Back Back Interview

Erik Kroon: Evenementenbureaus worden allemaal communicatiebureaus

05 juli 2016

Waar halen branchegenoten hun inspiratie vandaan, wat was hun grootste blunder en welke gouden tip willen ze delen? De rubriek Event Personality geeft een kijkje in het leven van vakgenoten. Maak deze week kennis met Event Personality Erik Kroon van SOS Events en Bedrijfsfeest.nl.

Wie is Erik Kroon?
Ik ben 41 jaar, geboren en getogen in het Veluws dorpje Uddel waar mijn vader bankdirecteur was. Sinds mijn achtste speel ik trompet in de plaatselijke fanfare en op mijn 15de werd ik discjockey in de discotheek de Redwoodbar, dat overdag een pannenkoekenrestaurant was. Op mijn 20ste heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en begon ik activiteiten in hotels te verzorgen zoals vergaderbreaks. Nu, 20 jaar later, ben ik de trotse vader van een prachtige dochter en run ik samen met Annemieke ons prachtige bedrijf. We wonen op het mooiste plekje van de Veluwe, gaan graag op vakantie met of zonder camper en genieten van het leven. Drink graag goede whisky en droge witte wijnen.

Kort bedrijfsprofiel
In 1996 ben ik met SOS Events begonnen. In eerste instantie als DJ, maar dit werd al snel aangevuld met het verzorgen van activiteiten als vergaderbreaks bij hotels als Bilderberg en Golden Tulip. De filosofie van toen is niet veranderd tot de dag van vandaag: sfeer = beleven = herinneren! De activiteiten verzorgen we nu nog steeds vanaf locaties. Dit kan bij een bedrijf zijn, een sportveld in een stad of vanaf een (congres)hotel of restaurant. We verzorgen rond de 1200 evenementen per jaar met 80 medewerkers van wie 17 fulltime in dienst zijn. Daarnaast hebben we vele materialen in eigen beheer waaronder 25 authentieke MINI Coopers.

Wat is typisch Erik?
Ik ben muzikaal (al vind ik dat zelf natuurlijk niet), ga door tot 120% en val dan dood neer (sportief en zakelijk gezien), ben impulsief, zakelijk en (te) eerlijk. Ook ben ik zorgzaam; ik kan niet tegen leed. Ik help graag en realiseer me dat het leven 80% geven is en 20% ontvangen.

Waarom deze branche? Ben je geworden wat je wilde zijn?
Tot mijn 16de wist ik niet wat ik wilde worden. Destijds koos ik voor een technische opleiding en schreef me al snel in bij de Kamer van Koophandel. Eigenlijk ben ik een ondernemer die per ongeluk in deze branche is terechtgekomen en er is blijven hangen. Ik ben namelijk niet echt een sportieve outdoor man en had ook een marketingbureau kunnen starten.

Wat is het mooiste evenement dat je hebt georganiseerd?
In de outdoor wereld zijn de meeste evenementen geen maatwerk (al beweren velen anders) waardoor het eerder om de klantnaam gaat dan om het event. Toch word ik vrolijk als een klant voor zijn relatiedag of teambuildings event zijn doelstelling neerlegt en we daarmee aan de slag mogen. Met helikopters ‘Wie is de Mol’ spelen, is wel het meest extreme wat ik heb mee gemaakt.

Wat is het mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Naar een Formule 1 event gaan, vind ik zelf erg leuk, zeker dit jaar met Max Verstappen. Daarnaast mag je me voor elk sportevenement ’s nachts wakker maken.

Waar haal je je inspiratie vandaan?
Mijn personeel baalt als ik terugkom van vakantie, want tijdens mijn vakantie bedenk ik van alles. Daarnaast lees ik graag boeken die me wijzer maken en me inzichten geven.

Wat is je droom?
Mijn privédroom is dat ik met mijn dochter weer kan zwemmen in ons Uddelermeer. In dit hoogst gelegen natuurlijke meer heb ik vroeger leren zwemmen. Door regelgeving mag dat helaas niet meer. Ik zet me er samen met vele partijen voor in om dit terug te draaien, voor mijn dochter en de rest van ons dorp. Zakelijke dromen heb ik uiteraard ook, al moet ik eerlijk bekennen dat deze me makkelijker afgaan dan mijn privédroom.

Wie bewonder je in de evenementenbranche?
Dat zijn er meerderen. Patrick van de Holland Evenementen Groep begrijpt precies hoe je mensen in alle doelgroepen op de juiste manier kunt raken. Daarnaast vind ik Pieter Bas Boertje het heel goed doen, door resultaatgericht te werken naar een doelstelling van een event. Zij zijn de uitvinders van communicatie, gecombineerd met events.

Welke gouden tip pas je altijd toe in je vak?
Verras. Doe meer dan je afspreekt. Al is het een ijsje tijdens een klassieke rally of maak foto’s van je gast en geef deze cadeau. Het hoeft niet veel te zijn, maar geef altijd meer dan je belooft.

Hoe ziet de evenementenbranche er over vijf jaar uit?
In onze outdoor branche zullen er nog meer aanbieders zijn. 80% zal online geboekt en geregeld gaan worden. Je kunt dan online je programma’s samenstellen zonder dat je het bureau daarvoor ooit aan de lijn hebt gehad. Evenementenbureaus zullen altijd blijven bestaan, maar worden allemaal communicatiebureaus.

Wat is je grootste blunder?
Een helikopter dropping organiseren aan de overkant van de Rijn en vergeten dat in de winter de veerpont niet vaart waardoor er 100 deelnemers verbaasd in de uiterwaarden stonden. En ik ook…

Wat weet bijna niemand van je?
Dat ik privé een heel rustig persoon ben en een personal trainer nodig heb als stok achter de deur om te blijven sporten.

Wat wil je nog graag kwijt aan de branche?
In Nederland hebben wij de Vébon als branchevereniging voor outdoor bedrijven. Die staat voor veiligheid van de deelnemers bij outdoor events. Deze bedrijven zijn allemaal TÜV-gecertificeerd en realiseren zich dat een ongeluk in een klein hoekje kan zitten. Kies bewust voor deze partijen, zodat je geen risico loopt op onveilige situaties tijdens het evenement of dat je aansprakelijk gesteld kunt worden. Kijk gerust op vebon.nl wie deze leden zijn en uiteraard mag je mij altijd bereiken als je een event wenst in het grootste natuurgebied van Nederland, de Veluwe!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!