Eventseizoen van start: op deze trends kun je inspelen!Eventseizoen van start: op deze trends kun je inspelen!
Back Back Nieuws

Eventseizoen van start: op deze trends kun je inspelen!

26 april 2022

Het eventseizoen barst los. De komende maanden beloven druk te worden en ook het najaar wordt inmiddels lekker volgepland met congressen, personeelsbijeenkomsten en bedrijfsfeesten. Kortom: de zakelijke evenementenmarkt is weer on the rise. Daarom blikken we graag vooruit op wat we de komende maanden mogen verwachten. En vooral de zaken waar jij als organisator rekening mee kunt houden. Daarom geeft onze partnerlocatie NBC Congrescentrum je vier eventtrends om alles uit jouw evenement te halen!

We kunnen live weer echt verbinden met elkaar, maar ook online speelt nog een grote rol voor veel bedrijven. Daarom delen we vier ontwikkelingen die jou helpen om die connectie op te zoeken, zowel on- als offline.

1.      Online events zijn here to stay

Online evenementen zijn ons niet meer vreemd. Sinds de pandemie zijn de ontwikkelingen in deze markt in sneltreinvaart toegenomen. Zo ontstonden er betere online platformen en interactiemogelijkheden. Vooral veel soepeler ogende streams en programma’s werden onderdeel van de eventwereld. Hoewel we weer fysiek kunnen samenkomen, blijft deze trend doorzetten en ontwikkelen in 2022. Er wordt verwacht dat online events nog beter en makkelijker te managen worden. Vooral op het gebied van interactiemogelijkheden, meetbaarheid, user experience en data valt er nog een hoop te winnen.

2.      Micro-events winnen aan populariteit

Jaarlijks één groot event organiseren kan inmiddels weer, maar onderschat de kracht van micro-events niet. Ondanks dat er geen beperkte groepsgrootte meer geldt, is deze kleinere vorm van een evenement erg populair. Het creëert meerdere momenten om je doelgroep te boeien en de ‘buzz’ is niet direct weg na afloop van de dag. Denk bijvoorbeeld aan een ‘roadshow’ concept, waarbij op verschillende plekken een event voor honderden personen wordt georganiseerd. Of waarbij een deel van deze kleinere evenementen volledig online plaatsvindt. Gasten melden zich aan voor één fysiek event en krijgen bijvoorbeeld digitaal toegang tot alle andere events. Al deze zogenoemde micro-events zijn onderdeel van een overkoepelend thema.

3.      Meer aandacht naar personeel en interne communicatie

Uit onderzoek van het CPB blijkt dat de gemiddelde medewerker 8 uur per week thuiswerkt, ook na corona. We merken dat medewerkers zich hierdoor steeds minder verbonden voelen met het bedrijf en met elkaar. Om daar weer voor te zorgen neemt de populariteit van interne evenementen toe. Er zal daarom meer aandacht besteed worden aan de betrokkenheid en vooral verbondenheid van het personeel. Denk hierbij aan maandelijkse fysieke meetings, kick-off bijeenkomsten, etentjes of een knallend personeelsfeest.

4.      Focus op de juiste data verzamelen (en gebruiken)

Data is voor veel (event)marketeers al jaren een toverwoord. Maar wat doen we er eigenlijk mee? En welke data verzamelen we allemaal van onze deelnemers? Waar sla je deze op? Dit jaar zal hier een belangrijke slag in gemaakt worden. Vooral met online events ben je in staat om veel meer data van je deelnemers te verzamelen. Maar met data komen verantwoordelijkheden. Je deelnemers verwachten dat jij hen weet te vertellen wat je met deze data doet. Zorg dus dat je hier een beleid voor hebt.

Ook is het verzamelen van data steeds belangrijker gezien de ontwikkelingen rondom first en third party data. Mocht je het niet meegekregen hebben: in 2023 stoppen veel browsers met third party data. Hoe meer data van je doelgroep jij in eigen beheer hebt, hoe beter je hen straks gaat kunnen bereiken. Bedenk je dus goed bij ieder event hoe jij zo effectief mogelijk gegevens gaat verzamelen van je deelnemers. Maak een dataplan en zorg voor een goed CRM-systeem waarin je data wordt opgeslagen. Dan heb jij zeker een streepje voor op je concurrentie!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!