een mooie film over het bedrijf en de mensen die er werken. Na afloop daarvan stapt de CEO van EY het podium op, spreekt alle aanwezigen toe en sluit zijn speech af met de aankondiging van Armin van Buuren. Jos van den Broek: ‘Dat is de apotheose van een geweldige avond!’ Trots vertelt hij me hoe de CEO hem een paar dagen later nog eens opbelt om Fijnevent nogmaals te bedanken voor de geweldig geslaagde avond.

Door > Walter Joosse

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.896 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.896 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!