Erik Bakker woont in Amsterdam in hartje Jordaan; ‘Aan de mooiste gracht van de hoofdstad en direct ook op de mooiste plek ter wereld’. Hij is vader van drie kinderen en directeur van Bakker & Clients en IJskoud. Erik heeft altijd ideeën die als een soort film afspelen in zijn hoofd en die niet zijn te stoppen. ‘Het lijkt wel of ik zaken net iets anders zie en creatieve aanpassingen of oplossingen vanzelf om de hoek komen kijken. Ik kom vaak met onconventionele oplossingen maar die wel keihard aanslaan. Tijd voor een goed gesprek met deze enthousiaste en energieke man in de rubriek De Uitsmijter.
‘Concepten bedenken is leuk: dat is één. Zien dat iets wat in je hoofd is ontstaan, aanslaat en zich laat vertalen in een mooi evenement vol acties en lachende mensen. Daar kan ik van echt van genieten. Ik ga er dan voor zitten en bemerk dat het precies zo draait zoals het in het hoofd is geboren.’
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Erik: 'Word ik de held van mijn boek of is dat iemand anders?'
Waar ligt jouw kracht?
'Vooral bij het bedenken en regisseren van belevingsconcepten. Vaak als kapstok fungerend voor acties rond evenementen, producten en/of diensten. Ik put overal inspiratie uit. Op locaties, in gesprekken, in bed, onder de douche, het gaat vanzelf. Af en toe denk ik: ‘waarom ben ik niet gewoon een denktank’. Met een team om me heen die je begrijpt, het idee oppakt en in de markt zet. Maar juist in het veld krijg je weer inspiratie waarvan de input weer ten gunste is voor andere ideeën.'
‘Het is geen kwestie van vallen, maar van opstaan’
'Het belangrijkste is dat je weet wat je talenten zijn. Jonge mensen moeten dit leren en gaan vaak af op de input van de omgeving die in hoge mate de keuze van de studie bepaalt. Vervolgens gaan ze aan de aan de slag met de studie. 15 jaar verder zien ze pas dat ze op het verkeerde spoor zitten. Het is een kwestie van jezelf tegenkomen, onderuit durven gaan en risico’s nemen. Het is geen kwestie van vallen, maar juist van het opstaan. Met je eigen bodem onder de voeten zien wat er fout ging. Dat is het allerbelangrijkste. Daardoor leer je jezelf te vertrouwen, je leert in te schatten wat je aankunt en groeit uit tot een persoonlijkheid. Vooral nu in deze zware tijden en vooral voor onze branche.'
'We willen allemaal toch later onze kleinkinderen op schoot dat hangend aan je lippen vragen stelt – en waar jij uit je eigen ervaring antwoorden en prachtige inzichten kunt geven. Houd het volgende maar in gedachten: Word ik de held van mijn boek of is dat iemand anders!'
Wat is jouw achtergrond?
'Ik heb bij veel verschillende creatieve bedrijven gewerkt in diverse functies. Ik kom uit een rijke hotelfamilie maar door de vroege dood van mijn vader, ik was zes, gevolgd door een faillissement, kelderden we behoorlijk naar beneden. Waardoor ik sinds mijn twaalfde al voor mezelf zorg.'
Wat doe je tegenwoordig?
'Onder andere WinterWonderLand (IJskoud, red.) in de winter op locaties Archeon, De Beesde en Slagharen. In Archeon hebben we net een fantastisch evenement ten behoeve van het 60-jarig bestaan van Van Tol gedraaid. Iedereen was uitzonderlijk enthousiast en het is mooi om te zien dat de directeur van Van Tol mijn projectmanager Thijs helemaal knuffelde om ons te bedanken.'
Mobile Shoppen is de toekomst?
'Verder ben ik met een geheel nieuw project bezig: Mobile Shoppen. Scannen, kopen en morgen in huis (partner PostNL) direct vanuit bladen, magazines en abri's. Dat is Mobiel Shoppen en is op dit moment draaiend in bijvoorbeeld Linda Magazine (pag. 112) met een prachtige jas van WE Fashion. De jas wordt gescand en direct gekoppeld aan de eigen confectiemaat en kan direct met de mobiel middels een pincode worden gekocht.'
'Vanaf eind november gaan we dit Mobile Shoppen combineren met leegstaande winkels en kantoren. De ramen worden voorzien van 3D laminaat waarin producten zijn verwerkt en die direct vanaf het raam worden gekocht. Dit noemen wij ShopJacket-QX waarvoor wij verschillende branded 3D-winkels hebben ontwikkeld.'
Ook toepasbaar in de evenementenbranche…
'Deze techniek gaan we ook straks doorvoeren in de evenementenbranche maar daar hoor je later meer over.'
Vertel eens wat meer over het concept IJSKOUD?
'Het is ontstaan in 2008, waarbij we bij de introductie ervan direct de Vakprijs Inspiratie 2008 wonnen. IJskoud realiseert en organiseert de echte winterse belevingsevenementen en bijeenkomsten op zeer bijzondere en unieke locaties. Mensen plaatsen in een totaal andere omgeving met herkenbare elementen waardoor de bezoeker zijn eigen experience krijgt en iedereen zijn eigen verhaal meebrengt. Het is heel mooi om te zien dat het werkt.'
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Is het concept alleen in bijvoorbeeld Slagharen toepasbaar of ook op andere locaties?
'Elke locatie heeft iets unieks waar we het concept weer op aanpassen. Slagharen is de perfecte locatie voor het echte wintersport gevoel. Een dorp compleet met stoeltjeslift, een monorail skitrein, chalets, overnachtingsmogelijkheden in echte wintersport blokhutten, een megatrack ijsbaan, een gigantische bierhal en apres-ski chalets waarin we kunnen eten en feesten. Andere locaties zijn De Beesde met centraal een echte Oostenrijkse Boerderij en Archeon waar het hele park een magische uitstraling heeft en zorgt voor een echt WnterWonderLand.'
Voor wie is het een interessant concept?
'In de evenementenbranche is het geschikt voor iedereen; van eenvoudige tot chique events. Grappige invalshoeken zijn bijvoorbeeld ‘zet voor een keer relaties in de kou’, ‘congres ingericht in barre tijden’ of ‘ijskoud de beste’.'
Waarom is het vernieuwend?
'Dat komt door de echtheid van de events. We zoeken locaties die vaak 50% van de beleving reeds realiseren. Middels onze winterse elementen zoals Reuzen iglo’s, authentieke chalets, ijsbarren, vallend sneeuw, ijsschotsen met ijsberen, dennenbomen, bevroren knotwilgen, ingevroren producten, langlaufloipes, romantische schaatsbanen, kerstmarkten, ijslantaarns, lange tafels, kroonluchters, ijsbergen, zinkende Titanics, ski, magische verlichting… en veel meer… brengen we de beleving dicht bij de mensen die zich helmaal in winterse sferen bevinden, waarbij ook het gedrag verandert en gasten open staan naar elkaar.'
Wat zijn jouw ambities met IJskoud en Mobile Shopping?
'Ik wil IJskoud op meerdere locaties in binnen- en buitenland uitbouwen en voor wat betreft Mobile Shopping wil ik de wereld veroveren! Maar eerst de crisis nog even overleven. Hahahaha…'
Wat kunnen we nog meer verwachten van Erik in de toekomst?
'Wait and you will see!!'