Fijnevent: architecten en uitvoerders van Share a perfect dayFijnevent: architecten en uitvoerders van Share a perfect day
Back Back Achter de schermen

Fijnevent: architecten en uitvoerders van Share a perfect day

30 juni 2017

Na een jaar voorbereiding en negen dagen fulltime opbouw gaat het vandaag los: 'Share a perfect day' (). Drie dagen lang bezoeken naar schatting tussen de 60.000 en 80.000 vriendinnen tussen de 20 en 50 jaar dit driedaagse festival op Beekse Bergen in Hilvarenbeek. Zij kunnen er genieten van talloze concerten van onder meer van Jan Smit, Kensington en Guus Meeuwis. Er zijn gratis workshops mode, beauty en mindfulness, er is straattheater en natuurlijk veel lekker eten en drinken. Liefst 22 A-merken presenteren er zich vanuit experience paviljoens en belevingswerelden via merkactivaties en entertainment. Daarnaast nog talrijke andere standhouders. En kan er natuurlijk geshopt worden.

Ook veel professionals uit de eventbranche zullen als geïnteresseerde bezoekers van de partij zijn: om inspiratie op te doen en om de sleutel tot het succes te vinden. Want al een tijdje gonst de vraag door de eventwereld: hoe krijgen Sanoma en Jumbo het voor elkaar om in een overvolle festivaltijd een nieuw concept neer te zetten, dat from scratch staat als een huis?

  • Fijnevent: architecten en uitvoerders van Share a perfect day
  • Fijnevent: architecten en uitvoerders van Share a perfect day
  • Fijnevent: architecten en uitvoerders van Share a perfect day
  • Fijnevent: architecten en uitvoerders van Share a perfect day
  • Fijnevent: architecten en uitvoerders van Share a perfect day
  • Fijnevent: architecten en uitvoerders van Share a perfect day
  • Fijnevent: architecten en uitvoerders van Share a perfect day
  • Fijnevent: architecten en uitvoerders van Share a perfect day
  • Fijnevent: architecten en uitvoerders van Share a perfect day
  • Hans van Avendonk en Jos van den Broek
    Hans van Avendonk en Jos van den Broek

Van heisessie tot uitvoering

Jos van den Broek en Hans van Avendonk lachen bescheiden, maar veelzeggend als zij die vraag krijgen voorgelegd. Zij zijn met hun bedrijf Fijnevent de architecten én de uitvoerders van dit mega festival. 'Het begon twee jaar geleden,' begint Jos. 'Sanoma en Jumbo nodigden ons uit voor een heisessie, om te brainstormen over een nieuw festival voor vriendinnen tussen 20 en 50 jaar. We bedachten een concept, maakten er meteen een begroting bij en we hebben verteld dat we het concept zelf kunnen uitvoeren'.

'Alles wat we bedenken, kunnen we namelijk uitvoeren, vertelt Hans. 'We zijn creatief realistisch.' Jos voegt er aan toe: 'Fijnevent is geen doorsnee eventbedrijf. We steunen op twee pijlers: we  bedenken, ontwikkelen en produceren b2b events, zoals bedrijfsfeesten, productintroducties, dealerdagen, enzovoort. De andere pijler is gefocust op 'sets', zoals wij festivals, merkactivaties, experiences, Vip-areas en publieksevenementen noemen. Dat is een heel andere tak van sport: de financiering is anders en er zijn veel meer stakeholders bij betrokken: opdrachtgevers, participanten, leveranciers en bezoekers.'

De rolverdeling bij Fijnevent is helder: Hans is het creatieve brein, het ideeënkanon en hoofd uitvoerder. Geef hem een brok zand en hij maakt er het lekkerste gebakje van. Jos is de verbinder, de relatieman en het aanspreekpunt. Hij bewaakt het concept tot in detail en zorgt er tegelijk voor dat alle stakeholders tevreden zijn. Jos: 'Wij vinden het belangrijk dat het concept klopt, dat alle partijen het concept omarmen en dat de sfeer het hele traject goed blijft. Met ons eigen fijne team zijn we daar heel secuur en gedreven in.'

Lage entree, hoog niveau uitvoering

Vorig jaar was de eerste editie van Share a perfect day. Het was meteen een succes. Massa's bezoekers, veel beleving en een tevreden organisatie. Dit jaar ligt de lat hoger. De organisatie en de participanten hebben meetbare, commerciële doelstellingen. De uitvoering dient dus perfect te zijn. Overigens zijn de toegangsprijzen heel vriendelijk. De entree bedraagt maximaal 35 euro, maar via acties en joint promotions kunnen vrouwen ook al voor een tientje naar binnen. Hans: 'De lage drempel is een van de succesfactoren. Waar kun je voor tien euro naar een festival met concerten op allerlei podia plus nog allerlei vormen van vermaak er omheen?'

Flexibel concept

Hans: 'Het concept bestaat uit de vier thema's City, Country, Park en Beach. De thema's kunnen elke editie anders ingevuld worden. Dit keer hebben we gekozen voor respectievelijk Londen, Holland, Central park en Ibiza.'

Zo kun je wandelend door de London Arena genieten van theater in West End Theater en rijden cab drivers je naar Piccadilly Circus of de Tower Bridge. In Central Park kun je lekker roller skaten, genieten van een drive in bioscoop of van workshops mindfulness. Hippies, feestgangers en rustzoekers voelen zich thuis op party eiland Ibiza. Chillen kan ook aan boerderijtafels op het Hollands landleven. Waar je ook komt, overal worden de zintuigen geprikkeld. Een groot aantal A-merken presenteert zich vanuit op maat gemaakte tentpaviljoens met proeverijen, acties, workshops en merkactivaties.

Roadshow door het hele land met belevingswerelden

Alle tentpaviljoens, podia, bruggen, decors en de presentaties van de 22 A-merken zijn bedacht en ontworpen door het team van Fijnevent in samenwerking met 4AV Technical Productions. Een gigaklus.

Hans: 'In feite hebben we een jaar lang een roadshow door het land gehouden om onze concepten te presenteren aan de diverse participanten. Voor Sourcy is bijvoorbeeld een waterpaviljoen gebouwd, compleet met regenwand en met paraplu's in het plafond. Alle ontwerpen zijn vernieuwend en onderscheidend. In feite hebben we te maken met 60 verschillende opdrachtgevers en belanghebbenden: organisatie, participanten en leveranciers.'

Jos vult aan: 'Dat heeft veel impact op onze eigen organisatie, zeker als je het concept wilt bewaken en tegelijkertijd iedereen wilt verbinden. Je kunt het vergelijken met een beurs; voor elke exposant wil je het beste concept bedenken, dat binnen de begroting valt en dat binnen het concept past.'

Dat Fijnevent het vertrouwen kreeg van Sanoma en Jumbo heeft te maken met de achtergrond, de jarenlange ervaring, het profiel en de reputatie van Fijnevent. Jos: 'Zonder ons op de borst te kloppen, kan ik stellen dat wij een bedrijf zijn dat lef en durf toont. Dat blijkt wel uit ons portfolio. Daarnaast kunnen wij ons heel goed inleven in doelgroepen. We zijn heel empathisch. Voorts staat bij ons voorop dat werk en zakendoen altijd in een humane sfeer dient te gebeuren. En ten slotte zijn we Brabanders: dat betekent de handen uit de mouwen en keihard werken!'

Uitdagingen

Uitdagingen te over, dat spreekt voor zich. Ook nu de laatste loodjes getild worden. Jos: 'Het verdienmodel van een festival met meerdere participanten is anders dan een b2b event, waardoor je anders dient te rekenen. De opbouw is negen dagen lang maatwerk tegen de klok: een puzzel op hoog logistiek niveau. En het weer kan nog een factor worden. Voor een festival is het belangrijk dat het lekker weer is in het begin. Zodra de bezoekers er eenmaal zijn, vermaken ze zich ongetwijfeld in de vele overdekte belevingswerelden. Wij gaan er vanuit dat het driemaal a perfect day wordt!'  

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!