Van een A-locatie in Amsterdam mag je verwachten dat het gebouw er goed uitziet, de catering goed is en de service uitstekend. Maar wanneer je bij Eye een event organiseert, krijg je gegarandeerd een bijzondere ervaring mee. Het gebouw is ontworpen om je met een open blik te laten kijken.
Franka: ‘Het rustige design van wit en hout komt door het hele gebouw terug en door deze neutrale omgeving komt de boodschap goed binnen. Door het grote scherm met mooie projectie, fijne stoelen waarin je lekker in zit en doordat de akoestiek heel droog is kunnen de gasten de informatie goed opnemen. En wanneer je een filmzaal uitkomt, loopt de gang iets omhoog. Dit zorgt ervoor dat je rustiger loopt en kleinere stappen zet. Je hebt hierdoor tijd om de informatie te verwerken die je net gezien en gehoord hebt. Daarnaast brengt het gebouw speelsheid in een event door gebruik te maken van verschillende ruimtes. Bezoekers hebben het gevoel dat ze naast gast van het event ook te gast zijn in ons museum. Dit maakt het extra bijzonder voor ze.’
Zakelijke markt weet Eye te vinden
Vooral bedrijven die bezig zijn met de toekomst organiseren graag events bij Eye. Franka weet wel waarom dat zo is: ‘Film leent zich uitstekend om de toekomst te laten zien. Een toekomst die we nog niet kennen, daar laat film ons kennis mee maken. De kracht van film is óók toepasbaar op zakelijke events. Zo bieden we filmworkshops aan en rondleidingen waar men kennis maakt met de magie van film. Of speel een leuke filmquiz tijdens je borrel! Voor onze partners en sponsoren maken we ook vaak filmcomplicatie’s op maat, met materiaal uit ons filmarchief.’
Eye kijkt vooruit
‘Ook bij Eye zijn we constant bezig met de toekomst. Wat leren de films van vroeger ons hoe de toekomst eruitziet? Toen de oorlog in Oekraïne uitbrak wisten we meteen dat we hiermee wat wilde doen in het museum. Maar wat? Door corona hebben we geleerd om niet meteen ad hoc te reageren en dus kozen we er nu voor om twee maanden de tijd te nemen om een mooi programma neer te zetten. En dat is gelukt! Zo zijn er deze maand bij Eye films te zien van filmmakers die geboren werden of werkzaam waren (en zijn) in Oekraïne. De opbrengst van de kaartverkoop gaat naar het Oleksandr Dovzhenko National Centre, het grootste Oekraïense filmarchief.’
Tiende verjaardag
Het filmmuseum bestaat al zesenzeventig jaar, maar Eye vierde dit jaar haar tiende verjaardag op het Filmbal. Net op het juiste moment, zonder maatregelen. De avond begon met een diner voor de belangrijkste stakeholders, andere filminstituten, partners en sponsoren. Tijdens de inhoudelijke sessies werd teruggeblikt op het verleden en vooruitgekeken. De avond werd afgesloten met een groot feest. ‘Het dak ging eraf met 1200 man.’ vertelt Franka. ‘Medewerkers die nog niet zo lang bij ons werken keken hun ogen uit. Goed feesten is dus ook mogelijk bij Eye!’
Door > Tessa Emmerich