Festival knowledge naar merken & bedrijven brengen, dat is onze missie!Festival knowledge naar merken & bedrijven brengen, dat is onze missie!
Back Back Interview

Festival knowledge naar merken & bedrijven brengen, dat is onze missie!

27 september 2017

Sinds 2,5 jaar runnen Sytze en Bardo Dutch Standard Events. In totaal werken ze al 10 jaar samen.

Wie zijn Sytze en Bardo?

Sytze Al 34 jaar hyperactief en altijd bezig met zaken aanpakken vanuit hartje Amsterdam. Zijn expertise zit vooral ‘in de creatieve en commerciële hoek’. ‘Mijn achtergrond ligt in de horeca. Van een eerste bijbaantje tot volledige verantwoordelijkheid voor een club waar we in 2001 al artiesten als Tiësto hadden staan. Dat feesten organiseren heb ik daarna met Bardo dus enorm uitgebouwd. Ik hou van drukte en bezoek in mijn vrije tijd veel evenementen. Tegenwoordig veel zogeheten transformational festivals zoals Envision, waar spiritualiteit en de mens centraal wordt gesteld, dat is de new fronteer.’

Bardo Is gelukkig getrouwd, heeft een hond én….. er is een kind onderweg!

‘Ik ben van het produceren, het procesmatige. Waar Sytze de bal creatief voorschiet, daar geef ik de praktische vorm aan. We hebben een enorme  groep freelancers om ons heen verzameld de afgelopen 10 jaar. Veel verschillende mensen met verschillende disciplines (horeca, techniek, etc.) die graag en veel bezig zijn met ondernemerschap en die ik graag mee trek in onze projecten’. Dat verbinden & verbazen, dat is echt Bardo zijn ding.

Wat is jullie motto?

Sytze: Wij regelen van je budget voor een Renault een Porsche, maar echt! We zijn een event-marketing agency  en benaderen de evenementen nog steeds alsof we dance feesten & festivals organiseren, het publiek staat altijd volledig centraal en de productie komt daarna. Dat betekent dat we werken met lage overhead kosten want flexibel is het nieuwe goedkoop. Werken vanuit de creatieve kern waarin je extreme ideeen de ruimte moet geven. Durf gek te denken! En doe het daarna ook echt!

Bardo: No more boring events!

Budget is natuurlijk een bepalende factor, maar niets is onmogelijk als je de lef hebt. Het vergt creativiteit, met welke leveranciers ga je in zee, wat doe je zelf, aan wie besteed je wat uit. Wij werken met veel jonge ambitieuze mensen en willen er altijd echt iets te geks van maken Anders wordt het saai.

Wij weten wat voor welk type publiek wel of niet werkt. We denken hier ver in mee met opdrachtgevers. We zijn natuurlijk óók het bureau dat alles regelt qua catering, techniek, etcetera, maar we zijn vooral van de publieksbeleving vanuit de doelstellingen van de opdrachtgever.

Wat nemen jullie mee uit de Dance wereld?

Sytze: Publieksbeleving! Elke situatie is uniek. Elke set mensen heeft unieke eigenschappen. Dat kun je niet studeren of in een boek lezen. De praktijk is je gids en dan moet je het ook nog snappen. Snappen hoe publiek in extase te brengen. Door je te verplaatsen in de bezoeker van het evenement, wat voelt hij/zij, hoe loopt die van het evenement weg?  Wij begrijpen de psychologie van het publiek en zijn geen klassiek evenementenbureau maar een experience creating machine!

Bardo: We hebben merken als opdrachtgever waar mensen van onze leeftijd werken, waarvan wij weten wat ze graag in het weekend doen. Als bedrijf heb je als taak je personeel tot hun recht te laten komen. En dan werkt het als je je evenement laat aansluiten op de belevingswereld van je personeel.

Sytze: Marktplaats&Ebay bijvoorbeeld.  Hiervoor organiseerden we een zomerborrel waar mensen zelfs verkleed naar toe kwamen, omdat het Kerstfeest helemaal compleet bombastisch te gek was geweest! Het neven-effect is dat het bedrijf sinds dat feest veel actiever is qua events, de sfeer onderling beter en hoogstwaarschijnlijk de HR afdeling het ook een stukje rustiger heeft met het vervangen van weggekaapte werknemers.

Droom over 5 jaar

Sytze: Dit bedrijf willen we meer futureproof maken dan Gasten Zonder Grenzen. Hoewel dat een mega-succes was, groeiden wij eruit. En deze nieuwe start moet dat soort grillen overleven. Tot slot willen we een bedrijfsfeest in de Arena organiseren ofzo, gewoon van die te gekke dingen! En een huis in Spanje lijkt me ook wel wat!

Bardo: Het is een droom een eigen festival/evenementen terrein in te richten gebouwd voor merken & bedrijven. Voor groepen van een paar honderd tot paar duizend bezoekers. Waar elke week weer nieuwe organisaties te gekke dingen komen doen met hun doelgroepen!En al onze kennis van de afgelopen tien jaar hier in stoppen en echt AM-A-ZING events neerzetten daar.

Wanneer is een evenement geslaagd?

Sytze: Dat kan zich op meerdere manieren uiten. 100% van de handen in de lucht endirecteuren die aan de DJ booth hangen bijvoorbeeld. We hebben ook eens meegemaakt dat er champagne klaarsstond bij de evaluatie van een evenement voor 1000 mensen, dat werk. Meestal weet ik wel of het goed was of memorabel. En goed is niet goed genoeg. Dan is de goal van het event niet bereikt. Dus er moet een YES gevoel zijn bij zowel bezoeker als organisatie.

Bardo: Als we zelf voldoende creatief uitgedaagd zijn, binnen budget hebben gewerkt, de klant tevreden is en het evenement soepel is gelopen. Maar nog belangrijker is dat de bezoekers de doelstelling van het event zo diep hard uitademen dat de Event-ROI door het dak gaat!

Gouden tip voor vakgenoten

Sytze: We leven in een service industrie. De klant is koning, maar schop ajb tegen heilige huisjes aan. Durf out the box te doen zonder altijd iedereen er over in te lichten. Wij zijn brutaal en dagen uit, omdat we overtuigd zijn te weten wat wérkt. Gaan in dialoog met opdrachtgevers. Dat wordt toch wel enorm gewaardeerd.

Bardo: Zorg dat je snel mogelijk alle beren op de weg benoemt, dat scheelt je echt een hele hoop gedoe onderweg.

Door > Lilian Kuerten

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!