Back Back Nieuws

Espria Event: Hartverwarmend event voor zwaar beroep

21 juli 2010
Op donderdag 8 juli vond in het Zaantheater in Zaandam de laatste van de 13 theatershows ‘Mooie Mensen – Mooie Wensen’ plaats voor de medewerkers van zorgconcern Espria. Maar wat voor een evenement is nu passend voor 20.000 gasten? Als het alleen om feesten gaat, is er natuurlijk een enorm dansfestijn te organiseren. Voor deze doelgroep wilde de opdrachtgever een zo persoonlijk mogelijk dankjewel voor hun inspanning en flexibiliteit. Het is Bruggen Verwiel Eventmarketing gelukt om hier een zeer creatief en hartverwarmend event neer te zetten, waarbij alle emoties werden aangesproken. Espria biedt professionele diensten op het gebied van zorg, welzijn, wonen en maatschappelijke dienstverlening.

Espria is ontstaan uit een hele reeks van fusies die in de afgelopen jaren zijn aangegaan. Sommige bedrijfsonderdelen werken nog vanuit hun eigen naam, andere zijn al overgegaan naar de nieuwe naam Espria. Van kraamzorg, kinderopvang en jeugdgezondheidszorg tot thuiszorg, ouderenzorg, geestelijke gezondheidszorg en zorg voor verstandelijk gehandicapten: alle denkbare vormen worden door dit concern geregeld. In totaal werken zo’n 20.000 mensen voor Espria, het werkgebied is het hele gebied van Noord Nederland (zowel de kop van Noord-Holland als de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel).

Initiatief
Initiatiefnemer van dit dankjewel is de heer Ko Burger, voormalig lid van de Raad van Bestuur. Tijdens het fusietraject bleek namelijk dat er een fonds bestond met daarin geld dat nooit bedoeld was voor de feitelijke zorg, maar voor activiteiten voor medewerkers. Het geld is nadrukkelijk geen zorg- of AWBZ-geld. “Nu, na alle fusies waardoor iedereen onder een nieuwe vlag gaat varen, was een mooie gelegenheid om dat fonds aan te spreken en iedereen te bedanken,” zegt Burger. “Passie door binden en boeien, dat was de insteek van het totale event. We willen graag dat ons werk leuk en uitdagend blijft.” In 2009 werd de beslissing genomen om in de zomer van 2010 een event te organiseren voor alle medewerkers. Vanuit Espria waren Monique Huizenga en Rita van der Wallen er om samen met Bruggen Verwiel Eventmarketing dit project in goede banen te leiden.

Het winnende concept

Vier bureaus werden uitgenodigd om deel te nemen aan een pitch. Opdracht was om een bijzonder concept te verzinnen voor de medewerkers van Espria, waardoor ze het gevoel zouden krijgen gewaardeerd te worden in hun vaak zware werk. Bruggen Verwiel Eventmarketing won de pitch met een bijzonder concept genaamd ‘Mooie Mensen – Mooie Wensen’. Diederik Verwiel legt uit dat het concept was gebaseerd op drie uitgangspunten: een event voor alle medewerkers, waarbij warmte, waardering en een persoonlijke benadering voorop staan. De vertaling werd gevonden in een concept in de vorm van een tour langs diverse theaters in het noorden van Nederland, zodat iedere medewerker in zijn eigen regio naar het event kon komen. Vervolgens maakten zij een volledig op maat gemaakte voorstelling mee waarin hun eigen wensen centraal stonden. In het voortraject kon iedere werknemer namelijk een wens opgeven. Zonder enige restrictie vooraf; dat kon echt van alles zijn!

Theaterprogramma

Het theaterprogramma werd gepresenteerd door Angela Groothuizen. Dorine van der Bruggen: “Zij was degene die als gastvrouw en presentatrice perfect aansloot bij de doelgroep en de aard van het programma. Gedurende het programma worden diverse wensen vervuld. Deze wensen zijn iedere voorstelling weer anders. En hoewel we in eerste instantie dachten dat het wel zou meevallen met de inzendingen van de wensen, zijn we noodgedwongen moeten stoppen met tellen bij 1572! Ze waren ook enorm divers: van zwemmen met dolfijnen, een dag meewerken in een dierenasiel of het volgen van een slipcursus tot optreden met een bekende danser of een keer zingen in een band. Er is zelfs iemand ten huwelijk gevraagd op het podium (gelukkig was het antwoord ‘ja’…).” Een van de wensen was het varen in een luchtballon. Toen deze mevrouw op het podium zat, vertelde Angela Groothuizen over haar eigen ervaring bij de landing van zo’n luchtballon: “Er stond zoveel wind dat de mand nog een heel eind werd meegesleept over het weiland en daarbij de nodige koeienstront opschepte!” “Oooh,” was de ogenblikkelijke reactie van de mevrouw-van-de-wens: “Wij zijn wel wat stront gewend!”

Voetjes van de vloer

Naast de programmaonderdelen waarin de wensen werden vervuld, waren er optredens van een steengoed improvisatiecabaret, een quiz met de zaal en gastartiesten. Aansluitend aan de theatervoorstelling werden de gasten ontvangen in een ander deel van het theater voor het afsluitende deel van het feest. Hier speelde een live band de Top 40 die door de medewerkers zelf is aangevraagd; in het voortraject hebben de medewerkers via de site kunnen stemmen op hun favoriete nummer. Terugblikkend op de 13 voorstellingen en het hele organisatorisch proces is het event ‘Mooie Mensen – Mooie Wensen’ een enorm en hartverwarmend succes geweest. De mensen genoten zichtbaar van de waardering die zij voelden, voor henzelf en hun collega’s.

Fotografie: Paul Ridderhof

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!