Waar waren de verrassing, de vernieuwende concepten, de visie op de toekomst van ons vak? Ze waren te dun gezaaid.
Waarom zag ik voornamelijk stands, bevolkt door mensen die achter een stapel folders stonden te wachten tot ik binnen zou komen?
Waarom was het enige onderscheid tussen de meeste deelnemers slechts de hoeveelheid decoratie van hun 'kraampje' en het feit dat de één wel een bar had en de ander niet?
Waarom toonden lokaties alleen maar hun lokatie en werd techniek getoond zonder aandacht voor de werkelijke toegevoegde toepassingswaarde?
Ik miste de samenwerking: waarom kunnen verschillende disciplines niet in combinatie iets neerzetten?
Ik miste de 'experience': laat me zien, horen, voelen wat jij kunt, dat anderen niet kunnen!
Een veel gehoord verhaal was 'dat de budgetten onder druk staan'. Maar creativiteit heeft toch niets met geld te maken?!
Branchegenoten, ik wil jullie uitdagen volgend jaar weer aan de markt én aan onszelf – te laten zien, waarom ze ons – de professionals – in moeten huren in plaats van 'Henk op de hoek'. Toon visie, creativiteit, ambitie om de beste te zijn, lol in ons vak en lef.
Het thema voor volgend jaar heb ik in ieder geval al klaar: EVENT12, de revanche.
PS: er waren natuurlijk goede uitzonderingen op de regel, dus niet iedereen hoeft zich aangesproken te voelen. Wie de schoen past …