Back Back Column

EventsBlog Robert Spakman: ‘The Trump Effect’

10 november 2016

Een panel van experts uit én buiten de branche deelt kennis en ervaring vanuit hun eigen vakgebied in onze EventsBlog. De ene keer scherp, de andere keer luchtig. Dan weer een ervaringsblog of juist een pakkende vraagstelling aan vakgenoten. Altijd inspirerend en relevant. Deze EventsBlog is van Robert Spakman van MeetingReview.

Het is 9-11 en ik word wakker met de overtuiging dat vandaag voor het eerst in de geschiedenis van de VS een vrouwelijke president is gekozen. Alles wees er namelijk op, voordat ik ging slapen. Dat Donald Trump, volgens de media die ik intensief volgde, het niet ging redden.

Niets was en is minder waar. De democraten zijn geschokt, de aandelenmarkten zijn onrustig en ik zit wat verbaasd boven mijn eerste kopje koffie van vandaag naar de voorlopige uitslag te staren. Na Nederland (het Oekraïne-referendum), Engeland (Brexit) blijkt nu ook de meerderheid in de VS anders te denken dan verwacht.

Dit anders denken dan verwacht noem ik voor het gemak even ‘The Trump Effect’. En uit alle drie recente voorbeelden blijkt dat er onvoldoende is geluisterd naar de morrende meerderheid. Als je dus niet snel genoeg gehoor geeft aan dit morren betaal je een hele dure rekening.

Blijf dus kritisch luisteren naar zowel de mensen binnen je eigen organisatie als de mensen die je dienstverlening of product ervaren. Doe je dat niet dan kijk je mogelijk net zo verbaasd straks naar je eigen bedrijf als ik gisterochtend naar de TV.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!