Back Back Column

EventsBlog Linda Kerkhoven: ‘haar ex plaatste een nep-review’

24 augustus 2016

Wat doen reviews met het imago van jouw onderneming of locatie?

Een fijne vakantie gehad? Ik ben benieuwd: voldeed jouw vakantielocatie aan de verwachting? En waar was die verwachting op gebaseerd, heb je bijvoorbeeld vooraf de reviews gecheckt op de website, zoover of tripadvisor en is het naïef als je dat niet doet?

We maakten afgelopen meivakantie een tussenstop bij een Bed & Breakfast in Frankrijk, vrienden van ons hadden deze locatie getipt “echt iets voor jou Lin, je slaapt zo goed als in een brocantewinkel” dus ik vertrouwde daar blind op. En inderdaad het was zoals ik had verwacht… één en al brocante. Tijdens een borreltje raakte ik in gesprek met de eigenaresse en zij vertelde mij dat ze onlangs erachter kwam waarom het wat rustig was op haar locatie en last-minute afzeggingen van gasten had gekregen.

Haar ex-man had een negatieve review geplaatst op een platform met een foto van een badkamer, half in puin. Het hield mij bezig… ongelooflijk dat je zoiets doet maar ook was ik benieuwd hoe het kon dat zij daar zo laat achter kwam. Het onderhouden van een reviewsite had voor haar geen prioriteit. Ik kan me er op zich wel iets bij voorstellen: gasten ontvangen, bedden verschonen, boekingen aannemen, ontbijtje maken en zelfs kun je hier ’s avonds aanschuiven voor een door haar gekookte maaltijd.

Enfin, het belang van het onderhouden van reviews ziet ze nu zeker wel in en op haar verzoek en uit sympathie heb ik dezelfde vakantie nog direct wat leuke foto’s toegevoegd bij haar vermelding op die site, inclusief  – de juiste – badkamerfoto

We ontkomen niet meer aan ‘reviews’: positief, negatief, echt of nep hoe je het ook wendt of keert we moeten er iets mee en negeren werkt dus ook niet, gezien bovenstaand voorbeeld. Heel eerlijk was dit de eerste keer dat ik als ‘privé-persoon’ een review plaatste. Ik had het me weleens voorgenomen, na een miskoop of slechte klantenservice, een negatieve review te plaatsen, maar vaak als mijn frustratie of woede was gezakt, zag ik de noodzaak er niet meer van in.

Maar een positieve review, zoals deze, dat gaf zo’n goed gevoel! Later werd dat nog bevestigd doordat ik van de eigenaresse nog een persoonlijke bedankmail kreeg voor het plaatsen van de foto’s op de review site. Precies, zo moet het, dacht ik. Na een negatieve review moet je reageren maar zeker ook na een positieve! Als je in het dagelijks leven een complimentje krijgt ‘wat zit je haar goed’ dan zeg je toch ook ‘dankjewel’. Iets wat nog wel eens vergeten wordt in de ‘online wereld’. De ‘schrijver’ van een positieve review is meer dan ‘fan’ van jouw product en het is heel bijzonder dat daar belangeloos tijd en aandacht aan wordt besteed in de vorm van een ‘online compliment, een positieve review’. Een drie-letter-woordje is dan al genoeg ‘THX’.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!