Back Back Column

EventsBlog Maarten Schram: Er is geen waarheid, wel een realiteit

09 mei 2016

Co-creatie, weer zo’n containerbegrip… Het is in ieder geval een veel gehoorde term in onze branche. Logisch ook, want als een vlekkeloze samenwerking ergens cruciaal is, is het wel tijdens events. Maar de praktijk leert dat de term te pas en te onpas wordt gebruikt. Want er is een groot verschil tussen een samenwerking waarbij verschillende toeleveranciers worden ingehuurd en co-creatie waarbij alle partijen daadwerkelijk zijn betrokken in het proces. Kenmerken van co-creatie zijn dialoog, enthousiasme, ‘common ground’, daadkracht en focus op resultaat.

20 jaar
Ik ben zelf nu ruim twintig jaar aan het werk in de eventbranche en heb het vak in diverse rollen vanuit verschillende perspectieven leren kennen. Mijn visie op samenwerking in dit vak is altijd gestoeld geweest op co-creatie. Zowel in mijn ‘bureautijd’, waarbij ik in mijn ruim elf jaar bij Effectgroep zelf en met het team, in samenwerking met talloze toeleveranciers, honderden events creëerde en produceerde. Als ook in mijn huidige rol bij IDEA, waarbij ik met de leukste en beste partijen uit de markt de mooiste events realiseer voor leden en de branche.

Geen heilig boontje
Maar ik wil zeker niet overkomen als het ‘heilige boontje’, want ik ken de dynamiek en druk van ons vak. In mijn tijd aan de bureauzijde heb ik aan den lijve ondervonden hoe hoog die druk kan zijn in offerte- en pitchtrajecten. De (soms grote) belangen, budgetten die onder spanning staan of gewoonweg tijdsdruk. Factoren die er nogal eens voor zorgen dat er, ook op basis van de ervaring en vakkennis bij het bureau, kort door de bocht wordt gehandeld.

Hardnekkige stigma’s of de praktijk?
In mijn huidige rol bij IDEA hoor ik in mijn dialoog met partners en toeleveranciers nogal eens negatieve geluiden over de ‘bureau-leverancier’ verhouding en gang van zaken in verschillende trajecten. Soms gestoeld op hardnekkige stigma’s, maar vast en zeker ook weleens gebaseerd op de praktijk. Aanleiding om het onderwerp op de agenda te zetten tijdens onze BRAINFOOD sessies tijdens event 16, waarbij we tijdens een lunch aan de chef’s table van MPS het gesprek aangingen met verschillende stakeholders.

Er is geen ‘waarheid’
Wij zijn 24/7 met ons vak bezig, ademen events. Bureaus én toeleveranciers. Er is geen ‘waarheid’, maar wel een realiteit. En die vraagt naast vertrouwen en betrokkenheid vooral om openheid en transparantie (wie is de opdrachtgever, gaat het om een pitch, zo ja hoeveel bureaus zitten in die pitch, wat is het beschikbare budget etc.). Gelukkig hoor en zie ik dat bureaus bij trajecten die onder druk staan keuzes maken en soms zelfs bij de opdrachtgever aankloppen voor een langere doorlooptijd en adequate of aanvullende informatie. Zodat er met aandacht en respect naar alle betrokken partijen aan een concept en offerte kan worden gewerkt. Er tijd is voor creatie én co-creatie. Zodat het bureau met toeleveranciers, vaak met partners, de tijd kan nemen om een aanvraag door te spreken, samen tot een oplossing te komen, samen te creëren, soms zelfs samen te presenteren.

Durf op basis van onze vakkennis en ervaring te kiezen, ‘kleur te bekennen’ en samen met je partners tot het beste resultaat te komen. Branche én opdrachtgever hebben er baat bij. Co-creatie, de kracht van samen!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!