
Ondanks prominente klussen als zzp’er, waaronder als producent bij Ahoy voor het Songfestival, bleef Eye Filmmuseum als een rode draad terugkomen in zijn werkleven. Stijn: ‘Verspreid over de jaren bleef ik uitvoerend af en toe terugkomen bij Eye, en steeds werd mij gevraagd of ik niet vast bij het team wilde komen. Maar ik wilde verschillende ervaringen opdoen en ontdekken wat bij me paste. Na een aantal jaren zelfstandig te hebben gewerkt, begon ik steeds meer een vast team om me heen te missen en verlangde ik naar meer rust in mijn werk. Ik kwam tot het besef dat de evenementenbranche op zichzelf al dynamisch en afwisselend genoeg is. Zeker als je kan werken bij zo’n prachtlocatie als Eye Filmmuseum.’
De kop is eraf!
Na twee jaar als Sales- en Eventmanager bij Eye Filmmuseum heeft Stijn volledig zijn draai gevonden bij de imposante evenementenlocatie aan het IJ. Stijn: ‘Het afgelopen jaar is me heel goed bevallen. Ik kreeg meteen grote taken toegeschoven; ik hou van die verantwoordelijkheid! Het is uitdagend maar ook heel leuk. Eye Filmmuseum is een bijzondere plek, want we zijn een museum en zowel overdag als ’s avonds een filmhuis, en daar tussendoor moeten de evenementen plaatsvinden. Dat vraagt om flexibiliteit, creatief en oplossingsgericht denken.’
100+
‘Geen dag is hetzelfde bij Eye,’ vervolgt Stijn. Niet zo gek als je bedenkt dat er zo’n 550 verschillende zakelijke en publieke evenementen per jaar plaatsvinden. Als manager begeleidt Stijn de evenementen vanaf 100 personen; alles daaronder wordt opgepakt door het medewerkersteam. ‘Die duidelijke verdeling is nodig, anders zijn deze aantallen niet te doen. Ik neem dus vooral de congressen en grote publieksevents op me, zoals onze buitenbios Sunsets, het Filmbal en SAIL volgend jaar. Een paar keer per jaar doen we ook exclusieve verhuur, waarbij het hele gebouw dicht is voor een evenement. Dat zijn meteen de gave projecten om te begeleiden. Wat ik tof vind, is dat je soms tot in de nacht bezig bent en alles de volgende ochtend weer klaarstaat voor de eerste museumbezoekers, alsof er niets heeft plaatsgevonden.’
Een zengevoel aan het IJ
Midden in de drukte van Amsterdam Centraal Station, een van de meest hectische plekken in de stad, ervaar je binnen bij Eye Filmmuseum een verrassende rust. Die combinatie van bedrijvigheid en kalmte blijft ook na zeven jaar bijzonder. Stijn: ‘Ik moet toegeven dat ik inmiddels een beetje verwend ben. Maar ’s ochtends hier aankomen blijft een favoriet moment van de dag. Het panoramische uitzicht over het IJ, het glinsterende water en die lampjes die een bijna magische sfeer creëren terwijl de stad langzaam wakker wordt. Bezoekers die zeggen hoe prachtig het hier is, zijn een goede reminder van hoe uniek deze plek eigenlijk is. En dan is er natuurlijk ook nog de bijzondere architectuur.’
Voor zijn tweede jaar als Sales- en Eventmanager heeft Stijn nog een aantal wensen. Stijn: ‘Ik wil vooral dat mijn team net zo blij is met hun werk als ik. Bijvoorbeeld op het vlak van persoonlijke ontwikkeling – dat vind ik heel belangrijk. Daarnaast ligt mijn focus steeds meer op het aantrekken van grotere klanten. Hoe overtuig je een klant om een meerdaags evenement hier te organiseren? Hoe zorg ik intern dat we dat soepel kunnen realiseren? Op die vlakken wil ik verder groeien. Het binnenhalen van die grote knallers, daar word ik echt enthousiast van!’