Back Back Interview

Erik Peekel: ‘Over 5 jaar presenteer ik een talkshow op tv…’

09 augustus 2011

De evenementenbranche blijft een mensenbranche waarin we elkaar inspireren en van elkaar kunnen leren. Maak kennis met de Event Personality van deze week: Erik Peekel, eigenaar van Aaaaha! the Actor Factory.

Erik: ‘Durf meer expertise te bieden, dat vinden opdrachtgevers fijn’

– Wie is Erik Peekel?
Toen mijn broer 4 jaar werd, organiseerde ik (6,5 jaar) het partijtje. Ik bedacht een poppenkast en oefende goocheltrucs. Eén van de gasten vroeg me twee weken later om ook op haar feestje op te komen treden. Ik organiseerde het ene na het andere kinderfeest. Tijdens mijn studie bedrijfskunde ontwikkelde ik een act als professor. Met grappen en overdrijving zette ik medewerkers van bedrijven aan het denken. Ik richtte Aaaaha! the Actor Factory op. Mijn bedrijf verpakt commerciële boodschappen in theater en interactie. Ik woon samen met Iris in Rotterdam.

– Kort bedrijfsprofiel:
Aaaaha! the Actor Factory produceert interacties, workshops, theater en filmpjes. Het bureau werkt voor evenementen- en reclamebureaus. Op basis van de input van opdrachtgevers worden onderscheidende producties gemaakt. Een hechte club van getalenteerde acteurs, comedians en filmmakers voegt beleving toe op evenementen en in campagnes.

– Mijn motto:
Verrassen, vertellen, verbinden…

– Het mooiste evenement dat ik georganiseerd heb:
Entertainers voor een prikkie: Door het hele land werden inentingsacties georganiseerd om kinderen te beschermen tegen de Mexicaanse griep. Onze entertainers zorgden voor sfeer in de kale sporthallen. Zij haalden zo het nieuws en De Wereld Draait Door. Kinderen en hun ouders vonden een stukje afleiding in de actie. Bekijk hier het filmpje.

– Hoe ik de crisis heb overleefd:
Door goed werk te blijven bieden tegen een eerlijke prijs. Daar is altijd veel vraag naar. Wij maken communicatie effectief. Als het heel slecht gaat, dan is er ook veel te communiceren. Wij werken voor zo’n 1.500 opdrachtgevers. Daardoor zitten we goed gespreid. Het is fijn als je niet afhankelijk bent van een paar grote opdrachtgevers of van een specifieke branche. Qua omzet hebben we 25% ingeleverd van 2008 op 2009. Door onze flexibele organisatiestructuur kon ik iedereen op kantoor behouden. In 2011 komen we waarschijnlijk weer uit op het niveau van 2008.

– Waar ik mijn inspiratie vandaan haal?
Door zoveel mogelijk bij de uitvoer aanwezig te zijn. Daar zie ik de kansen voor verbetering en voor vernieuwing. Ook haal ik veel inspiratie uit de mensen met wie ik mag werken. Onlangs heb ik alle acteurs 1-op-1 gesproken. Anderhalf uur lang stond de vraag ‘Hoe kunnen we het nog beter doen?’ centraal. Geen gesprek was hetzelfde. Al die ideeën ben ik nu in de praktijk aan het brengen.

– Mijn droom:
Verder bouwen. Voor mijn gevoel ben ik nog maar net begonnen. Ik zit op de goede weg en ik wil nog veel verder!

– Ik bewonder uit de evenementenbranche:
Marijke Plas van Inspiriment, zij is heel persoonlijk in haar dienstverlening. Als kleine ondernemer werkt zij samen met goede partijen. Op die manier krijgt zij enorme producties van de grond. Daarbij stelt zij het belang van de klant voorop. Zo organiseerde zij 50 enorme shows ter gelegenheid van 90 jaar Hoogovens. De klant wilde dat vatten in een prestatiecontract met bonus/malus. De gasten gaven rapportcijfers en dat beïnvloedde onze betaling. Marijke kreeg het voor elkaar dat wij daarmee instemden als leverancier. We hebben de bonus binnengesleept.

– Mijn gouden tip die ik altijd toepas in mijn vak/tijdens evenementen:
Verdiep je in de bezoeker. Bekijk het evenement door de ogen van de bezoeker: van vertrek tot en met thuiskomst. Dan zie je automatisch zoveel kansen. Hoe wil je dat men je bijeenkomst herinnert? Wat vertellen je gasten er thuis over?

– Deze (publieks)evenementen staan steevast in mijn agenda:
Kerstcircus in Carré, Dag van de romantische muziek in het park in Rotterdam, de beurs event, NL Conference van MPI, North Sea Jazz, Head of the River Race in Londen.

– Mijn grootste hobby:
Roeien, ik doe met mijn ploeg mee aan (nationale) wedstrijden. Elk jaar roeien we de Head of the River Race op de Thames in Londen. Ik roei vanaf mijn studententijd. Mooie, fanatieke uitlaatklep op het water.

– Favoriete boek, tijdschrift en tv-programma:
Het boek Shantaram vond ik een heerlijk avontuur, om Zomerhuis met Zwembad heb ik hard gelachen en zakelijk vind ik De Beleveniseconomie inspirerend. Ik lees het blad Ode al jaren, er staat veel positief nieuws in dat ik in de krant vaak mis. De Wereld Draait Door kijk ik alleen als het zo uitkomt, ik vind het meestal erg leuk om te zien, lekker actueel en afwisselend.

– Favoriete vakantieland en –stad:
Noorwegen en Pärnu.

– Van deze muziek ga ik helemaal los:
Jazz: It doesn’t mean a thing if it ain't got no swing…

– De grootste blunder:
Tegen ZKH Prins Willem-Alexander zei ik ‘majesteit’ tijdens het jaarcongres van het Olympisch Plan 2028. Gelukkig kon hij er om lachen, het nam de spanning uit de lucht.

– Hoe ‘social media’ ben ik?
Social Media zijn leuk. Het is makkelijker dan ooit om te volgen wat iedereen bezig houdt. Regelmatig plaats ik een berichtje: http://twitter.com/#!/erikpeekel

– Over 5 jaar… :
Heb ik met Iris 2 leuke kindertjes en presenteer ik een talkshow op tv.

– Wat niemand van mij weet/verwacht:
Ik heb een paar zaterdagen call tv gepresenteerd op RTL 4. Gelukkig ging alle opbrengst naar goede doelen. Ik veilde spullen van BN-ers. Bijvoorbeeld een judopak van Dennis van der Geest voor KIKA.

– Wat ik nog graag kwijt wil aan de branche:
Durf meer expertise te bieden, dat vinden opdrachtgevers fijn. Te vaak zie ik dat vakgenoten ‘klakkeloos’ uitvoeren wat de opdrachtgever vraagt. Die hebben zelf meestal niet het beste idee.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!