24 september 2007

Eventbranche transformeert door nieuwe media

Media. Nieuwe media. Wat is media, wat is nieuwe media? Hoe oud moet nieuwe media zijn om niet meer nieuw te zijn? In de voorbereidingsfase op het High Profile New Media Congres zijn die vragen vaker naar voren gekomen. Voor het mogelijke antwoord blijven we dicht bij huis. Bij de vakmedia in de evenementenbranche zoals we die kenden, kennen en gaan kennen.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Hoe was het ook alweer? Tot voor kort kende de evenementenbranche
geen vakmedia. De geheimen van het vak, het organiseren van evenementen
en de contacten met artiesten, behoorden toe aan enkelen die over
vakkennis beschikten. Het is nog niet eens 25 jaar geleden. De tijd dat
de evenementenbranche bestond uit artiestenmanagers, artiestenbureaus,
partyservice, partycateraars en partycentra. De tijd dat Frank Wentink
(met succes) de hotelbusiness verruilde voor de showbusiness, de tijd
dat Arjan van Dijk (met succes) langzaamaan de eerste vruchten plukte
van zijn ondernemersbestaan en Janine Dechesne net haar Club
Med-avonturen achter zich had gelaten om (met succes) te starten met de
voorloper van het eventbureau van het jaar Dechesne & Boertje.

Niemand die er erg in had, maar rond die tijd vond langzaam maar zeker
een omslag plaats. Er was behoefte aan vakmedia, bij verschillende
groepen in de sector van de bedrijfsevenementen. Locaties, zalencentra,
cateraars en artiesten zochten momenten om met potentiële klanten in
aanraking te komen. Dat gebeurde in print, met de komst van het eerste
vakblad uit de evenementenbranche Feestelijk Zakendoen, later versterkt
met Event & Image en High Profile.

Dit zette kwaad bloed, in eerste instantie. Organisatie-, feest- , evenementen- en artiestenbureaus van het eerste uur, de eerste generatie bureaus worden ze wel genoemd, waren niet zo blij met deze bladen. Ineens werd hun kunstje breeduit geportretteerd aan de klant. Die klant die vooralsnog – onwetend en zonder vakkennis – altijd bij hen voor hun exptertise aan de deur kwam kloppen.

Ineens was alles te lezen in de vakmedia. Ineens werd het een stukje transparanter in de markt die midden jaren 80 nog in de kinderschoenen stond. De bureaus vreesden, achteraf onterecht, voor hun broodwinning. Er was onzekerheid, onwetendheid en onbekendheid met het medium. Maar de branche was zich langzaam maar zeker aan het professionaliseren.

Die tijd van 25 jaar geleden lijkt zich in zekere zin op dit moment te herhalen. Er wordt weer een slag gemaakt. Nu geen onzekerheid, onwetendheid of onbekendheid meer met het medium print, dat zijn waarde in de loop der jaren heeft bewezen, maar over een nieuw medium: internet. Hoewel internet, of nieuwe media, zichzelf de laatste jaren steeds sterker onmisbaar heeft gemaakt en er geen twijfel bestaat over de kracht van deze nieuwe media hebben we toch weer te maken met een overgangstijd, net als 25 jaar geleden. 

Brancheborrels en online communities
Net zoals ooit onwennig tijdens de eerste brancheborrels naar elkaar werd gekeken, zo wordt nu ook de kat uit de boom gekeken bij veel initiatieven om online communities te vormen. Zoals de brancheborrels en andere fysieke branchebijeenkomsten hebben bewezen dat uit deze vormen van netwerken mooie initiatieven, samenwerkingsverbanden en opdrachten komen, zo gaat dat ook in de nabije toekomst gebeuren met de online communities die op den duur gaan ontstaan. Met de jonge garde bureaus voorop die hun slag sneller willen slaan op dit gebied.

Wat met alle media aan het gebeuren is, op dit moment in deze overgangsfase, heeft ook gevolgen voor de industrie van de live communicatie. Niemand weet nog met zekerheid te zeggen waar het naartoe gaat, zeker is wel dat web 2.0 toepassingen, gratis user generated content voor verandering zal zorgen in de toekomst. De macht is aan de consument.

In de evenementenbranche, maar niet alleen in deze sector, weet men nog niet te duiden waar de kansen liggen met nieuwe media. Op het High Profile New Media Congres wordt een poging gedaan om de deelnemers op voorsprong te zetten door ze te voeden met de allernieuwste en vooral toepasbare nieuwe media middelen die in te zetten zijn rondom of tijdens de te organiseren evenementen. 

Het eerste High Profile New Media Congres wil laten zien wat nieuwe media voor mensen uit de eventbusiness, opdrachtnemers, toeleranciers en opdrachtgevers kunnen betekenen. Hoe boek je tijdwinst in het voor- en natraject van een evenement? Hoe kun je eenvoudig de effectiviteit van je evenement meetbaar maken? Hoe vergroot je de betrokkenheid en beperk je de no-show van deelnemers bij het evenement? Maar ook: hoe wordt jouw bedrijf (beter) gevonden in Google en welke digitale technieken kunnen worden ingezet.

Op het High Profile New Media Congres 2007 wordt binnen een dag de toe te passen nieuwe media middelen voor evenementen belicht. Door succesvolle nieuwe media experts. Laat je verrassen door de mogelijkheden, laat je inspireren om (meer) vormen van nieuwe media in te zetten en zie dat je concurrenten kansen laten liggen die jij na het congres weet te pakken. Dit is het moment om je te laten bijpraten op jouw niveau en op jouw terrein: hoe je nieuwe media effectief kunt inzetten en integreren binnen evenementen.

Inschrijven en meer informatie: highprofilenewmediacongres.nl