EventsBlog Patrick Roubroeks: KAARTJES, KAARTJES, KAARTJESEventsBlog Patrick Roubroeks: KAARTJES, KAARTJES, KAARTJES
Back Back Column

EventsBlog Patrick Roubroeks: KAARTJES, KAARTJES, KAARTJES

16 maart 2016

Nog een keer draai ik mij om. Eigenlijk wil ik nog niet wakker worden na deze heerlijke nacht. Gisteren was ik met mijn lief op het Boekenbal. Ja inderdaad, ik behoorde tot de gelukkigen die kaartjes mocht ontvangen voor het ‘feest onder de feesten’.

Eenmaal beneden aan de koffie zie ik de kaartjes nog op tafel liggen. Ook het polsbandje van de afterparty in De Balie ligt opengeknipt in de fruitschaal. Her en der wat kledingstukken. Oh ja, het was zo’n nacht. Een nacht verdronken in de Gin Tonic.

Ineens realiseer ik mij ‘de kracht van het kaartje’. Zo’n kaartje dat je dan op het prikbord hangt omdat je ervan bent gaan houden. Bij mij hangen er ook een paar op de ijskast. U2 in de ArenA, Ajax thuis tegen Barcelona (gewonnen) en nog een paar van dit soort historische relikwieën van rijke momenten.

Maar wat maakt een kaartje tot een ‘goed kaartje’?  

Alles begint natuurlijk met ‘de gelegenheid’. Waar brengt het kaartje ‘ons’ naartoe? En dan is er natuurlijk het feit van ‘de exclusiviteit’. Hoe exclusiever, hoe liever, niet waar? In de documentaire uitgezonden voorafgaand aan het Boekenbal deed directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer een boekje open over het uitnodigingsbeleid van ‘het bal’ en hoe het CPNB daar de afgelopen jaren op heeft gestuurd. Kaartjes gaan inmiddels rechtstreeks naar de schrijvers, de gasten, en niet naar de uitgever. Dit om te voorkomen dat hij (of zij) daar aanwezig is met zijn secretaresse i.p.v. met zijn schrijvers. De organisatie selecteert daarmee heel bewust haar publiek, boetseert daarmee aan haar uitstraling.

Dan is er natuurlijk ook nog de ‘creativiteit’. Kaartjes kunnen – naast gewild – ook gewoon mooi zijn. Een fraai vormgegeven ticket doet het immers fraai als ‘bewaar-’ en ‘spaarobject’. Een jaar of wat geleden kocht ik het boek over de huisstijl van de RoXY. Geweldig om te zien hoe ieder scene zijn eigen stijl lijkt te creëren. Een stijl die je kan onderscheiden van de rest. Een stijl die je feest uniek en eigen maakt en die je herinnering vormgeeft.

Voor Ajax maken wij sedert jaar en dag ‘de box’ waarin de kaartjes – inmiddels van plastic en op creditcardformaat – kunnen worden opgeborgen en veilig kunnen worden bewaard. Een kaartje is inmiddels veel meer dan een toegangsbewijs. Een kaartje is een communicatie-instrument dat een wezenlijke bijdrage levert aan perceptie van het evenement. Ik denk dat wij het allemaal eigenlijk wel weten maar dat wij in ons dagelijkse werk vaak teveel focussen op de inhoud van het feestje. Dat moet ook en dat mag ook, maar wij zouden ook wat langer moeten nadenken over de ‘kracht van het kaartje’ en hoe wij die kracht kunnen inzetten om ons werk (en de historische beleving daarvan) te kunnen verdiepen en dus te versterken.

Ik roep u derhalve op om mij (en ons vak) uit te dagen…of beter gezegd om mij ‘uit te nodigen’ voor mooi werk, met mooi werk! Je kaartjes mag je altijd sturen naar…

proubroeks@xsaga.nl

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!