
Het Pulse Report, het trendrapport voor de evenementenbranche van Eventbrite, is vandaag gepubliceerd. Wereldwijd zijn er bijna 4.500 professionals uit de evenementenindustrie ondervraagd over onderwerpen als marketing en promotie, budgetten, data en trends. 300 van deze professionals komen uit Nederland en België. De onderstaande uitkomsten zijn gebaseerd op hun uitspraken.
Groei
48% van de ondervraagden verwacht in 2019 meer events te organiseren dan in 2018. Voor 47% blijft dit gelijk aan vorig jaar. We kunnen concluderen dat de evenementenindustrie een groei in het aantal evenementen verwacht.
Behoefte aan marketingkennis biedt kansen voor event marketeers
57% zegt in het werven van deelnemers de grootste uitdaging te zien. Een te verwachte uitkomst die ondanks dat, nog maar eens het belang van marketing en promotie onderstreept. Voor event marketeers ligt hier een mogelijkheid. 48% van de ondervraagden geeft aan meer te willen investeren in de ontwikkeling van hun marketing skills.
Eventprofessionals zien met 60% mond-tot-mondreclame als het meest effectief marketingmiddel. Na mond-tot-mondreclame worden social media marketing (48%) en direct mail (34%) als meest effectief gezien. 78% noemt e-mailmarketing een middel dat sowieso ingezet wordt.
Data en AVG spelen een kleine rol
Tot slot is opvallend om te zien dat slechts 22% zegt dat data privacy en security een grote impact heeft in 2019. Met de invoering van de regelgeving rondom de AVG is dat verrassend. Aan de andere kant loopt het in lijn met de uitkomst dat slechts 26% van de ondervraagden aangeeft bezoekersdata te analyseren. Nog een kans voor marketeers die zich in de evenementenwereld begeven.