Evenement Duurzame MarketingEvenement Duurzame Marketing
Back Back Nieuws

Evenement Duurzame Marketing

16 mei 2023

Willen we over dertig jaar nog prettig leven, dan moeten we met z’n allen serieus werk maken van duurzaamheid. Wat doe jij als marketeer? Wacht je af of neem je leiding? Maak jij duurzame impact? Marketeers zijn meesters in het sturen van (koop)gedrag. Hoe kunnen zij eraan bijdragen dat mensen voor duurzame opties kiezen? Dat onderzoekt Platform Innovatie in Marketing op 23 mei tijdens het evenement Duurzame Marketing. De hoofdgasten zijn Klaske Kruk, oprichter van Circularities en Tijs Timmerman, Lector Marketing & Customer Experience bij Hogeschool Utrecht.

Een menselijke transitie

Klaske Kruk merkt dat duurzame ideeën vaak blijven steken in inspireren en praten, maar niet in praktijk worden gebracht. ‘Dan gaan mensen weer naar huis en denken: heel goed, die circulaire economie, maar ik zou niet weten hoe ik daaraan kan bijdragen.’ Klaske ziet voor marketeers een belangrijke rol weggelegd. ‘Het is vooral een transitie van gedrag. Nog meer produceren en nog meer consumeren zijn de bron van de meeste maatschappelijke problemen, of het nu gaat over stikstof, CO2, pfas of microplastics. Als marketeer ben je de aangewezen persoon om die behoeften te herkennen en erop in te spelen,’ vervolgt Klaske. ‘Je bent een meester in het sturen van gedrag. In plaats van het stimuleren van meer consumptie, kun je sturen op het maken van bewuste en duurzame keuzes. En die kunnen best een hogere marge hebben. Bovendien is dit hét moment om je eigen relevantie als marketeer te vergroten.’

De psychologie van verandering

Tijs Timmerman is opgeleid als psycholoog en werkte jaren als marketeer voor grote multinationals. Als Lector Marketing & Customer Experience bij Hogeschool Utrecht onderzoekt hij nu hoe marketeers kunnen bijdragen aan een wereld waarin people, planet en profit meer in evenwicht zijn. Tijs: ‘De individuele consument is nog steeds belangrijk en merken spelen in zijn leven een belangrijke rol. Maar we kunnen consumenten niet meer alleen zien als klanten die winst opleveren. Naast consument zijn ze mens, burger, lid van een samenleving, en een van de vele diersoorten op een vervuilend nest. Er ligt een taak voor marketing om te komen met oplossingen voor geïntegreerde belangen en behoeften. Consumenten verwachten meer dan ooit dat jouw oplossing betekenisvol, duurzaam en menswaardig is. Hieraan voldoen creëert relevantie en vertrouwen en daarmee versterk je je merk op de korte én lange termijn.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!