Back Back Interview

Event Personality: Arjen Lemstra van Levensgenieters aan het woord

13 juli 2011

De evenementenbranche blijft een mensenbranche waarin we elkaar inspireren en van elkaar kunnen leren. Met de rubriek Event Personality legt High Profile persoonlijke en vakgerelateerde vragen voor aan aanbieders en opdrachtgevers uit de branche. Deze week is Arjen Lemstra, eigenaar van Levensgenieters, aan het woord.

– Wie is Arjen Lemstra?
Arjen Lemstra is een 47 jarige Levensgenieter, Kaaskop en Rasoptimist uit Alkmaar. Is getrouwd met grote liefde Bianca en daar zijn twee prachtige kinderen uit voortgekomen, Skip en Bibi van 6 en 4 jaar oud. Is al 16 jaar eigenaar van evenementenbureau Levensgenieters.nl en sinds vier jaar samen met Joris Bots eigenaar van Vakbeurscontact, organisator van o.a. de beurs EvenementContact.

– Kort bedrijfsprofiel:
Levensgenieters is het grootste evenementenbureau boven het Noordzeekanaal en heeft diverse specialismen onder één dak: stadsprogramma’s, beachevents, incentives en businessevents.EvenementContact is de beurs die op een heldere no-nonsense wijze vraag en aanbod bij elkaar brengt binnen de evenementenbranche.

– Mijn motto:
Eet, drink en speel. Na de dood is er niet veel!

– Het mooiste evenement dat ik georganiseerd heb: 
Dat zijn er eigenlijk veel. Ik zal er twee uitlichten. Als eerste ons eigen 10 jarig jubileum in een duinpan in Schoorl. Alles klopte: de setting, het weer, vrolijke mensen en mooi entertainment (Sonny’s Inc., Mark van de Veerdonk en Karin Bloemen).
Ten tweede Kaeskoppenstad. Dit jaarlijkse evenement, waarbij Oude Stad van Alkmaar teruggebracht wordt naar het jaar 1573, hebben we net voor de vierde keer georganiseerd. De belangeloze inzet van ruim 600 figuranten, de 25.000 bezoekers, de fantastische sfeer en de hoge opbrengst voor goede doelen maken dit tot een onvergetelijk evenement.

– Hoe ik de crisis heb overleefd:
Spannende tijd, maar wel zeer boeiend. Het zet je echt weer eens aan het denken over kosten, eigen programma’s, toekomst en eigen passies. Een creatieve periode, waar we sterker uit zijn gekomen met een sterk team, leuke producten en een succesvol beursconcept.

– Waar ik mijn inspiratie vandaan haal?
Goed om je heen kijken, niets voor waar aannemen en op een totaal andere manier naar dingen kijken. Door twee compleet verschillende dingen te koppelen, ontstaan er mooie creaties. Ik vind het zeer inspirerend om dwars tegen de stroom in te gaan als mensen zeggen dat het niet gaat werken. We zijn bijv. met EvenementContact de eerste beursorganisator met een webshop voor beursstands en affilliate bezoekerswerving. En het werkt!

– Mijn droom:
Een jaar lang in korte broek en op slippers lopen. Dat zal niet in Nederland zijn.

– Ik bewonder uit de evenementenbranche:
Moeilijk, ik ben niet zo van het bewonderen. Wel heb ik voor de Masterclass op EvenementContact een gesprek gehad met Patrick Roubroeks van Xsaga. Mooie man die geweldig creatief is. Bedenkt eerst de meest fantastische evenementen en vindt er daarna een sponsor bij die het bekostigt. Geniaal.

– Mijn gouden tip die ik altijd toepas in mijn vak/tijdens evenementen:
Maak niet te minutieuze draaiboeken. Hoe strakker het draaiboek, hoe groter de kans dat je de tijden niet kunt aanhouden. Gevolg: opdrachtgever in de stress. Laat het meer op zijn beloop, alles komt goed!

– Deze (publieks)evenementen staan steevast in mijn agenda:
Het al eerder genoemde Kaeskoppenstad en Culinair Plaza in Alkmaar. EvenementContact en Event. EIBTM in Barcelona. Verder zou ik dolgraag een keer naar Oerol willen, maar dan moeten ze het naar een andere maand verplaatsen. O ja, en af en toe naar een concert. Binnenkort naar Take That, lachen.

– Mijn grootste hobby:
Hardlopen. Schoenen aan, weg oversteken en dan het bos in. Zeker in een drukke periode even de hersenen leegmaken. Ik bedenk altijd mooie dingen door de extra zuurstof.

– Favoriete boek, tijdschrift en tv-programma:
De mooiste boeken die ik het afgelopen jaar gelezen heb waren ‘1000 schitterende zonnen’ en ‘Haar naam was Sarah’. Beide zeer aangrijpend. Tijdschrift kan ik niet bedenken. Mooi TV format vind ik Expeditie Robinson, vanwege de psychologische effecten. En dan niet de versie met BNers, dat vind ik dan weer vreselijk om die te laten opdraven.

– Favoriete vakantieland en –stad:
Favoriete land is Brazilië vanwege de mensen, de muziek, het eten en drinken. Mooiste stad vind ik Rome. Alles ademt daar oudheid. En dan die musea, de pleintjes, de wijnen, de Italianen, de pasta, de winkels en ga zo maar door.

– Van deze muziek ga ik helemaal los:
‘Alles, alles, alles komt goed’ van Ernst, Bobbie en de rest. Je raakt wat gedeformeerd als vader van jonge kinderen.

– De grootste blunder:
Een groot evenement door laten gaan, terwijl een week daarvoor pas de handtekening binnenkwam. Plan B ontbrak door tijdsgebrek en budget. Slecht weer zorgde ervoor dat de helft niet door kon gaan. Blunder is dat we de stekker er niet eerder uittrokken. Jammer van deze vraag, want ik had het al verdrongen. Ga ook niet zeggen om welke klus het ging….

– Hoe ‘social media’ ben ik?
Met bijna 900 LinkedIn contacten doe ik het goed. Moet er alleen actiever mee aan de slag qua acquisitie. Facebook weet ik niet zo goed wat ik er mee aan moet. Op de een of andere manier boeit het me niet. Mijn eerste Tweets heb ik afgelopen weken verstuurd. Ik ben met evenementen als EvenementContact en Kaeskoppenstad absoluut overtuigd van de kracht van social media.

– Over 5 jaar… :
Op slippers en in korte broek? Ik wil nog heel veel. Spreker worden, een bestseller schrijven, een groot evenement organiseren met aandacht voor wereldwijd kindermisbruik, meerdere succesvolle beurzen. Moet wel lukken in 5 jaar, toch?

– Wat niemand van mij weet/verwacht:
Dat ik doedelzakmuziek mooi vind.

– Wat ik nog graag kwijt wil aan de branche:
Wees transparant. Ga niet op je eigen kennis zitten en dat op een angstige manier proberen te beschermen. Samenwerken en delen bepalen een succesvolle toekomst. Laat oude waarden los en kijk naar de toekomst. Met internet en social media is de wereld namelijk helemaal veranderd. 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!