Elk nummer besteden we grondig aandacht aan een bepaald onderwerp waar we ons mee bezighouden in de evenementenbranche. De ene keer is dat AV-techniek, de andere keer city marketing of creativiteit. Deze keer hebben we tijdens een redactievergadering bepaald dat we onze pijlen eens moeten richten op Safety & Security. Waarom? Omdat we allemaal weten dat het bijeenbrengen van grote aantallen mensen nooit zonder risico is. En helaas hebben recente incidenten zoals in Haaksbergen en Parijs ons eraan herinnerd dat veiligheid inderdaad niet vanzelfsprekend is. Dat veiligheid niet te beschouwen valt als een afzonderlijk aspect, is duidelijk. Om die reden bestaat er geen standaard aanpak die voor ieder evenement de gewenste veiligheid biedt. De risico’s die ontstaan en de mogelijkheden om hierop te reageren, zijn volledig verweven met de manier waarop een evenement wordt georganiseerd. En daarom beten we ons vast in dit onderwerp, met als resultaat het Dossier Veiligheid, waarin we met experts op dit gebied uitgebreid ingaan op safety & security. Watch and learn!
Oog in oog met de Grande Dame in Naturalis
Er valt nog meer te verwonderen en te leren in deze uitgave. We begaven ons met name in en rondom Leiden voor deze content. In de Sleutelstad, waar al eeuwenlang ontdekking gedaan worden. Er is daar een enorme aantrekkingskracht op de zakelijke markt, maar maakt het Leids Convention Bureau hier voldoende gebruik van? En hoe zit het met de lokale partijen; verstaan zij de ‘kracht van lokaal? De antwoorden daarop vind je onder andere in de special De Events Tafel. We blijven nog wel even in Leiden, want onlangs streek hier de 66 miljoen jaar oude T. rex neer in het Naturalis. Een unieke kans voor de zakelijke markt om ‘oog in oog’ te staan met de Grande Dame, tijdens een borrel of diner.
Bedrijfshandelen langs de lat van corporate antropologie?
Verder staat de nieuwe editie bol van event cases (hoe heeft MTD de monsterklus tijdens de Olympische Spelen deze keer geklaard?) en één-op-één interviews met markante event personalities zoals Albert Verlinde, Erik-Jan Ginjaar, de relatief jonge directeur van Postillion Hotels en een aantal uitgesproken corporate eventmanagers. Aan inspiratie ook geen gebrek; even wegdromen naar Innsbruck voor een incentive? Of jouw (bedrijfs)handelen langs de lat van de corporate antropologie leggen? Het kan allemaal met de Events die net uit is. Bestel ‘m hier!
Barbara van Baarsel
Hoofdredacteur