Festivalbranche verandert: van just drop it naar don’t waste it (3)Festivalbranche verandert: van just drop it naar don’t waste it (3)
Back Back Interview

Festivalbranche verandert: van just drop it naar don’t waste it (3)

22 oktober 2019

Je wilt bezoekers tijdens een festival een zorgeloze tijd laten beleven. Hoe breng je dan het serieuze thema duurzaamheid over de bühne? En hoe zorg je ervoor dat festivalbezoekers concrete stappen gaan zetten van het argeloze ‘just drop it’ naar het bewuste ‘don’t waste it’?

Onder andere frisdrankproducent Coca-Cola, Loveland Events en Green Events initieerden de landelijke industriecampagne ‘Never Give Up on Your Cup’ en geven hieraan als gezamenlijke koplopers concrete invulling. Hiermee upcyclen zij het stoffige imago van duurzaamheid naar een hippe can-do mentaliteit.

Beginnen met ‘doen’

Onverantwoord gebruik van plastic wordt steeds minder geaccepteerd. Zowel bij leveranciers, organisatoren als consumenten is recycling en hergebruik een belangrijk issue geworden. ‘Om duurzame processen te verbeteren en impact te vergroten geldt het principe van trial, error and adjust’ stelt Carmen Helmink, Senior Manager National Accounts bij Coca-Cola European Partners Nederland. ‘Het hoeft niet per se nu al 100% perfect te zijn, we leren veel uit onderzoek én uit doen.’

Binnen de festivalindustrie heeft Loveland Events, met andere partners, de primeur op een statiegeldsysteem met softcups’ zegt Noor Boukema, Marketing Manager bij Coca-Cola European Partners Nederland. ‘Door hun innovatieve karakter en durf binnen dit lastige dossier hebben we hen met plezier de scoop gegeven voor de green teams.’ Nu is de tijd om de theorie te gaan toetsen aan de praktijk. Hoe werkt het een en ander dat bedacht en doordacht is in deze live setting? De Events redactie gaat dit aan den lijve ondervinden en dompelt zich onder in het feestgedruis.

De Events redactie dompelt zich onder in het feestgedruis

Helder in beeld

Loveland Festival is een gemoedelijk festival met een grote diversiteit aan nationale en regionale bezoekers. Aan het water in Sloterpark Amsterdam beleeft van jongvolwassenen tot alle leeftijden, van hipsters in blije bloesjes tot relaxte bohemiens, van met glitter behangen angeldemons naar ruige domina’s en alles inbetween een mooie dag of weekend.

Bij de entree krijgen we direct een blauwe recyclemunt die aan de bar kan worden ingewisseld voor een beker. Lever je daarna de lege cup weer in ontvang je de recyclemunt terug. Simpel.

Via social media kanalen en op diverse locaties op het festivalterrein wordt gecommuniceerd over het statiegeldsysteem. De boodschap ‘Never Give Up On Your Cup’ wordt helder in beeld gebracht en het pinpoint is van verre zichtbaar en herkenbaar.

Green Teams maken het nóg makkelijker

Je hoeft niet steeds naar de bar te lopen om je beker in te kunnen leveren, je kunt ook terecht bij één van de ambulante Green Teams. Dat zijn activatieteams die op positieve manier bezoekers oproepen hun gebruikte bekers en flessen terug te brengen zodat wij er nieuwe van kunnen maken. Op weg naar de verschillende podia of bij de foodcourts kom ik altijd wel één team tegen zodat ik niet te lang met mijn lege beker zit. ‘Om de juiste uitstraling en boodschap te bepalen hebben we in de ontwikkeling van deze activatieteams samengewerkt met gedragswetenschappers’ licht Noor toe. Vandaar de easy flow in benaderbaarheid. De doelstelling is om naar een 100% circulair model toe te werken. ‘We zien het als onze verantwoordelijkheid om oplossingen te bedenken waar de hele industrie voordeel van kan hebben. Loveland Events en Coca-Cola kunnen elkaar daar goed in vinden en vullen elkaar aan!’

'De doelstelling is om naar een 100% circulair model toe te werken'

Opvallend schoon

Terwijl de DJ’s op verschillende podia de beats over het terrein pushen, dansen mensen in hun eentje, of en masse, enthousiast op (soms) blote voeten. Dat is natuurlijk een stuk prettiger op een schoon veld. Hier en daar zie ik een verdwaalde cup maar overall is Sloterpark een blinkend schoon terrein.

Aanwezigen Jan en Maud, een koppel dat naast Loveland graag internationale festivals bezoekt, verbazen zich enigszins over het feit dat dit initiatief nu pas tot de Nederlandse festivals doordringt. ‘Wij zijn hier zelf al langer mee bezig en hebben ons het systeem direct eigen gemaakt. We zijn blij om te zien dat het nu op grotere schaal wordt ingevoerd. Een schone omgeving geeft gewoon een beter gevoel.’

Kritische noten

Sommige bezoekers vinden het nog wel vervelend om hun cup langer vast te moeten houden. Maaike is naast enthousiast ook kritisch over het nieuwe beleid. Terwijl we samen bij de DJ Booth dansen wijst ze erop dat haar blikje niet past in haar beker. ‘Zo sta ik dus steeds met mijn handen vol! Daarbij zitten er op de waterflesjes geen dopjes. Ik hergebruik deze flesjes vaak maar zonder dop is dat onmogelijk. Natuurlijk lever ik hem dan wel netjes in’ knipoogt ze terwijl ze vrolijk verder danst.

Twee vrienden zwaaien met hun armen in de lucht op het commando van de DJ. ‘Dit kan dus niet als ik mijn handen vol heb’ lacht één van hen. Wat mij betreft mogen er nog meer inleverpunten zijn of Green Teams die regelmatig langskomen.’

'Wat mij betreft mogen er nog meer inleverpunten zijn' 

Massaal omarmd

Zelf zeggen de Green Teams het heel druk te hebben. Ze maken heel wat kilometers terwijl ze alle lege cups innemen en ze blijven ondertussen vriendelijk glimlachen. ‘Het recycle verhaal wordt hier goed opgepakt door de bezoekers en we worden veel aangesproken.’ Dat blijkt uit de reacties van de bezoeker die we peilen. Het initiatief wordt massaal omarmd en iedereen vind het een logische stap.

Trial, error and adjust dus. We zien dit als een uitdaging om het volgende festival nóg beter in te spelen op de wensen van bezoekers t.a.v. de inleverpunten zodat wij naar die 100% doelstelling toe kunnen werken’ aldus een optimistische Carmen.

Al met al heeft Loveland Events dit seizoen 3660 kg aan PET plastic ingenomen op haar evenementen. Dit houdt in dat er 500.000 PET bekers en flesjes gerecycled zijn, zegt Lisette Lagerweij, Productiemanager bij Loveland Events met gepaste trots.‘We kunnen spreken van een zeer geslaagd initiatief, dat dit jaar geïntroduceerd is. We hebben uit de praktijk nieuwe informatie kunnen verzamelen die het ons mogelijk maakt de volgende keer nóg betere resultaten te boeken. Een schoon terrein, da’s immers voor iedereen een cadeau!’

Bijdragen aan een duurzame society

'Never Give Up On Your Cup' is één van de initiatieven die vanuit de Plastic Promise-deelnemers invulling geeft aan de ambitie om een circulaire drinkbeleving op evenementen neer te zetten. Wil jij ook bijdragen aan een duurzame society? Sluit je aan bij de campagne ‘Never Give Up On Your Cup’ en download hier de gratis mediakit.

Door > Nathalie Schalke

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!