Federer schrijft geschiedenis in Rotterdam AhoyFederer schrijft geschiedenis in Rotterdam Ahoy
Back Back Interview

Federer schrijft geschiedenis in Rotterdam Ahoy

28 maart 2018

Meer dan 122.000 bezoekers, zes uitverkochte sessies, én een topspeler die nummer 1 van de wereld wordt. Het ABN AMRO World Tennis Tournament is misschien wel het meest prestigieuze sportevenement van het jaar. Samen met Lonneke Kroes van Rotterdam Ahoy, marketing- en communicatiespecialist van het evenement, blikken we terug op de succesvolle 45ste editie.

Wat maakte deze 45e editie zo bijzonder?

‘Met stip op nummer één: de last minute toezegging van Roger Federer. De woensdag voor het toernooi kondigde hij aan dit jaar te bij ons te spelen en dat heeft het evenement zeker gemaakt wat het was. Toen hij daarnaast de kwartfinale won en zo nummer 1 van de wereld werd, hebben we gewoon geschiedenis geschreven! Maar er waren zoveel meer mooie aspecten en daarin mag Afrojack natuurlijk niet ontbreken. Afrojack zette voor aanvang van de finale een indrukwekkende show neer en als opkomst kwam hij vanuit het dak naar beneden. Dat heeft zeker ook indruk gemaakt.’

Kan je wat meer vertellen over de opbouw naar het event?

‘Het ABN AMRO World Tennis Tournament is gigantisch groot, dat vraagt ook een hoop planning. We zijn er ongeveer een jaar mee bezig. Denk aan het omzetten van de learnings naar nieuwe plannen, het communiceren naar klanten, nieuwsbrieven en persberichten sturen en afspraken maken met onze mediapartners. Wat betreft overige marketing, we werken ook samen met Gemeente Rotterdam om zo het toernooi in de stad onder de aandacht te brengen. Oh, en bij Rotterdam Centraal lag er van de ene op de andere dag een gigantische tennisbal met een diameter van 3 meter. Ook de Erasmusbrug kleurde voor deze gelegenheid groen en geel. We hebben het heel breed getrokken dit jaar.’

Waren er nog andere activiteiten naast het tennis?

‘In principe staat heel Ahoy op zijn kop voor dit evenement. We splitsen het daarom naast de tenniscourts in drie aspecten: Shops & Bites, Sports Plaza en het VIP-dorp. Zo kon je bij Shops & Bites terecht voor een meet & greet met de spelers die onder andere ook signeersessies hielden. Daarnaast stonden daar winkels en kon je er natuurlijk wat eten en drinken. Het tweede aspect was Sports Plaza. Een speciale ruimte waar je de meest gekke tennisvormen kon beoefenen en terecht kon bij verschillende clinics. Het derde aspect was natuurlijk het VIP-dorp van 15.000 vierkante meter. Een ruimte die we speciaal ingericht hebben voor 56.000 zakelijke bezoekers.’

Hallen 2 t/m 6 zijn recent gerenoveerd. Hoe hebben jullie deze vernieuwde hallen ervaren?

‘Heel goed! Dit jaar hadden we meer ruimte voor nieuwe catering outlets. Zo stond er bijvoorbeeld een Grand Café. Daarnaast ziet het er gewoon erg strak uit en werkt het fijn. Alles is weer fris en mooi.’

In hoeverre is de sponsor ABN AMRO betrokken bij het evenement?

‘Het is geen kwestie van enkel geld doneren. We werken nauw samen met ABN AMRO en gedurende het hele jaar zitten we een keer per maand samen met een projectteam. Het is een hele fijne en intensieve samenwerking. En we hebben allemaal hetzelfde doel: elk jaar het evenement nog een beetje beter maken.’

Door > Claire van Berkum

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!