Family Entertainment Centers, een nieuwe toekomst voor traditionele spelersFamily Entertainment Centers, een nieuwe toekomst voor traditionele spelers
Back Back Column

Family Entertainment Centers, een nieuwe toekomst voor traditionele spelers

31 mei 2018

Overlevingskansen voor Camping- en Bungalowparken

 

Door Hans van Leeuwen, Trendwatcher & Recreatie Adviseur - Het wordt steeds moeilijker voor traditionele campings om het hoofd boven water te houden, zelfs in tijdens van hoog conjunctuur. Als je kijkt naar de ‘zo op het oog’ florerende bungalow sector, lijkt hier niets aan de hand te zijn. Vooral niet aan de kust, waar er een groei ambitie heerst van nieuwe parken. Toch hebben ook zij te maken met een tijdbom en is er nood aan de man om dit tegen te gaan. Provincies zoals Drenthe, Gelderland, Limburg en Zeeland werken aan het project ‘Vitale Vakantieparken’. Handhaving is op zijn plaats bij veel bungalowparken, chaletparken en campings. Zij zijn van het toeristich pad geraakt door arbeidsmigranten en semi-permanente huisvesting toe te laten. Typerend zijn de ontwikkelingen van de RECRON, waarbij nauwelijks houvast of toekomst wordt geboden voor diezelfde camping eigenaar. Is het een aflopende zaak? Klopt het dat de kampeerbranche op haar laatste benen loopt? Hoe zit dit met de tikkende tijdbom van honderden oud-bungalowparken? Vorige maand vond de Vakdag ‘Het nieuwe dagje uit’ plaats en wij telden slechts een handje vol van deze recreatieondernemers! Toch zal deze nieuwe ontwikkeling met betrekking tot het nieuwe dagje uit er aan kunnen bijdragen het hoofd boven water te houden en/of het verschil te maken in deze sector.

Supermarkt weet zich aan te passen

Wij zien dat de traditionele markten steeds meer onder druk komen te staan. Campings, groepsaccommodaties en bungalow/chaletparken lijken zich moeilijk aan te kunnen passen aan de eisen van de huidige tijd. Bedrijven die zich hier niet op hebben aangepast zullen langzaam van het toneel verdwijnen. Dit geldt ook voor de traditionele horeca en de familie hotels. Meestal komt het gevolg van deze bedrijven neer op een neerwaartse prijsspiraal met als resultaat slechte kwaliteit en daarmee dalende inkomsten over de hele breedte van de organisatie. Wanneer de bezetting achteruit loopt, betekent dit ook minder inkomsten voor de supermarkt, de horeca en activiteiten voor de camping eigenaar. Met een beetje cynisme kun je wel zeggen dat dit soort bedrijven over datum zijn. Zij die geluk hebben zijn in de handen gevallen van partijen zoals Molecaten, Droomparken, Europarcs, Fletcher of La Place en hebben eieren voor hun geld gekozen. In zekere zin zien wij bovengenoemd probleem ook bij de retail, waar de kleine zelfstandigen zoals de bakker, slager en groenteboer het steeds moeilijker krijgen. Ook zij hebben zich moeten aanpassen door meer toegevoegde waarde te leveren. Bakker Bart levert bijvoorbeeld vers brood, maar zijn tevens een lunch corner geworden, of een groenteboer die ook cateraar en traiteur is geworden komt steeds vaker voor. Maar de markt op een camping valt nog steeds onder ‘camping’ en een bungalowpark wordt geassocieerd met een verlaten stadswijk. De concurrentie zal hier blijven toenemen. Verbreding van het aanbod en meer marketing power zijn ingredienten om de huidige consument te verleiden. Ook de binnensteden zullen in toenemende mate in gaan spelen op vernieuwende concepten zoals de binnenstad als nieuw pretpark aan te bieden waarbij de auto wordt verbannen uit het centrum. Met de city resorts, hotels, B&B’s en AirBnB is er een geduchte concurrentie voor de short stay.

Is de camping eigenaar of bungalow manager liever lui dan moe?

Een oplossing voor de veranderende markt en toenemende concurrentie is kleinschalig een niche markt te bedienen met veel persoonlijke aandacht, kwaliteit en duurzaamheid. Of door schaalvergroting waarbij er meer gestuurd kan worden op kosten en een concurrerende prijsstrategie. In beide gevallen geef ik het volgende advies; Gluren bij de buren. Als je kijkt naar de huidige verhouding in opbrengsten van de verschillende inkomstenbronnen zie je in de verblijfsrecreatie dat men nog steeds teert op de inkomsten van overnachtingen! Inkomsten uit horeca, supermarkt, activiteiten en attracties door middel van het aanbieden van arrangementen is vaak niet meer dan 20 procent van de totale omzet. Laat staan dat men hier weet wat funshoppen is? Als je niets anders te bieden hebt dan een kampeerplek of gedateerde bungalow dan betekent dit dat er gerommeld wordt in de marge. Eén overeenkomst hebben al deze bedrijven, men is nooit bij de buren gaan gluren! Wij kunnen uit onze eigen ervaring een aantal locaties opsommen die wel weten wat er speelt in de markt. Bij het Hof van Saksen is funshoppen bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel geworden van de gastbeleving. Een omzet van €10.000,- op één dag is al geen uitzondering meer! Dit zien wij ook terug bij De Zeeuwse Kust, waar men ook een hotel aan de camping heeft toegevoegd. Een andere mogelijkheid is de ontwikkeling van dagrecreatie zoals bij Camping BetuweStrand waar men tickets verkoopt via Groupon voor de Water Kabelskibaan. Dit heeft de totale camping een boost gegeven. Bij Camping De Bongerd heeft men ingezet op het nieuwe kamperen door waarbij meer dagrecreatie is toegevoegd zoals de Holle Bolle Boom en Holle Bolle Plons. Wie had ooit gedacht dat een camping meer dan 150.000 dagkaartjes zou verkopen? Ook de Beerze Bulten, welke wij vaak als voorbeeld stellen, hebben zich meer en meer toegelegd op de ontwikkeling van een Family Entertainment Center.

De horeca was altijd een achtergeschoven kindje, maar zal een prominente plaats in moeten gaan nemen binnen nieuwe concepten.

Camping en bungalowpark als decor voor Het Nieuwe Dagje Uit

De boodschap van dit verhaal is dat wij signaleren dat de bungalow sector verder achter op raakt bij de Top campings die wel hun bakens verzetten. Maar we zien ook SVR-kampeerboeren die in staat zijn hun stoffige imago af te poetsen. Zo is Camping de Boomgaard getransformeerd tot Buitengoed. Geen SVR kampeertarief meer maar zelfs korting voor leden. Hier kun je geen potten mee breken en daarom is Buitengoed nu ook een trouwlocatie en hostel en bieden zij groepsaccomodatie aan met een camperpark. In toenemende mate begeleiden wij bedrijven naar een nieuw business model door verbreding van het programma aanbod en meer kwaliteit. Aansluitend brengen wij ze op een hoger niveau van de marketing aanpak door te werken met een exclusief coveringsmodel dat wij inzetten voor de verbetering van het bedrijfsresultaat. De camping en bungalow zien wij vooral als een decor van mogelijkheden.

Naast de verblijfsrecreatie zien wij aantrekkelijke gebieden in de regio welke kansen bieden voor een Family Entertainment Center, het gehele jaar door. Je boort hierbij nieuwe doelgroepen aan en verhoogt de aantrekkelijkheid voor de verblijfsgasten. De horeca was altijd een achtergeschoven kindje, maar zal een prominente plaats in moeten gaan nemen binnen nieuwe concepten. Waarom geen bowlingbanen, kartbanen, escaperooms of kookstudio toevoegen? Welke camping of bungalowpark opent de eerste goed lopende VR-attractie binnen ons land? Opvallend is dat CenterParcs, Landal en Roompot wel over dergelijke voorzieningen beschikken, maar deze slechts gedeeltelijk weten te vermarkten als ‘Het nieuwe dagje uit’. De core business is nog te veel gericht op het huisje, en het opschalen van deze voorziening naar een Family Entertainment aanpak vereist een intensievere regionale inzet. De meeste andere bungalowparken hebben zelfs totaal geen benul hoe zij het toevoegen van zo’n concept zouden moeten aanpakken. Wij zijn al diverse keren op audientie geweest bij verschillende directies van VVE’s om hun dalende bezettingen van parken op te poetsen. De durf om een andere koers te varen is er meestal niet, en gebrek aan kennis speelt vaak ook een rol!

Het bordje ‘wegens rijkdom gesloten’ heeft men daar nog net niet opgehangen.

Ondernemer wordt entertainer!

De meeste bungalowparken en campings halen 90 procent van hun omzet uit de verhuur. Doordat recreatiebedrijven hun aanbod niet hebben aangepast aan de veranderende eisen van de huidige consument gaan de additionele inkomsten achteruit. Vandaar dat wij van mening zijn dat er een nieuwe koers gevaren moet worden! De opbrengsten uit de verhuur adviseren wij op 40 procent, horeca 30 procent en teckets met retail valt onder de overige 30 procent. Hieruit kun je opmaken dat meer dan de helft van de omzet moet worden gehaald uit andere bronnen dan de opbrengsten uit kamperen of verhuren van een vakantiehuisje. Stel je voor dat je de huidige opbrengsten en bezetting kunt vasthouden en daar boven op nog de opbrengsten uit horeca en dagrecreatie kunt meetellen? Dat betekent natuurlijk wel een totaal andere houding van de huidige recreatie ondernemer of het management. Gelukkig zien wij steeds meer recreatiebedrijven die zich opmaken voor deze verandering. Daarnaast schuilt er ook een gevaar voor bedrijven waarbij het ze te makkelijk af gaat en lui worden. Het bordje ‘wegens rijkdom gesloten’ heeft men daar nog net niet opgehangen.

De boodschap die wij mee willen geven is dat het belangrijk is regelmatig op stap te gaan en je te laten inspireren, oftewel ‘gluren bij de buren’. Kijk naar je bedrijf als een decor waar je een nieuwe loot aan de stam kunt toevoegen zoals een Family Entertainment Center. De regio bewoners zijn de nieuwe doelgroep en dagrecreatie is de nieuwe koers. Lunchen is een hype en het diner is een geluksmomentje. Vandaar dat de horeca inkomsten broodnodig moeten en kunnen stijgen. Hiermee speelt men meer in op de behoeften van de gasten en levert dit een substantiele bijdrage aan de exploitatie. Het belangrijkste is dat je je als ondernemer zult moeten aanpassen en daar heb je geen advies voor nodig van een van de vele adviesbureaus. Maar gewoon een DOEN aanpak creeren op basis van al toegepaste modellen en coaching- en veranderingstrajecten welke recreatieondernemers helpen een nieuwe richting in te slaan.

Wil je meer weten over de nieuwste trends en ontwikkelingen?
Bezoek dan de Vakdag ‘Het Vakantiepark van de Toekomst’ dinsdag 12 juni aanstaande bij Recreatiepark TerSpegelt. 

Door > Hans van Leeuwen

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!