Erik van Wilsum: 'Ik schud de evenementenwereld keihard wakker'Erik van Wilsum: 'Ik schud de evenementenwereld keihard wakker'
Back Back Column

Erik van Wilsum: 'Ik schud de evenementenwereld keihard wakker'

28 februari 2019

Het heeft weer even geduurd maar het moest gewoon. Het is écht nodig en ik ga wederom met alle energie op de barricade staan en onze oh zo gerespecteerde evenementenwereld keihard wakker schudden. Want we zitten wederom te slapen. 

 

In 2001 lanceerde ik met mijn bedrijf PromoPodium, mijn eerste site inclusief dansende pinguïns. Hierop konden bezoekers geheel transparant alle prijzen in combinatie met het aantal personen de prijs van het bedrijfsuitje berekenen. We wilden af van al die offertes waarop we steeds hoorden dat het te duur was of dat de locatie niet was wat ze zochten. Veel gedoe om niets dus. Vandaar dit 'zoek-het-lekker-zelf uit-idee', wat toen echt baanbrekend was. 

Iets te strakke gouden pakken

Het resultaat was de High Profile eerste prijs voor beste evenementensite van Nederland. Een mooie herinnering. We wisten op de avond zelf nog niet of we gewonnen hadden, maar we hadden onszelf al wel in net iets te strakke gouden pakken gestoken. Machtig gezicht tussen al die keurige evenementen heren, die allen strak in het pak stonden te beven van de zenuwen. En dan win je ook nog eens de hoofdprijs. Ik hoor toenmalig directeur Ronald Dupuits nog steeds onze naam als winnaar noemen. De trofee heeft nog steeds een prominente plaats bij ons op kantoor. Vele sites volgden dit voorbeeld en het heeft geholpen de events wereld transparanter te maken. 

Onvrede over megalomane beursstands

In 2005 was het volgende avontuur waarbij de events wereld weer even met de wenkbrauwen mocht gaan fronzen: iedereen een gelijke stand op de beurs. Dat was een beurs die ik samen met Willy Mertens van Teamuitstapje organiseerde in Autotron Rosmalen. Dat was ontstaan uit de onvrede met de beurs genaamd Events. Wat we daar altijd aantroffen waren megalomane beursstands van de gemeente Den Haag, Rotterdam, Arjan van Dijk, Joop van de Ende en nog meer van die grote reuzen. En daarom heen mochten wij dan gaan staan met onze bedrijfsuitjes en kasteelfeesten.

Dat kan beter, toch?!

We stonden ons daar te verbazen en ook af te vragen voor wie nu eigenlijk die beurs was bedoeld. We kunnen het gewoon veel beter zeiden we geheel onwetend tegen elkaar. Zo gezegd, zo gedaan. We organiseerden de beurs dus in het Autotron, waarbij iedereen een gelijke stand kreeg en vooral de bezoeker centraal stond. Super leuk om te doen, maar onze echte liefde lag er niet en het aantal uren om het te organiseren viel ook wel enigszins tegen.. hahaha! En nu heb je het succesrijke en strak georganiseerde EventSummit al vanaf ik denk 2007 met ditzelfde principe. Altijd fijn om naar toe te gaan en altijd met een klein trots gevoel.

In actie tegen frauduleuze tussenpersoontjes

In 2006 volgde het volgende orkaantje genaamd 'Wieboekikwaar.nl'. Ja, ja, je had in die tijd veel van die artiesten-sites waarop handige mannetjes de bezoekers op een slinkse manier duizenden eurootjes probeerden afhandig te maken. Want oh,oh, wat waren er toen nog veel artiestenburo's die als een stel boefjes de bezoekers wijs maakten, dat jij als site de exclusieve vertegenwoordiger was van bekende zangers en entertainers... En dat natuurlijk met de foto's van de artiesten prominent op de homepage. En dan stiekempjes er een paar duizend eurootjes opgooien.

We lanceerden toen, gewoon om dit soort personen een beetje lekker te plagen, een site waarop je direct kon zien wie je moest hebben om de artiest direct te boeken en dus geen extra geld kwijt te zijn aan frauduleuze tussenpersoontjes. Ik denk dat Bis Majeur nu nog steeds boos op me is... Het tekende het einde van meerdere zichzelf respecterende buro's. In 2009 hebben we de site offline gezet. De boodschap was binnengekomen en had het kaft van het koren gescheiden.

Always make big bets

In 2010 was daar orkaantje 'theater kan ook zonder subsidie'. Dat was het jaar waarin ik het failliete Cosmic Theater gebouw in Amsterdam, gelegen in de gesubsidieerde cultuurstraat De Nes, kocht en ging renoveren tot een industrieel commercieel en cultureel pareltje. Ik kon het gewoon niet geloven, dat die theaters zo een ongelofelijke zak met geld kregen om voorstellingen te organiseren waar drie wulpse kippen en een geile haan naar toe kwamen. Dat was nog in de tijd dat er met subsidies werd gesmeten. Cosmic Theater kreeg bijvoorbeeld 7 ton aan overheidsgeld. Niet te geloven toch? Ik heb toen de 'always make big bets' van Richard Brandson in praktijk gebracht en ben op eigen kosten gaan programmeren.

Zero subsidie

TOBACCO Theater programmeert nu gemiddeld 80 voorstellingen per jaar met zero subsidie en een gemiddelde van 85% tickets verkoop. Alles wordt dus bekostigd uit de eigen opbrengsten van commerciële verhuur. En kijk je nu in de Nes dan zijn er theaters verdwenen die, na het stopzetten van de subsidie, niet de omslag hebben kunnen maken naar commercie, omdat ze domweg werden overvallen door de plotselinge gedwongen manier van commercieel denken. Andere theaters is het gelukkig gelukt en ik wordt vaak gevraagd om mee te denken met een collega theater. Een mooier compliment is er eigenlijk niet.

Gratis adverteren op internet

En dan nu dus de 2019 tornado 'gratis adverteren op internet'. Sinds 1 januari ben ik aan de slag gegaan met Uitjes.nl. Een domeinnaam die al vanaf 2000 in mijn bezit is, maar eigenlijk in al die jaren een ondergeschoven kindje is geweest. Tot dit jaar, want ik ben van plan om van Uitjes.nl het grootste Leisure platform van Nederland maken. En we zijn ervan overtuigd dat het wederom gaat lukken om met dit stevige briesje de wereld van platforms nieuw inzicht te geven hoe het toch eigenlijk zou moeten in deze tijd van sharing knowledge. 

Hoe we dit gaan bereiken? Dat is volgens mij niet zo moeilijk hoor. We hoeven namelijk niets te verkopen, want alles is gratis op deze site. Het enige dat moet gebeuren is dat mensen moeten weten dat we bestaan. 

Gemeen!

Als wij met TOBACCO Theater of Uitjesbureau reclame willen maken voor onze voorstellingen of bedrijfsuitjes zoals 'Wie is de Mol', hebben we onze Social Media kanalen tot ons beschikking, onze eigen nieuwsbrief met 17.000 abonnees. Maar dat is het dan ook. Wil je als aanbieder van (bedrijfs – familie) uitjes, activiteiten, workshops of locaties je produkten kenbaar maken aan de wereldwijde wereld dan beland je snel bij Dagjeweg, Google adwords, Bedrijfsuitje.nl, Wegmetdebaas.nl, OneMotion, Locaties.nl of Teamuitstapje. Ik noem er maar een paar hoor. Zo zijn er nog honderden tortelduifjes die allemaal wat uit die ruif proberen te pikken.

Je betaalt een enorme bak met geld aan zo'n advertentiesite en dan blijkt dat de aanbieder afspraakjes heeft met bepaalde organisatoren en dat ze daardoor op de homepage bovenaan staan en naast de plaatsingskosten ook een extra deel van de verkoop-opbrengst krijgen. Niet allemaal hoor, maar ze zitten er echt tussen. Geloof mij. Wie daar het meest biedt, die komt bovenaan. Klein googeltje spelen he! Het spel van de grootste gemene deler. Het woord gemeen staat mij hierin het meest aan...hahaha! Die gaan we eens goed aanpakken dachten we bij ons op kantoor.

Uitjes.nl helemaal gratis

Zogezegd, zo gedaan. Uitjes.nl werd uit de mottenballen gehaald en we zijn nu met Uitjes.nl een site aan het optuigen waarbij iedere aanbieder zijn produkten gratis mag plaatsen. Ja lees het maar gewoon nog een keertje hoor: gratis, voor niks, kosteloos, zero pesetas, niente lires. Kosteloos dus. Dat klinkt misschien gezelliger dan gratis.

Dus heb jij bijvoorbeeld een workshop punniken in Kutjekrabbedam, dan kan je nu ook gewoon vindbaar worden voor de liefhebbers. En heb je een sauna of een escaperoom dan kan je dus gratis, eehh sorry, kosteloos, je product op Uitjes.nl plaatsen. Er werd zelfs een Darkroom Escape aangeboden op de site. Geweldig he! Maar ook de grote bekende festivals en theaters bieden al hun produkten al bij ons op Uitjes.nl aan. Binnen hele korte tijd staan er nu al ruim 3000 verschillende activiteiten op onze site.

Vele bedrijven die ook bij de betaalde platforms met tienduizenden euro's adverteren hebben ons al benaderd of ze niet tegen extra betaling op de homepage mogen staan. Wat denk je dat we hebben gezegd? Gewoon aanmelden en dan word je net zoals Theetuin Juffrouw Nooitgedacht gevonden binnen de bestaande filters op Uitjes.nl

Eigen ticketing

We hebben het nu net ook voor elkaar dat je via Uitjes.nl je eigen ticketing kan regelen. Dat scheelt natuurlijk heel veel administratieve rompslomp voor de aanbieders en kan zelfs je voorraad (stel je hebt een fietsenverhuur en een aanvraag komt voor een te groot aantal fietsen) in de gaten houden. Kunnen daardoor ook veel voordeeluitjes gaan aanbieden. Hoe leuk is dat voor de ca. 37.000 unieke bezoekers per maand.

Verdienmodel

We hebben geen verdienmodel. We doen dit om de grote jongens te leren hoe het moet en hoe internet eruit behoort te zien. Volgens de vader van het internet Tim Berners-Lee was dat ook de opzet van het web: sharing knowledge. Er staan nu al ruim 3000 verschillende uitjes op Uitjes.nl. Het doel van 2019 is 5500 activiteiten voor gezinnen, singles, bedrijven, clubs, mannen, vrouwen, kinderen en alles wat daar tussenin zit.

De grote droom

Ik droom ervan dat je op zondagochtend wakker wordt, de kinderen op je bed springen en vragen: 'Wat gaan we vandaag doen?' En dat jij dan geïrriteerd zegt: 'Hee zoek het even lekker zelf uit op Uitjes.nl en ja ik wil graag ontbijt op bed!' Dat zou toch wel de bom onder alle betaalde sites zijn toch?

Laten we eerst maar eens beginnen met Uitjes.nl gewoon altijd op nummertje 1 te staan in alle SEO zoekopdrachten op Google. En dat de eigenaren van de betaalde platforms, hun nagels eens goed laten groeien, om daarmee eens flink achter de oortjes te kunnen krabben en gaan denken.....misschien moeten wij dat ook gaan doen en kijken of we ook niet zo een gratis(!) commercieel platform kunnen gaan opzetten. 

Als het zover is dan ben ik waarschijnlijk al weer bezig met een volgend briesje......

Door > Erik van Wilsum, TOBACCO Theater, PromoPodium, de Artiesten en Uitjes.nl

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!