EssilorLuxottica Varilux organiseert ultramodern product launch event in JaarbeursEssilorLuxottica Varilux organiseert ultramodern product launch event in Jaarbeurs
Back Back Locaties

EssilorLuxottica Varilux organiseert ultramodern product launch event in Jaarbeurs

22 augustus 2023

Een product launch event organiseren voor het meest innovatieve multifocale brillenglas op de markt; dát moet natuurlijk ook in een moderne en vernieuwende ruimte. Louise Versavel, productmanager van het evenementenbureau Fast Forward Events uit Gent, twijfelde niet om de product launch te organiseren in congreszaal Polar van Koninklijke Jaarbeurs: ‘Zo’n strakke venue als dit, is perfect voor dergelijke projecten.’

Ruim 400 opticiens kwamen samen in de Polar-zaal van Jaarbeurs voor de product launch van de Varilux XR series, georganiseerd door EssilorLuxottica. 

De multifocale glazen zijn de meest innovatieve op de markt en ontwikkeld met Artificial Intelligence. Dé reden om flink uit te pakken tijdens de product launch. Fast Forward Events, een hoog aangeschreven evenementenbureau uit België, nam de organisatie op zich. Het bureau richtte de congreslocatie van Jaarbeurs in met ledschermen, displays, touchscreens en oledschermen om het product te presenteren.

Tot in detail uitgedacht

Louise Versavel, projectmanager bij Fast Forward Events vertelt: ‘Onze focus lag op de lancering, daarnaast ook op de ondersteuning die EssilorLuxottica biedt aan opticiens. Alle aspecten van het event waren hierop ingericht. Zo hingen er verschillende hypermoderne schermen waar de bezoekers interactief het nieuwe product konden ontdekken. Daarnaast werden video’s getoond en kregen opticiens uitleg over hoe ze het product kunnen presenteren. Het zag er heel tof uit. Het contact tussen de salesmanager en opticiens was een erg belangrijk aspect. Er was daarom ook een gelegenheid om te netwerken, rond etenstijd. We kozen ervoor om gerechtjes uit te wandelen, in plaats van een lopend buffet. Zo hoefde niemand weg te lopen uit een gesprek. We hebben echt over elk aspect tot in detail nagedacht.’

Perfect voor een productlancering

Fast Forward Events koos specifiek voor Jaarbeurs om meerdere redenen. De unieke uitstraling van de Polar-zaal is ideaal voor een hypermoderne product launch, maar ook de centrale ligging, gecombineerd met een treinstation én groot parkeerterrein zijn grote troeven. Louise: ‘Polar is een innovatieve ruimte, het is strak en clean. Dat matchte bij onze doelstellingen. We hebben het daarnaast aangekleed in de huiskleuren door met uplights te werken. Jaarbeurs bood de juiste, technische ondersteuning aan. Ook de bezoekers waren enorm fan van de sfeer. We kregen veel reacties op de u-opstelling, waar het podium in het midden lag. De atypische opstelling bleek erg flexibel en zorgde voor een vlotte flow tijdens het event.’

Strakke, moderne locatie

Het was voor Louise haar eerste keer in Jaarbeurs, maar niet de laatste. Ze is erg te spreken over de locatie met de uitgebreide faciliteiten en de manier waarop Jaarbeurs samenwerkt met haar klanten: ‘Het valt me op dat er in Nederland veel industriële ruimtes zijn zoals fabrieken, en niet zoveel strakke locaties die goed afgewerkt zijn qua technische mogelijkheden. Zo’n strakke locatie als dit, is perfect voor een product launch. Daarnaast vind ik communicatie belangrijk. Er is voor een eventmanager niks zo lastig als slechte communicatie. Bij Jaarbeurs liep alles zeer vlot en onze accountmanager dacht fijn met ons mee.’

Kleine cultuurverschillen

Op de vraag of ze een voorbeeld kan geven hoe Jaarbeurs meedenkt, zegt ze: ‘Steeds meer klanten kiezen voor een combinatie van events in verschillende landen. Dat scheelt kosten, want we hoeven de digitale content maar één keer op te maken. Het script vraagt wel enkele aanpassingen, soms vanwege cultuurverschillen. Het was fijn dat Jaarbeurs hier ook alert op was en met ons meedacht hoe we specifiek deze doelgroep het beste konden bedienen. Want hoewel de cultuurverschillen niet groot zijn, kan het wel impact hebben. Bijvoorbeeld: in België zijn we gewend wat later te eten, onze accountmanager gaf aan dat het in Nederland gebruikelijker is om dat wat eerder te doen. We serveerden daarom ook al hapjes voor de plenaire sessie. Zo ging niemand hongerig de presentatie in en konden we de aandacht vasthouden. Het zijn kleine details, maar we waren erg blij dat Jaarbeurs zo actief meedenkt.’  

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!