Eventpersonality Marije Pietersma, commercieel manager van De PierEventpersonality Marije Pietersma, commercieel manager van De Pier
Back Back Interview

Eventpersonality Marije Pietersma, commercieel manager van De Pier

24 januari 2020

Al meer dan vier jaar is Marije Pietersma commercieel manager van de Pier en vervult ze die functie met veel plezier en passie. Opdrachtgevers lopen met haar weg en Herman Smit, directeur van De Pier, vaart blind op haar. De hoogste tijd om deze eventpersonality eens wat beter te leren kennen. Want wie is Marije Pietersma eigenlijk?

Niet in de spotlights

Opvallend tijdens het interview dat ik met Marije heb, is dat Herman Smit haar af en toe souffleert wanneer ik Marije vragen stel. ‘Ik voel me wel een tikje ongemakkelijk om over mezelf en over mijn werk te praten’, begint Marije. ‘Laat mij maar gewoon mijn werk doen en mijn gang gaan, dan voel ik me het prettigst. Ik hoef niet zo in de spotlights te staan, het gaat niet om mij.’

Self made woman

Marije is het prototype van een ‘self made woman’. Na een jaartje Schoevers begon zij haar carrière in 2000 bij evenementenbureau Livehouse van Nicoline van Straten in Leiden. Zij verzorgde daar diverse leuke projecten maar switchte naar de horeca. Omdat de evenementen bleven trekken, begon ze evenementen te verzorgen voor een aantal samenwerkende restaurants in de haven van Scheveningen. Uiteindelijk koos ze ruim vier jaar geleden voor De Pier.

Olifantengeheugen

‘Daar werk ik met ongelooflijk veel plezier’, vertelt Marije. ‘Herman en ik vormen gewoon een goed team. Ik ben voornamelijk verantwoordelijk voor de contacten met opdrachtgevers en het samen met hen bedenken hoe wij hun evenement zo creatief en verrassend mogelijk kunnen vormgeven. Ik ben gezegend met een olifantengeheugen. Op de een of andere manier sla ik altijd allerlei details van opdrachtgevers op, of het nou tijdens een boeking voor een vergaderruimte is of iets veel groters. Ik maak veel mental notes. Dus wanneer een opdrachtgever hier voor een tweede keer komt, dan weet ik bijvoorbeeld nog of zijn zoontje al op de basisschool zit of dat zijn partner net jarig is geweest. Vreemd genoeg ben ik helemaal niet goed in geheugenspelletjes.’

Topevenement

‘Ik heb ontzettend veel leuke en mooie evenementen hier op De Pier georganiseerd, maar eentje die ik altijd wel aanhaal, is het evenement van Microsoft Emea in 2018. Meer dan 2500 gasten kwamen overal vandaan en we hadden er wat spectaculairs van gemaakt: acrobaten midden op De Pier en overal eten, drinken en muziek. We hadden het pannenkoekhuis in een jazzclub veranderd, boven bevond zich een pianobar en in restaurant Zilt was een grote dansvloer. Het was een complete beleving. Ik vind het heerlijk om conceptueel mee te denken en vind het uitermate belangrijk om te weten wat opdrachtgevers wensen dat hun gasten meenemen van hun evenement hier. Mijn doel is altijd verwachtingen te overtreffen.’

Telefoon altijd bij zich

Naast haar creativiteit en geheugen is ook het netwerk van Marije ongekend. ‘Mijn telefoon is voor mij ontzettend belangrijk, want daar zit mijn netwerk in. Ik heb hem dan ook altijd bij me. Het is misschien overdreven, maar opdrachtgevers kunnen mij 24/7 bellen. Echt waar. Zelfs op vakantie.’

De Pier is derde kindje

De laatste keer dat Marije op vakantie ging, naar Sri Lanka, was geen succes. ‘Er werd een aanslag gepleegd en wij zijn teruggegaan. Misschien was dat wel een teken dat ik maar niet op vakantie moet gaan,’ glimacht Marije. ‘Daar staat tegenover dat Herman mij soms attendeert op de fantastische branding hier beneden en dan trek ik mijn wetsuite aan en pak een surfboard, want die hangen hier. Dat kan. Op woensdagmiddag ben ik thuis voor de noodzakelijke dingen, maar ook kan het gebeuren dat ik op zaterdag mijn dochters meeneem omdat ik toch even iets op de Pier moet regelen. Dat vinden zij trouwens best leuk hoor. Ik noem De Pier altijd mijn derde kindje.’

Ambitie?

Marije heeft niet de behoefte en ambitie om in de directeursstoel van Herman plaats te nemen. ‘Nee, absoluut niet. Ik vind het creatieve en uitvoerende van mijn werk heel erg leuk. Het harde aansturen ligt me minder. Daar heb ik Herman voor. Ik wil tijd hebben om creatief mee te denken. Hoe de toekomst er over vijf jaar uitziet? Geen idee, daarvoor leef ik nu te veel in het hier en nu! Mijn ontwikkeling zal eerder ooit in andere omgeving liggen, maar ik ga geen switch maken naar andere disciplines.’ Vanuit mijn ooghoek zie ik Herman Smit opgelucht ademhalen…

Door > Rob van Hilten

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!