Back Back Column

EventsBlog Trine Kornum: ZielWatching in locaties

17 februari 2016

Wat maakt een locatie geslaagd of niet? Waarom ga je ergens naar binnen en blijf je hangen terwijl je ergens anders telkens langsloopt denkend; volgende keer misschien. Of ga je wel naar binnen om nooit meer terug te keren. Is het het futuristische licht? De aaibare materialen? Het inspirerende kleurgebruik?

Vanuit mijn vak probeer ik de nieuwste locaties te bezoeken. Om te kijken wat er gebeurt qua trends, om op de hoogte te zijn en natuurlijk ook om geïnspireerd te raken. Soms blijf ik, werkend of om mij heen kijkend naar die hipsters, die straks zullen doortrekken naar de volgende nieuwe tent. Het café leeg achterlatend of met een bij het café passend publiek. Uiteraard mits de locatie zodanig is ingericht dat het aansluit bij de identiteit van de locatie.

Trends alleen maken geen sfeer
Want alleen passend bij de trends maakt geen sfeer; marmer, koper en Muuto stoelen hebben geen ziel op zich – spreken niemand specifiek aan en gaan dus ook geen stampubliek achterlaten als de eerste nieuwigheid eraf is. Een zorgvuldig uitgekozen interieurconcept aansluitend bij de identiteit en kernwaarde van een bedrijf wel.

Trends – daar gaat het zeker om bij het inrichten van een nieuwe locatie, daar is helemaal niets mis mee. Het is heerlijk om nieuwe materialen, technieken en kleurcombinaties te zien, verrast en geïnspireerd te worden. Het gaat erom dat materiaal, merk of kleur niet gebruikt wordt omdat het een trend is – dan wordt het een trucje – maar omdat het de sfeer versterkt, die je al voor deze locatie gekozen hebt als versterking van de bedrijfsidentiteit.

 
 

Zo vind ik mijzelf steeds terug op dezelfde locaties. Spreek ik daar met zakelijke relaties, vrienden en bekenden af wetend dat ik mij daar op mijn gemak voel. Dat de sfeer zich niet storend opdringt, maar mij vriendelijk omsluit. Passend bij mij als klant zoals ik het nodig hebt op dat moment. Soms als een huiskamer, soms als kantoor.

Ik kom terug en met mij de rest van de klanten waarbij de sfeer past. Omdat we voelen dat het klopt en in balans is – een ziel heeft.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!