Events verduurzamen, duurzaam of circulair organiseren?Events verduurzamen, duurzaam of circulair organiseren?
Back Back Column

Events verduurzamen, duurzaam of circulair organiseren?

26 februari 2020

Je hoort de woorden duurzaamheid en circulair steeds meer voorbijkomen in de evenementenbranche. Maar wat is nou het verschil? Soms lijkt het erop dat die woorden in ieder gesprek naar voren komen, maar wat moet je er eigenlijk mee? Het is duidelijk dat de focus de komende jaren steeds meer gelegd wordt op duurzaamheid.

Circulair

Circulair zegt het al, het is een cirkel. Alle onderdelen zullen hergebruikt moeten kunnen worden. Ieder onderdeel in de keten moet dan ook circulair zijn. Een volledig circulair evenement is vooralsnog een megagrote uitdaging. Wel kun je bepaalde onderdelen van je evenement circulair maken. Zoals een cateraar kiezen die van restanten van voedsel, eten maakt of een locatie uitkiezen die circulair is gebouwd.

Duurzaam

Een duurzaam evenement is een evenement waarbij er vanaf de start van de organisatie rekening gehouden is en bewuste keuzes zijn gemaakt t.o.v. de impact op het milieu en de samenleving. Deze dient zo min mogelijk te zijn. Daarbij is iedere stap in de keten even belangrijk. Je kunt namelijk 3 dagen lang volop afval gescheiden hebben, maar als de afvalverwerker het daarna op 1 hoop gooit, is al je moeite voor niets geweest. Belangrijk is dat als je een duurzaam evenement wilt organiseren, dat je het vanaf het concept/ plan tot aan de evaluatie duurzaam maakt. XR Events kan hierin van begin tot einde adviseren. 1 van de middelen hiervoor is een quick scan, we kijken dan op welk gebied je kan verduurzamen en verbinden je aan de juiste partners.

Verduurzamen

Verduurzamen kan al met kleine stapjes. Iedere stap is er 1. Om ineens een duurzaam evenement te organiseren is een grote omschakeling. Het is wel mogelijk om direct te verduurzamen. Verduurzamen is namelijk een keuze, op welk niveau ook en onder te verdelen in de segmenten:

  • Energie
  • Mobiliteit
  • Food & Beverages
  • Sociale duurzaamheid

Ieder segment is weer onder te verdelen in subonderwerpen. Dit hangt natuurlijk volledig af van de door jou te organiseren evenement. Bekijk daarom zo vroeg mogelijk op welke onderdelen je zou kunnen verduurzamen. Stel doelen!

Voorbeelden van waar je direct invloed op uit kan oefenen als eventmanager. Uitgaande van dat je gelijk bij de start van de organisatie betrokken bent.

* Voedsel; wist je dat voor 1kg rundvlees, 15.500 liter water nodig is? Is een volledig vegetarisch menu voor jouw doelgroep net even teveel van het goede? Dan ben je al aan het verduurzamen als je gaat voor een 80% vegetarisch menu kiest!

* Goodies; weet waar je je goodies vandaan haalt. Vele event gadget leveranciers hebben helaas nog veel producten die verpakt zijn in plastic. Er komen steeds meer leveranciers die wel bewust en duurzamere alternatieven aanbieden. Dat gezegd hebbende, denk ook goed na over of je je bezoekers wel zo blij maakt met de goodie/ gadget die je weg wilt geven.

* Locatie; Kies voor een eventlocatie die past bij jouw doelgroep/ event én die bewust omgaat met duurzaamheid. De ene heeft zonnepanelen op het dak, de ander heeft een volledig vegetarische keuken of probeert zoveel mogelijk hun restafval te reduceren door gebruikt te maken van Artificial Intelligence. Stel vragen tijdens je locatiebezoek en wees kritisch. Een goede partner denkt met je mee.

De tegenwerpingen die we allemaal tegenkomen; Geen tijd en geld

De tegenwerpingen zijn er nog volop. Diegene die hierbij vaak genoemd worden zijn: zoveel tijd hebben we daarvoor niet en dat kost geld. Maar als je op tijd begint, kan dat zelfs tijd opleveren! Bepaalde onderdelen zullen dan wellicht niet ingezet worden of je bedenkt een alternatief die veel minder impact heeft op je workload. Vergeet niet: jouw duurzame leverancier is expert, laat hen doen waar ze goed in zijn! Iedereen die over een budget gaat wil graag direct resultaat zien in de balans. Kosten zijn daarbij een belangrijke indicator, maar voordat je zegt: dat kost geld; kijk naar de alternatieven! Vaak is het verrassend hoeveel iets kost of juist niet.

Wat als…

Wees kritisch, kijk naar je leveranciers, de locaties, de benodigde materialen. Sluit dit niet aan op jouw gewenste niveau van verduurzamen, vraag dan naar de alternatieven. Maar wees ook kritisch naar jezelf. Start met een wat als in plaats van een ja maar.

Begin is het advies. Iedere stap naar verduurzamen is er 1!

Wil je meer weten over hoe je jouw evenementen kan verduurzamen? Neem dan contact op via info@xr-events.nl.

Door > Sonja Schaefers

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!