22 juni 2016

Events is uit: Hoe sexy en edgy is het congres tegenwoordig?

Rubrieken

De betekenis van congres: grootschalige bijeenkomst rond een bepaald thema, waar bijvoorbeeld wetenschappers of leden van een organisatie aan deelnemen. Voor congressen in het bedrijfsleven is ook de term symposium of conferentie gebruikelijk.

Het klinkt voor sommigen misschien wat stoffig, en toch gaan we het daarover hebben in de uitgave die deze week op de mat ligt. We bewijzen namelijk het tegendeel!

Want er is veel gebeurd in ‘congresland’ de laatste jaren. Spelen deze bijeenkomsten zich nog af tegen het decor van grote, kille hallen? Staan de programma’s nog steeds (te) bol van inhoudelijke vakinformatie, waardoor deelnemers halfdoorgedraaid weer huiswaarts keren na de afsluitende (vaak saaie) borrel? Welnee. Dat beeld zien we steeds minder vaak. Pieter Schure van PINO stelt zelfs dat het ‘ouderwetse congres’ aan het uitsterven is. Daar waar vroeger de definities van het evenement, het congres en de beurs duidelijk waren afgebakend, zijn die verschillen steeds meer aan het vervagen. We duiken dieper in deze materie, samen met experts uit de evenementenbranche. We hebben het over de nieuwste technieken, de behoeften aan meer interactie, geschikte locaties, de rol van citymarketing, het belang van veiligheid en de laatste trends. Ook het codewoord van 2016 komt aan bod: hybride. Want met alle fantastische online communicatiemogelijkheden zijn uiteraard ook veel congressen inmiddels hybride. Maar wat we nu precies bedoelen met die term? Daar blijken in de praktijk net zo veel ideeën over te bestaan als er evenementen zijn. Je leest er alles over in het dossier van deze nieuwe uitgave.

Van Jimmy Nelson tot opdrachtgevers Vodafone en Allianz
Aangezien communicatie een levensader is van de branche, spreken we met Jimmy Nelson over de kunst van het communiceren. Hij reisde tweeënhalf jaar de wereld over en fotografeerde 35 vergeten stammen. Inmiddels kennen we hem naast zijn naslagwerk ‘Before they pass away’ ook als kleurrijk key-note speaker voor onder meer TEDx. Zijn advies aan sprekers: ‘Wil je de aandacht van het publiek? Word dan een baby.’ Juist, aandacht. Nog zo’n kernwaarde waar we niet zonder kunnen in live communicatie. Opdrachtgevers van events vragen aandacht voor hun merk, product, boodschap. Ze willen hun medewerkers en relaties in beweging krijgen, hen binden en verrassen. Steeds weer opnieuw en regelmatig met het middel congres. Hoe zij dat werk uitoefenen en het spannend houden, lees je op pagina …. Daar doen eventmanagers van Vodafone, Allianz en De Bouwcampus een boekje open over hun beroep.

Column: Yolanda Logt
Een vak dat vaak behoorlijk uitdagend is, zo stelt Yolanda Logt van ATPI. Het is volgens haar hollen of stilstaan aan zowel klant- als bureauzijde. Korte leadtijden, strakke deadlines op tenders, minder budgetten, hogere verwachtingen. De druk is enorm, maar ze heeft een mogelijke oplossing.

Rode draad: congressen
We hebben ontzettend plezier gehad én veel geleerd bij het maken van deze Events. Met als rode draad ‘congressen’ voerden we gesprekken met veel opdrachtgevers, leveranciers en locaties. Wist je bijvoorbeeld dat Amsterdam ArenA Congrescentrum de één-na-grootste van Amsterdam is en nhow Rotterdam met The Loft een nieuwe state-of-the-art meetings & events locatie rijker is waar je met 500 man terecht kunt?

Tovenaar met beeld
Ook spraken we met Ad de Haan over beelden, want beeld is wie hij is. Deze creatieveling pur sang tovert de meest fantastische dingen op het podium. De ene keer voor een congres van Unilever of de Europese Cardiologen vereniging, dan weer voor The Bodyguard of Nick & Simon. Kom meer te weten over Ad de Haan en zijn bijzondere werk!

WKR-special: het valt best mee
En na het lezen van dit magazine ben je weer volledig op de hoogte van alle ontwikkelingen in onze rijke branche. Vergeet ook niet even de WKR-special door te nemen, want daar word je vrolijk van (het valt allemaal best mee mensen) en die positieve vibe krijg je ook zeker na het lezen van De Events Tafel in Zwolle. Zij weten wat de kracht van lokaal ondernemen kan zijn!

Veel leesplezier,
Barbara van Baarsel
Hoofdredacteur Events