Event met impact: Homebase Festival bij Johan Cruijff ArenA Event met impact: Homebase Festival bij Johan Cruijff ArenA
Back Back Eventcase

Event met impact: Homebase Festival bij Johan Cruijff ArenA

29 maart 2023

500 kinderen. 20 zalen. Een unieke samenwerking. In november 2022 was de Johan Cruijff ArenA de inspiratieplek voor kinderen uit verschillende leeftijdsgroepen. Zij kregen een diversiteit aan activiteiten aangeboden met als doel hun horizon te verbreden. We spraken met Lars Houben, Johan Cruijff ArenA, en Mandy Beck, ABN Amro over hun samenwerking voor het Homebase festival, hét inspirerende festival waarmee ze een maatschappelijke invulling gaven aan hun partnership.

‘Het festival is ontstaan vanuit een unieke samenwerking tussen Deloitte, Stichting Studiezalen en ABN Amro’, aldus Mandy. ‘We hebben de krachten gebundeld en samen onze capaciteit ingezet om een event op te zetten. Met deze samenwerking hadden we als doel voor ogen een uniek festival neer te zetten waarbij we kinderen kennis wilden laten maken met verschillende activiteiten en daarmee hun horizon te verbreden, hen te laten zien wat de wereld te bieden heeft om daarmee kansengelijkheid te bevorderen. Want als je niet weet wat je allemaal kunt kiezen, weet je ook niet waar je goed in bent’.

Verschillende activiteiten

Met dit doel ging de organisatie van Homebase Festival een samenwerking aan met de Johan Cruijff ArenA, als maatschappelijke invulling van het sponsorcontract. Lars: ‘Het hele stadion werd ingezet voor dit evenement, met uitzondering van het veld zelf.’ In totaal kwamen maar liefst 500 leerlingen en studenten, in de leeftijdscategorie van groep 8 tot begin 20 naar de Johan Cruijff ArenA. Verspreid over meerdere dagdelen kregen zij diverse activiteiten en workshops aangeboden. Van een sportieve voetbalclinic op het eventplatform tot kickboxen en inspirerende talks van bijvoorbeeld Happy Good Talk in één van de zalen. Mandy: ‘We wilden de kinderen inspireren, een netwerk bieden en hen nieuwsgierig maken naar wat de wereld te bieden heeft.’

Het verschil maken

Naast een enthousiasmerend en energiek programma voor de leerlingen, gingen scholen, maatschappelijke organisaties, de overheid en het bedrijfsleven met de jongeren in gesprek over hoe zij zich gezamenlijk kunnen inzetten om kansengelijkheid te bevorderen. Mandy: ‘Als de wil, de ambitie en de oprechtheid er is, kunnen we samen het verschil maken. We willen als ABN Amro onder andere met dit maatschappelijke project laten zien dat we meer zijn dan ‘de bank van het geld’, het gaat uiteindelijk om echte mensen die het verschil kunnen en willen maken.’ Dat verschil werd ook gemaakt door de vrijwilligers die zich vol passie en enthousiasme hebben ingezet om dit event tot een succes te maken. Mandy: ‘Meer dan 150 vrijwilligers van Deloitte, Stichting Studiezalen en ABN Amro hebben zich ingezet voor dit evenement, allemaal met als drive echt iets te geven en het verschil te maken. We hebben het nodig om met elkaar samen te werken en willen daar dan ook pionieren. Dat is wellicht wat gedurfd en vraagt om lef, maar dat is met dit Homebase festival zeker gelukt.’ De organisatie kijkt dan ook terug op een zeer succesvol evenement, waarbij iedereen – van kinderen tot workshopleiders en de organisatie zelf - vol energie en enthousiasme huiswaarts keerde.

Meer dan een stadion

Ook de Johan Cruijff ArenA wilde met dit evenement laten zien dat het meer is dan een stadion voor voetbalwedstrijden of grote concerten en evenementen. Lars: ‘We willen een maatschappelijke rol vervullen en een venue zijn die dit soort inspirerende projecten mogelijk maakt. Dit geldt niet alleen voor een partner als ABN Amro, maar we nodigen graag andere partijen uit om te onderzoeken welke rol de Johan Cruijff ArenA kan spelen om maatschappelijke events mogelijk te maken.’ Mandy ziet dan ook dat een mooie samenwerking voor de toekomst van dit project. ‘We hebben de samenwerking met de eventmanager van de Johan Cruijff ArenA tijdens de organisatie van het Homebase Festival als zeer goed ervaren. Het was een fantastische start met potentie voor de toekomst.’

 

Tekst: Angelique Aalders

Foto: Sasha Danilovic

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!