Eurovisie Songfestival 2025
6 mei 2025

Eurovisie Songfestival 2025: Unbranded en het decor dat grenzen verlegt

Door Bianca Hidajat

Rubrieken

Achter elk spectaculair podium schuilt een team dat onvermoeibaar werkt aan het decor. Ook voor het aanstaande Eurovisie Songfestival in mei, dat dit jaar neerstrijkt in het Zwitserse Bazel, is dat niet anders. De Nederlandse decorbouwer Unbranded is verantwoordelijk voor de volledige decorgerelateerde techniek en productie van het innovatieve podiumontwerp. Onder leiding van de Projectmanagers Antoine de Haas en Miranda Koopman vertrok het team, twee weken voor het muzikale spektakel begon, naar Zwitserland om aan de grote opbouw te beginnen. Hoe zo’n megaproductie uiteindelijk tóch elke keer weer op z’n pootjes terechtkomt? Antoine praat ons bij.

Of je nu Songfestivalfanaat bent of niet, de technisch baanbrekende en visueel adembenemende podia die jaarlijks op het scherm verschijnen, maken altijd indruk. Ook dit jaar is het decor weer een echte blikvanger. Online was het ontwerp al te spotten. Wat direct opvalt: er is geen standaard LED-wall te bekennen, maar een enorm transparant scherm dat vóór het podium hangt – een innovatieve toepassing waarbij projectie, performance en illusie samensmelten. ‘We wilden een extra laag creëren in het totaalbeeld, zonder dat er daadwerkelijk iets tussen artiest en publiek staan’, vertelt Antoine. ‘Het scherm is deels doorzichtig, waardoor we kunnen spelen met diepte, reflectie en projecties die letterlijk over de artiesten heen bewegen. Samen met de andere visuele elementen ontstaat er een decor dat constant in beweging is.’

Een Zwitsers landschap in lagen 

Het decor is opgebouwd uit meerdere visuele lagen en vormt een ode aan het Zwitserse landschap. Denk aan imposante bergstructuren geïnspireerd op de Alpen (laag 1), die niet alleen voor dynamiek zorgen maar ook functioneel zijn voor licht- en videoprojecties. Daarachter hangt het transparante videoscherm (laag 2), gevolgd door een 3D-rasterframe met LED-lijnen (laag 3) en decoratieve lichtarmaturen die bekendstaan als ‘Hero Squares’ (laag 4). Deze gelaagdheid zorgt voor een verrassend en dieptevol podiumbeeld. ‘Zo creëren we voor elk van de 37 deelnemende landen een unieke sfeer. Het decor moet een wow-factor hebben, maar óók werken voor uiteenlopende performances’, aldus Antoine.

Met een totale hoogte van acht meter, 350 vierkante meter aan bergoppervlak en 2.000 strekkende meter aan metalen profielen is het decor een technisch hoogstandje. Daar gaat een indrukwekkende voorbereiding aan vooraf: drie maanden pre-productie, zestien vrachtwagens vol decoronderdelen en twaalf dagen opbouw door een team van twintig mensen. En dan hebben we het alleen nog maar over het podium. De green room – met 460 vierkante meter aan vloeroppervlak en een hoogte van ruim zeven meter – is eveneens een architectonisch kunstwerk op zich.

Vakwerk op wereldniveau 

Voor Unbranded is het Eurovisie Songfestival bekend terrein: dit is de vierde keer dat het Hilversumse bureau het podium bouwt. Eerder deden ze dat voor de edities in Wenen (2015), Kiev (2017) en Rotterdam (2021). Ook bij andere grote internationale producties is Unbranded een veelgevraagde partij, zoals bij de MTV Europe Music Awards (waaronder vorig jaar in Manchester), de concertreeks van Adele in München en de Laureus Awards. Dichter bij huis zijn ze verantwoordelijk voor de helft van alle tv-decors in Nederland, én voor de experience-werelden van onder andere Madame Tussauds en Center Parcs.

Wat Unbranded uniek maakt, is dat alles in-house gebeurt: van timmerwerk tot metaalbewerking en van stofferen tot spuiten – allemaal op het mediapark in Hilversum. ‘Daardoor kunnen we snel schakelen en echt maatwerk leveren, zelfs voor een productie van deze omvang’, legt Antoine uit. ‘Het helpt ook dat we het team van Wieder Design, die het ontwerp maakten, al goed kennen. Zij bedenken het concept, wij vertalen dat naar iets wat technisch én esthetisch werkt. Dat vereist veel overleg, prototypes en vooral heel veel testen. Bij een show van dit formaat wil je niets aan het toeval overlaten.’

Live magie 

Met een mix van Zwitserse symboliek, futuristische techniek en een flinke dosis creatief vakmanschap belooft het decor van het Eurovisie Songfestival 2025 een visueel spektakel te worden. Mede dankzij Unbranded staat er een podium dat Europa niet snel zal vergeten. Antoine: ‘Het mooiste moment is wanneer het podium voor het eerst in beeld komt tijdens de show, je beseft dat er miljoenen mensen kijken en je ziet hoe alles samenkomt. Dan weet je: dit wordt magisch.’