Ernst-Jan Beck: ‘Hybride evenementen zijn de toekomst’Ernst-Jan Beck: ‘Hybride evenementen zijn de toekomst’
Back Back Interview

Ernst-Jan Beck: ‘Hybride evenementen zijn de toekomst’

16 november 2017

Benieuwd naar de verhalen van branchegenoten? De rubriek Event Personality geeft een kijkje in hun leven. Maak deze week kennis met Ernst-Jan Beck, Commercieel Manager bij Studio’s Aalsmeer.

Wie is Ernst-Jan Beck?

De dertigjarige Ernst-Jan Beck komt oorspronkelijk uit Kaatsheuvel, maar woont nu met zijn verloofde Giselle en twee katten in Breda. Bijna drie jaar geleden trad hij aan als marketing manager bij Studio’s Aalsmeer. ‘Na een jaar werd ik gevraagd om ook sales onder mijn hoede te nemen. Sindsdien ben ik commercieel manager en houd ik me, naast alle commerciële trajecten, ook bezig met het ontwikkelen van het merk en het uitbreiden van onze productportfolio’s.’

Vertel eens wat over Studio’s Aalsmeer?

‘In 2015 gaf een exploitatieteam een nieuwe invulling aan het voormalige Endemol complex. De televisiestudio’s zijn in gebruik voor diverse programma’s. Daarnaast dankt Studio’s Aalsmeer haar bekendheid met name aan de evenementen die wekelijks plaatsvinden. De kantoren bieden onderdak aan veel bedrijven uit de media-, entertainment- en evenementenmarkt. De televisiestudio’s zijn onderdeel van ons DNA, ze maken deze locatie tot een spannende, haast magische omgeving. De combinatie van de studio’s en het evenementencomplex, waarin ook een theater zit, is uniek in Nederland. Het grote voordeel van Studio’s Aalsmeer is dat je zes verschillende evenementenlocaties en meerdere blackbox locaties onder één dak hebt. Ideaal voor de grotere bedrijfsfeesten, congressen, fundraising gala’s en dinnershows.’

Eén van de mooiste evenementen die je georganiseerd hebt?

‘Het personeelsfeest van Heineken International dat deze maand plaatsvond; we faciliteerden niet alleen de locatie, maar produceerden ook het hele evenement. Diverse locaties hebben we op passende wijze weten te branden met de merken Heineken, Amstel, Brand en Desperados. Zo schonken we Amstel in het Oudhollandse café Hoek van Holland en was de aluminium Heineken Club Bottle niet aan te slepen in de Big Apple. Ook de catering voor 2500 personen hadden we afgestemd op iedere ruimte. En natuurlijk hebben we uitgepakt op gebied van entertainment. We hebben echt de grenzen van deze locatie op kunnen zoeken en dat vind ik eigenlijk het mooiste.’

Hoe zie jij de toekomst van de evenementenbranche?

‘Ik merk dat evenementen een hoger showgehalte krijgen. Er wordt meer uitgepakt; het mag extraverter. Vroeger stonden mensen tijdens een evenement met een powerpoint te presenteren, om informatie over te dragen. Nu moeten gasten vooral geïnspireerd raken, er wat van opsteken en er energie van krijgen. Hybride evenementen zijn de toekomst. Waar een locatie ruimte biedt aan bijvoorbeeld 400 mensen, zal het bereik van een evenement door live registratie en kanalen als YouTube vele malen groter worden. Het verdienmodel dat oorspronkelijk gericht was op kaartverkoop, zal hierdoor verschuiven naar bijvoorbeeld advertenties of gesponsorde content. Ook verwacht ik dat het succes van evenementen inzichtelijker wordt, zodat je kunt meten of je doelstelling is gehaald.’

Heb jij een gouden tip voor vakgenoten?

‘Probeer altijd de verwachtingen van je opdrachtgever te overtreffen en wees transparant.’

Welke (publieks)evenementen staan steevast in jouw agenda?

‘De Euro Attractions Show van IAAPA is niet direct vakgerelateerd, maar hier ga ik wel graag naartoe. Er is een heel goed educatief programma, waaronder trips naar verschillende attracties in de parken. Ik vind het leuk om een kijkje te nemen in de keuken van die bedrijven. Daarnaast ga ik graag naar EvenementContact, nu EventSummit, en op Inspire werd ik dit jaar echt verrast.’

Wat is je grootste hobby?

‘Als ik tijd heb ga ik graag iets eten en drinken met familie en vrienden. Ook kan ik onwijs genieten van een avondje Netflix.’

Heb je een favoriet boek?

‘The Experience Economy van J. Pine. Niet nieuw, maar zo relevant!’

Wat is je favoriete vakantieland?

‘In 2013 hebben we een roadtrip gemaakt door Californië. Echt fantastisch, dat zou ik graag nog eens doen door een andere Amerikaanse staat of Thailand. Daar hebben ze de lekkerste keuken.’

Welke blunder durf je met ons delen?

‘Als beginnend marketeer heb ik weleens een zakelijke nieuwsbrief tot drie keer toe verkeerd verstuurd. Ik ging helemaal de mist in met de filters van Excel.’

Hoe ‘social media’ ben jij?

‘Ik gebruik vooral LinkedIn. Facebook heb ik van mijn smartphone verwijderd, dat geeft me rust. Twitter gebruik ik vooral als ik iets grappigs of bijzonders op tv zie en wil weten hoe de rest van Nederland daarover denkt.’

Wat verwacht niemand van je?

‘Niemand had van mij verwacht dat ik op mijn dertigste vader zou worden, omdat ik graag hard werk en veel reis. Mijn verloofde is in april uitgerekend, heel spannend.’

Door > Saskia van Muijlwijk

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!