Evenementen als Nederlands exportproductEvenementen als Nederlands exportproduct
Back Back Trends

Evenementen als Nederlands exportproduct

03 juli 2017

Wat zijn de risico’s en hoe ga je daarmee om?

‘Nederlandse bedrijven zijn goed in het ontwikkelen van concepten, die ze vervolgens wereldwijd uitrollen’, zegt Michiel Bredius van Klap Verzekeringen. ‘Dit geldt ook steeds meer voor Nederlandse eventbureaus en organisatoren, die met succes evenementen over de grens organiseren.’ In het buitenland gelden niet alleen andere wetten en regels, maar je krijgt ook te maken met andere omstandigheden en dus andere risico’s. Samen met Anthony Osterrieth van Circles Group, legt Michiel uit hoe je je hierop voorbereidt.

De verzekeringsmarkt staat bekend als rechtlijnig, met oneindig getouwtrek als gevolg. ‘Niet nodig’, zegt Anthony stellig. ‘Samen met Klap Verzekeringen zoeken wij altijd naar mogelijkheden om ieder (inter)nationaal evenement te verzekeren. Ongeacht de aard en de locatie van het evenement.’ Michiel beaamt dit: ‘Een evenementenverzekering is maatwerk. Dankzij onze gezamenlijke expertise in het verzekeren van evenementen, brengen wij met eventbureaus gericht de risico’s van hun evenement in kaart. Op basis van deze risicoanalyse adviseren wij welke maatregelen de organisatie kan nemen en/of welke risico’s te verzekeren.’

Van nood naar deugd

Na de aanslagen in Parijs, Brussel en Nice is het bij veel verzekeraars niet meer mogelijk om terrorisme te verzekeren in het buitenland. Wel bij Klap Verzekeringen, zij bieden met Circles Group wereldwijde dekking aan voor terrorisme. ‘Na de aanslag in Nice werd vanwege de dreiging een internationaal muziekfestival afgelast, dat een paar dagen later plaats zou vinden. De organisatie was goed verzekerd bij Circles Group en alle schade werd uitgekeerd.’ Deze schadeclaim was voor Circles Group geen reden om de verzekering niet meer aan te bieden. ‘Integendeel’, vertelt Anthony. ‘Mensen houden er steeds vaker rekening mee dat dergelijke gebeurtenissen plaats kunnen vinden. Er is dus juist meer behoefte aan een verzekering. Daarom hebben wij speciaal voor de evenementenmarkt een oplossing ontwikkeld, die dekking geeft voor political violence, inclusief aanslagen en dreigingen.’

Meer risico door klimaatverandering

Zoals uit de Facts & Figures blijkt, is een eventbureau niet goed verzekerd met alleen een aansprakelijkheidsverzekering. ‘Eigenlijk dek je hier maar 10% van je risico’s mee af. De meeste schadeclaims die wij uitkeren worden veroorzaakt door extreem weer. Dit is een direct gevolg van de klimaatverandering’, legt Anthony uit. ‘Natuurlijk speelt dit in het ene land meer dan in het andere, maar het is wel een trend. Nederlandse eventbureaus die in een ander land een buitenevenement organiseren, dienen hier zeker rekening mee te houden. Er zijn meer zomerstormen vergeleken met dertig jaar geleden.’

‘Met een aansprakelijkheidsverzekering dek je maar 10% van de risico’s’

Verzekeren is voorbereiden

‘Een eventbureau dat of organisatie die over zijn verzekeringen en dus risico’s heeft nagedacht, is goed voorbereid. Als een evenement geannuleerd moet worden, kun je ook op een juiste manier met je bezoekers omgaan. Denk aan gestructureerde en tijdige communicatie, maar ook aan het terugbetalen van entreegeld. Bij een goede verzekering wordt alles vergoed’, aldus Michiel. ‘Hierdoor straalt een organisatie professionaliteit uit.’ Anthony vindt het ook belangrijk dat een organisatie samenwerkt met professionele partners. ‘Dit beïnvloedt de risicoanalyse op een gunstige manier.’

Snel geregeld

‘Een aanvraagformulier van tien pagina’s is geen uitzondering’, zegt Anthony. ‘Dit kost onnodig veel tijd. Daarom stellen wij alleen relevante vragen, afgestemd op het type evenement. Je kunt je vast voorstellen dat we bij een event dat binnen plaatsvindt andere vragen stellen dan bij een outdoor evenement. Klap Verzekeringen heeft toegang tot ons IT-platform, waar zij zelfstandig offertes voor hun klanten kunnen maken. Hierdoor handelen we veel sneller dan traditionele verzekeraars en kan de klant na bevestiging van de offerte, al binnen 12 uur een polis in handen hebben.’

‘Wij zijn de Haarlemmerolie van de evenementenmarkt.’

Heeft u al eerder schade geclaimd? Een bekende vraag die Circles Group niet stelt. ‘Een annulering vanwege slecht weer bij een vorig evenement zegt niets over het volgende. Ons uitgangspunt is de risicoanalyse die Klap Verzekeringen met de organisatie uitvoert, waarin we kijken naar de context en de inhoud van het evenement.’ Michiel vindt dit een van de succesfactoren van hun samenwerking. ‘Waar andere maatschappijen huiverig zijn voor het dekken van bepaalde risico’s, zoals bijvoorbeeld bij obstacle runs, stelt Circles Group zich flexibel op. Samen zijn wij de Haarlemmerolie van de evenementmarkt.

We zorgen ervoor dat bedrijven door kunnen met hun expansie. Ook als ze onverwachts te maken krijgen met tegenslagen.’ Het geheim ‘Wij bereiken meer dan anderen, dankzij onze expertise en het vertrouwen dat we internationaal opgebouwd hebben’, legt Anthony uit. ‘Wereldwijd werken wij alleen samen met een klein aantal gespecialiseerde assurantiemakelaars, zoals Klap Verzekeringen. Hierdoor blijven de lijnen kort en is overleg eenvoudig. Samen kijken we verder dan de standaard verzekeringskaders. Wat zijn de mogelijkheden en onder welke omstandigheden? Klap Verzekeringen heeft veel kennis van de Nederlandse en wij van de internationale markt. Hierdoor vullen we elkaar perfect aan en komen we er dus altijd uit.’

De kracht van samenwerken

Circles Group en Klap Verzekeringen mogen namens een aantal internationale verzekeringsmaatschappijen zelfstandig verzekeringen afsluiten. Dit heet een volmacht. Daarnaast participeren zij op de verzekeringsbeurs, waar zij met verschillende verzekeraars samenwerken. Hierdoor kunnen de risico’s van een evenement gespreid worden over verschillende maatschappijen. Het resultaat van deze intensieve samenwerking en hun expertise in evenementenverzekeringen is dat zij evenementen gezamenlijk tot 100% kunnen verzekeren. 

Facts & Figures

Top 5 grootste schadeposten evenementen (internationaal)

  1. > Slecht weer 40%
  2. > No show artiesten 12%
  3. > Materiaalschade 10%
  4. > Aansprakelijkheid 10%
  5. > Zuivere annulering* 10%

Bron: Circles Group periode 2000 – 2016

Kijk hier voor meer informatie: www.circlesgroup.com en www.klap.com/evenementen

Deze en andere artikelen kun je lezen in ons magazine Events. Wil je kennis maken met Events? Klik dan hier!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!